علت اصلی بیکاری نابینایان، دسترس‌ناپذیری امکانات و زمینه‌های اشتغال است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: علت اصلی بیکاری و عدم اشتغال نابینایان، دسترس‌ناپذیری امکانات زندگی اجتماعی و زمینه‌های اشتغال است.

مسعود فیروزی که به مناسبت روز جهانی خط بریل با خبرنگاران گفتگو می‌کرد افزود: بیش از ۱۵ هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند که از این تعداد اکثریت مطلق‌شان معضل اشتغال دارند.

وی ادامه داد: روز جهانی خط بریل، برای اهمیت یادآوری ارتباط نابینایان با دنیای بیرون از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده است تا همه شهروندان جهان به این گروه از افراد دارای معلولیت، توجه و از دولت‌هایشان بخواهند در جهت رفع نیازهای این گروه بزرگ، تلاش بیشتری داشته باشند.

فیروزی با یادآوری اینکه اشتغال، یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های نابینایان است گفت: مشاغلی که توسط نابینایان می‌تواند تصدی گری شود توسط کارشناسان بهزیستی احصا شده و مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی، اگر در این مشاغل می‌خواهند نیروی انسانی بکار بگیرند باید ظرفیت‌های نابینایان را هم مد نظر قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه میانگین سطح تحصیلات در بین نابینایان در خراسان رضوی، میانگین قابل قبولی است گفت: اگر چه معتقدیم تحصیلات دانشگاهی باید شامل حال همه‌ی افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان شود اما همچنین اعتقاد داریم که تنها تحصیلات دانشگاهی، راه‌گشای زندگی و استقلال این عزیزان نیست.

وی ادامه داد: همین امروز تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در بین نابینایان استان داریم اما اشتغال این افراد به خاطر بی‌توجهی مدیران اجرایی، عدم اعتماد اجتماعی کارآفرینان در بخش‌های مختلف، نبود فرهنگ کار اجتماعی در بین گروهی از نابینایان و فراهم نبودن زمینه‌های اشتغال آنها در محیط‌های کاری، با مانع روبرو است.

علت اصلی بیکاری نابینایان، دسترس‌ناپذیری امکانات و زمینه‌های اشتغال است

فیروزی گفت: برای اشتغال نابینایان، تنها بکارگیری این عزیزان در محیط کار، کافی نیست بلکه باید زمینه‌ها، شرایط و محیط کار برای نابینایان مساعد شود.

وی با اشاره به خدمات بهزیستی استان در زمینه اشتغال نابینایان گفت: بهزیستی خراسان رضوی در سال ۹۹ به ۳۵۰ خانواده‌ی مددجویی که یک عضو نابینا داشته‌اند وام اشتغال داده است.

فیروزی اظهار داشت: این تسهیلات در رشته‌های مختلف شغلی و رسته‌های گوناگون فعالیت اقتصادی در شهر و روستا فرصت‌های استقلال برای مددجو و خانواده‌اش ایجاد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تسهیلات اشتغالی امسال در ۹ ماه گذشته برای این گروه از مددجویان شامل حال ۳۳۰ خانواده شده که انشاءا ... تا پایان سال نزدیک به ۵۰۰ نفر را پوشش خواهیم داد.

وی ضمن اشاره به مشاغل کارفرمایی در بخش دولت برای نابینایان تأکید کرد: مدیران بخش‌های دولتی توجه داشته باشند که مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری محیط‌های زندگی و کار برای نابینایان و سایر افراد دارای معلولیت، یک لطف و امتیاز نیست بلکه وظیفه و تکلیف قانون است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هر چند آمار دقیق نابینایان و کم‌بینایان بیکار در دست ما نیست اما بر اساس تخمین و برآورد ما که از بررسی جامعه‌ی هدف خودمان بدست آمده، اطلاع داریم که بیش از ۸۰ درصد این گروه، بیکار هستند و یا اشتغال موقتی و غیر مؤثر دارند.

وی با اشاره به اهمیت خط بریل در بالا بردن سطح سواد و دانش نابینایان گفت: امکانات بریل باید در تمام کتابخانه‌ها و مدارس فراهم شود و همچنین کتابخانه‌های روستایی و کتابخانه‌های محلی نیز باید برای نابینایان قابل استفاده باشد تا نابینا در کمترین زمان و با طی کمترین مسیر بتواند به منابع بریل دسترسی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان تسهیلگر و مطالبه‌گر حقوق معلولین، با شهرداری مشهد و مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان نشست‌هایی داشته و رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم که امیدواریم نتایج این گفتگوها و تعاملات، در ماه‌های آینده عملیاتی و عینی شود.

کد خبر 50010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد