۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

استمداد مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی از خیرین و مدیران اجرایی برای فعال‌سازی چاپخانه بریل استان

رضایی: سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که منابع بریل مورد نیاز را تولید کنیم
استمداد مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی از خیرین و مدیران اجرایی برای فعال‌سازی چاپخانه بریل استان

مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی از نبود منابع بریل در مراکز مطالعاتی استان شکوه کرد و گفت: بیشتر نابینایان برای مطالعات و افزایش اطلاعات خود از منابع صوتی استفاده می‌کنند که این امر خود یک خطر بزرگ را در بر دارد.

سردار جواد رضایی که به مناسبت روز جهانی خط بریل با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: خطر کم‌سوادی یا بی‌سوادی، برای این گروه بزرگ از نابینایان وجود دارد چون این افراد قادر به نوشتن نیستند و حتی متون عادی و نامه‌ها را با اشتباهات زیاد املا می‌کنند.

وی ادامه داد: کارشناسان خبره معتقدند که نابینایان حداقل تا سطح کارشناسی باید از منابع مکتوب بریل استفاده کنند و تنها به منابع صوتی اکتفا نداشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: البته همه‌ی این مشکل، تقصیر نابینایان نیست بلکه کمبود شدید منابع بریل در مراکز مطالعاتی استان مزید بر علت است.

مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی یادآور شد: در کتابخانه‌های عمومی در سطح استان، منابع بریل یا اصلا نیست و یا به تعداد انگشتان دست می‌رسد که در شهرستان‌ها عملا هیچ منبعی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: حتی در مراکزی که منابع بریل وجود دارد محدود به منابع مذهبی یا چند کتاب ادعیه و گاها قرآن می‌باشد که به تعداد انگشت‌شما وجود دارد.

رضایی گفت: منابع موجود صرفا کاربرد شخصی و عبادی دارد و دردی از مطالعه علمی و دانشی، دوا نمی‌کند.

وی سپس به وضعیت مشهد پرداخت و گفت: در دو کتابخانه‌ی عمومی بزرگ مشهد هم اکثر منابع صوتی است و منابع بریل بشدت کم است.

وی خاطر نشان کرد: منابع بریلی هم که در این مراکز وجود دارد غالبا ضایع شده می‌باشد زیرا ارزش زمانی و عمر مفید یک منبع بریل، حداکثر ۵ سال است چون نقاط بریل پس از گذشت زمان به تدریج از بین می‌رود و قابل استفاده نیست.

مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی تصریح کرد: اکثریت مطلق نابینایان از داشتن یک دور قرآن کریم در منازل یا دسترس‌شان محروم هستند چون تعداد قرآنهای بریل استان بسیار کم است.

استمداد مدیر عامل جامعه نابینایان خراسان رضوی از خیرین و مدیران اجرایی برای فعال‌سازی چاپخانه بریل استان

وی افزود: باید یادآوری کنیم که یک جلد قرآن عادی به خط بریل حداقل ۶ و حداکثر ۳۰ مجلد می‌شود که پرحجم و سنگین می‌باشد چون خط بریل باید روی مقوای خاص و به شکل مخصوصی باشد که حجم کار را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه چاپ و دسترسی همه منابع مطالعاتی لازم برای نابینایان غیر ممکن است گفت: جامعه نابینایان خراسان رضوی، یک چاپخانه دارد که در سال‌های گذشته با همکاری بهزیستی تأسیس شده و اکنون به خاطر عدم تجهیز، کارآمدی لازم را ندارد و فعال شدن آن نیازمند دست کم یک و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

وی ضمن اشاره به اینکه رایزنی‌هایی با سازمان بهزیستی در این زمینه صورت گرفته گفت: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در این زمینه قول مساعد داده‌اند که اعتبار لازم برای تجهیز و فعالیت مجدد این چاپخانه را تأمین کنند که در حال پیگیری هستیم.

رضایی افزود: این چاپخانه در شرق کشور بی‌نظیر است و اگر از نظر تجهیزات و کاغذ یارانه‌ای حمایت شود قادریم ۱۰ نفر از نابینایان را نیز در این چاپخانه مشغول کار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: کار چاپخانه بریل هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد و باید با حمایت کامل یارانه‌ای اجرایی شود چون سود این کار فقط نابینایان را پوشش می‌دهد که غالبا قدرت خرید منابع را ندارند و باید توسط دولت، حمایت شوند.

وی ادامه داد: نوشتن بریل کار سختی نیست و ۹۰ درصد نابینایان که به مدرسه استثنایی می‌روند در این مراکز، نوشتن بریل را آموزش می‌بینند و علاوه بر این جامعه نابینایان هم دوره‌های آموزشی برای بازماندگان از تحصیل و بزرگسالان دارد که این نیاز را برطرف می‌کند.

وی در خصوص مشارکت سازمان‌ها و خیرین در این زمینه گفت: شهرداری، اوقاف و خیرین انفرادی، کمک‌هایی به این مجموعه و جاپخانه داشته و دارند که البته بسیار کم است و کارگشایی لازم را ندارد.

رضایی گفت: از تمام خیرین، نهادها و سازمان‌هایی که به مسؤولیت اجتماعی قائل هستند و می‌خواهند گرهی از کار نابینایان استان گشوده شود درخواست مساعدت و کمک داریم تا این کار مهم را به انجام برسانیم و خدمتی به جامعه نابینایان استان و کشور داشته باشیم.

رضایی: سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که منابع بریل مورد نیاز را تولید کنیم

مشکل اعتبارات برای تولید منابع بریل  باید در سطح کشور حل شود

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: با همکاری و هماهنگی جامعه‌ی نابینایان، ظرفیت استان برای تجهیز و فعال‌سازی ظرفیت کامل چاپخانه بریل را به کشور اعلام کردیم.

وی ادامه داد: مکاتبات در مورد جزئیات موضوع و چگونگی تأمین اعتبار برای این موضوع ادامه دارد و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم از سوی دولت به سازمان بهزیستی، این امر محقق شود.

علیزاده گفت: ما برای فعال‌سازی مجدد این چاپخانه تلاش می‌کنیم و امیدواریم خیرین عزیز هم پای کار بیایند و بتوانیم این نیاز قطعی و دائمی نابینایان را پاسخگویی نماییم.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در زمینه ترجیح منابع بریل نسبت به منابع صوتی گفت: منابع بریل، هم از نظر روانی و هم از جهت تأثیر در یادگیری به مراتب بهتر از منابع صوتی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تنها از طریق منابع بریل است که می‌توان مهارت نوشتن به این زبان را نیز به نابینایان آموزش داد و آنها را در جهت رفع نیازهای نوشتاری نیز توانمند کرد.

علیزاده گفت: بسیاری از جزئیات زبان از جمله علائم نگارشی، ویرایشی و سجاوندی را نمی‌توان از طریق منابع صوتی یا ویدیویی دارای صوت، آموخت و بنا بر این منابع بریل اولویت فراگیری و آموزش نابینایان می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: ما مدت‌ها است که به دنبال افزایش منابع بریل در استان هستیم و در سال های گذشته چاپخانه بریل هم با همکاری و مساعدت بهزیستی استان تأسیس شده است.

علیزاده یادآور شد: البته تأکید ما بر منابع بریل به معنای نادیده گرفتن منابع صوتی نیست بلکه اولویت را به منابع بریل می‌دهیم و همزمان تأکید داریم که منابع صوتی هم برای افزایش اطلاعات و دامنه‌ی دانش نابینایان، گسترش یابد.

وی در پایان از دکتر ارجائی، شهردار مشهد به جهت اهدای قرآن به نابینایان در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 49996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد