تایباد | ازدواج دختران زیر ۱۲ سال در روستاهای تایباد

به دنبال دریافت گزارش هایی مبنی بر افزایش کودک همسری در برخی روستاهای شهرستان تایباد، تیم اورژانس اجتماعی این شهرستان به دو روستای پساوه و بهلول‌آباد اعزام شدند.

به گفته رئیس بهزیستی تایباد، افزایش کودک‌همسری در بیشتر روستاها و برخی مناطق شهری استمرار دارد و حتی روند افزایشی هم در برخی مناطق دیده می‌شود.

افسانه فدایی گفت: برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم و خانواده‌ها در این زمینه، مقرر شد تیم اورژانس اجتماعی در فواصل متناوب به روستاها اعزام و در این زمینه برای خانواده‌ها آگاه‌سازی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اولین اعزام از این برنامه، روز اول دی‌ماه به دو روستا صورت گرفت و کارشناسان تیم اورژانس اجتماعی، به مادران و خانواده‌های حاضر در مسجد محل در این زمینه هشدار دادند.

وی گفت: علی‌رغم تأکیدات و روشن‌گری‌های اورژانس اجتماعی، متأسفانه خانواده ها اصرار به این نوع ازدواج دارند.

وی ادامه داد: در بسیاری روستاها دختران را حتی در سنین ۱۲ سال و کمتر هم مجبور به ازدواج می‌کنند که خطراتی برای کودک‌همسران و آسیب‌هایی برای خانواده به دنبال دارد.

فدایی گفت: برخی منابع محلی که مورد اعتماد مردم هستند نیز از کودک‌همسری دفاع می‌کنند که این معضل را استمرار می‌بخشد.

مسؤول اورژانس اجتماعی تایباد نیز در این زمینه گفت: در نشستی که با مادران و اعضای خانواده‌ها و همچنین امام جماعت روستاها داشتیم بر عدم ازدواج کودکان تأکید کردیم.

منیژه فاضلی افزود: متأسفانه ازدواج کودکان، آسیب‌ها و تبعات بعدی دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به طلاق، کودک‌آزاری، همسرآزاری و آسیب‌هایی برای خانم‌های نوجوان اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر چه کودک‌همسری در حیطه‌ی وظایف ما نیست اما آسیب‌ها و تبعاتی که از این نوع ازدواج ناشی می‌شود بیشتر مراجعات اورژانس اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

فاضلی یادآور شد: کاهش دادن کودک‌همسری، کار فرهنگی زیادی می‌خواهد و باید همه‌ی نهادهای فرهنگی از جمله روحانیون، نهاد نماز جمعه، ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و شورای فرهنگ عمومی باید برای این مهم وارد میدان شوند تا باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد کم رنگ شود.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه پیامدهای ازدواج کودکان مانند کودک‌آزاری و همسرآزاری یا اعتیاد و خودکشی دختران جوان، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که به همین خاطر، ما تلاش می‌کنیم خانواده‌ها را نسبت به این مشکلات آگاه کنیم اما تغییر این نگرش و فرهنگ، کار فرهنگی گسترده و عمیق نیاز دارد.

کد خبر 49828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد