تأسیس خانه‌های حمایتی سالمندان در خراسان رضوی

خانه‌های حمایتی سالمندان با ظرفیت حداکثر 10 نفر به منظور استقلال‌بخشی افراد سالمند تأسیس می‌شود.

به گفته معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، این خانه‌ها به طور عمومی، سالمندان با حداقل وابستگی به سایرین را پذیرش می‌کنند اما افراد زیر 60 سال که دارای اختلالات و بیماری‌های شایع این دوران باشند نیز با تأیید کمیته توانبخشی شهرستان، می‌توانند در این مراکز پذیرش شوند.

حمیدرضا علیزاده گفت: این خانه‌ها با هدف فراهم نمودن بستر زندگی مستقل جهت سالمندان با اولویت سالمندان مقیم مراکز شبانه‌روزی تأسیس می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این خانه‌ها به شکل منازل مسکونی هستند که هیچ تابلو یا علامت مشخصه‌ای که آن را از سایر اماکن و منازل مسکونی تفکیک کند ندارد و ساکنین آن حتی الامکان در استقلال بسر می‌برند.

علیزاده گفت: مسؤول فنی، مددکار و روان‌شناس در این مراکز حضور دارند و بر رتق و فتق امور مرکز نظارت می‌کنند.

وی یادآور شد: سالمند می‌تواند در صورت داشتن شرایط لازم، از مرکز ترخیص گردد گر چه در دوران اقامت در این خانه هم از نظر تردد در بیرون از مرکز آزاد می‌باشد و در صورت نداشتن بیماری‌ای که امکان تردد آزاد را به او ندهد، بسته به تمایل خودش، می‌تواند از مرکز خارج شود.

تأسیس خانه‌های حمایتی سالمندان در خراسان رضوی

وی اظهارداشت: البته پذیرش سالمندان دارای بیماری روانی و یا بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت در این خانه‌ها ممنوع می‌باشد.

وی اضافه کرد: پذیرش سالمندان مجهول الهویه، فاقد سرپرست و بدسرپرست صرفا با حکم قضایی امکان‌پذیر می‌باشد و تحت نظارت مرکز خواهد بود.

علیزاده گفت: از آنجا که اساسا این خانه‌ها با هدف استقلال‌بخشی به سالمندان تأسیس می‌شود، سالمندانی که وابسته به تخت هستند و یا درمان‌های دائمی و مستمر بیمارستانی دارند نمی‌توانند در این مراکز پذیرش شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: این مراکز از نظر شهریه شبیه به مراکز شبانه‌روزی هستند و به دو صورت یارانه‌ای و آزاد پذیرش می‌شوند که در هر مورد باید شرایط سالمند و خانواده مورد بررسی قرار گیرد.

وی خدمات توانبخشی، پزشکی سرپایی، آموزشی، اجتماعی، هنری و ورزشی را از جمله برنامه‌های این مراکز ذکر کرد و گفت: ما در نظر داریم در این مراکز محیطی امن، عاطفی، اجتماعی و مناسب شبیه به محیط خانواده‌های ایرانی برای سالمندان فراهم کنیم و سنت‌های بومی‌محلی نیز در هر منطقه کشور، مورد توجه خواهد بود.

وی در خصوص صاحبان یا متقاضیان این خانه‌ها افزود: هر فرد حقیقی یا حقوقی با داشتن شرایط، می‌تواند تا 5 خانه را تأسیس و اداره کند.

کد خبر 49321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد