علیزاده: هدف از تأسیس مرکز توانبخشی، توانمندسازی و استقلال مددجویان است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از تشدید نظارت‌ها بر مراکز غیر دولتی شبانه‌روزی و توانبخشی روزانه خبر داد.

حمیدرضا علیزاده با بیان اینکه یارانه مددجویان مقیم مراکز یا تحت پوشش مراکز توانبخشی روزانه از افزایش حدود ۸۰ درصد برخوردار بوده گفت: انتظار داریم در دوران پسا کرونا، کیفیت خدمات افزایش یابد چون فلسفه وجود این مراکز، توانخواهان هستند.

وی که در جمع رؤسای بهزیستی شهرستان‌های استان در نشست علمی کاربردی سخن می‌گفت افزود: مراکز مثبت زندگی باید در زمینه‌های مختلفی که خدمت ارائه می‌کنند آموزش‌های مداوم و مستمر ببینند که کیفیت خدمات‌شان تا حد امکان بالا برود.

وی از رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها خواست با مقامات مسؤول شهرستان ها در خصوص مناسب‌سازی تعامل فعال تری داشته باشند و اگر این تعامل نتیجه نداد از مقامات قضایی برای تحقق اهداف برنامه‌ی مناسب‌سازی استمداد کنند.

علیزاده گفت: مصوبات کمیته‌های فنی مناسب‌سازی شهرستان حتما باید در سامانه کشوری ثبت شود چون پیگیری امر مناسب‌سازی، یکی از امتیازات ارزشیابی شهرستان‌ها و استان است.

وی از مدیران حاضر خواست کمیسیون‌های تشخیص معلولیت را به موقع و در زمان لازم تشکیل دهند تا ۱۲ هزار پرونده پشت نوبت کمیسیون‌ها تعیین تکلیف گردند.

وی همچنین خواستار تحویل کارت‌های شناسایی مددجویان شد و گفت: اگر کارت شناسایی مددجو دستش باشد نیازی به مکاتبه با ادارات برای معرفی آنها نیست و خود این کارت‌ها بیانگر معلول بودن فرد می‌باشد.

علیزاده: هدف از تأسیس مرکز توانبخشی، توانمندسازی و استقلال مددجویان است

علیزاده تأکید کرد: طبق قانون، بسیاری از خدمات به مددجویان به صورت یارانه‌ای، امتیاز ویژه و خدمات خاص اعطا می‌شود که با این کارت می‌تواند از امتیازات و خدمات ویژه مددجویان بهره‌مند شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، خواستار دقیق شدن نظارت بر مراکز شد و گفت: اگر حل مشکل مرکز متخلف، با تعامل انجام نمی‌شود از دادن تذکر کتبی و در مرحله دوم، اخطار قانونی دریغ نکنید چون هدف ما مرکز نیست، بلکه مددجو است.

وی با تأکید بر اینکه سمن‌ها نقش مهمی در تحقق مطالبات بهزیستی دارند گفت: سازمان‌های مردم نهاد در زمینه‌های مختلف می‌توانند کمک‌کار بهزیستی باشند و اگر خود مددجویان وارد صحنه مطالبات شوند نتیجه سریع‌تر و بهتری می‌گیرند.

علیزاده با اشاره به سامانه اعزام مترجم برای ناشنوایان گفت: این سامانه با هزینه ستاد اداره می‌شود و برای ناشنوایانی که در مطب پزشک، دادگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و سایر اماکن تخصصی یا عمومی نیاز به فهم مطالب و منظورشان دارند مترجم آنلاین اعزام می‌کند.

وی اضافه کرد: این امکان فراهم است که در شهرستان‌هایی که قابلیت اعزام مترجم دارند از این سامانه استفاده کنند و ما هزینه مترجم را پرداخت می‌کنیم.

وی در زمینه اروتز و پروتز معلولین خاطر نشان کرد: جهت پرداخت کم هزینه ارتز پروتز تا سقف تعهد سازمان می‌تواند توسط خود شهرستان انجام شود و برای مبالغ بالاتر از سقف به استان ارجاع شود.

وی اضافه کرد: هلال احمر نیز علاوه بر اعتبارات بهزیستی، اعتبارات خاص در استان دارد که می‌توانید با مراجعه به هلال احمر شهرستان از اعتبارات اروتز و پروتز این نهاد بهره‌مند شوید.

علیزاده: هدف از تأسیس مرکز توانبخشی، توانمندسازی و استقلال مددجویان است

وی خواستار تشدید نظارت بر مراکز غیر دولتی در خصوص تعداد پذیرش و ترخیص مددجویان شد و گفت: مراکز شبانه‌روزی برای نگهداری ایجاد نشده‌اند بلکه هدف نهایی آنها توانبخشی، توانمندی و ترخیص است.

علیزاده اظهار داشت: اگر مددجویی توانایی و شرایط ترخیص را داراست نباید در مرکز بماند و اگر به توانمندی نرسیده باید بررسی کارشناسی شود که اگر اقدامات لازم برای توانمندی‌اش انجام نشده، مرکز پاسخگو باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی مؤکدا گفت: مجوز مرکز شبانه‌روزی صادر نمی‌کنیم و به جای آنها افزایش خانه‌ها در دستور کار بهزیستی است.

وی توضیح داد: خانه‌های سالمندان، خانه‌های کوچک معلولین ذهنی، خانه‌های معلولین جسمی حرکتی و خانه‌های یک‌چهارم و نیمه‌راهی بیماران روانی مزمن، جای مراکز آسایشگاهی را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: خانه‌ها جمعیت ۱۰ تا ۲۰ نفر دارند و توسط یک گروه کوچک از مددکاران و روان شناسان اداره می‌شوند که مددجو می‌تواند به زندگی نیمه مستقل و در نهایت زندگی اجتماعی وارد شود.

وی خاطر نشان کرد: در ماه حدود ۱۰ میلیارد تومان برای ۵ هزار و ۷۰۰ مددجو در مراکز شبانه‌روزی یارانه پرداخت می‌شود که هزینه سنگینی است و انتظار داریم که خدمات با کیفیتی به مددجویان عزیز ارائه شود.

علیزاده گفت: از تعطیل کردن مراکزی که خدمات کیفی پایین دارند و قادر به توانمندسازی نیستند ابایی نداریم اما تلاش می کنیم مراکز فعلی را به سمت و سوی صحیح هدایت کنیم که منافع مددجویان نیز تأمین شود.

وی همچنین از افزایش حق پرستاری، مراقبت در منزل و مراقبت از کسانی که متقاضی ورود به مراکز هستند خبر داد و گفت: هر اندازه بتوانیم مددجویان را به سمت خانواده‌ها ببریم بهتر از ایجاد مراکز است.

علیزاده: هدف از تأسیس مرکز توانبخشی، توانمندسازی و استقلال مددجویان است

کد خبر 49029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد