حسابداران در خط مقدم مبارزه با فساد و تبعیض قرار دارند

مراسم روز گرامیداشت مقام حسابدار، با حضور مدیران کل اقتصاد و دارایی و بهزیستی خراسان رضوی، در سالن آمفی‌تئاتر مجموعه توانبخشی همدم در مشهد برگزار شد.

در این مراسم ذی‌حسابان فعلی و سابق خراسان رضوی، معاون پشتیبانی و مسؤول امور مالی این نهاد، عاملین ذی‌حساب در بهزیستی شهرستان‌های استان و جمعی از مدیران بهزیستی حضور داشتند.

در این مراسم علاوه بر آموزش عاملین ذی‌حساب در ارتباط با عملکرد و مسائل مالی مؤسسات و مراکز تحت پوشش بهزیستی، از ذی‌حسابان فعلی، سابق و اسبق بهزیستی استان و همچنین عاملین ذی‌حساب و حسابداران بهزیستی شهرستان‌های استان، تجلیل و قدردانی شد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم، با اشاره به جمله‌ای از نهج‌البلاغه در مورد حساب اعمال گفت: امام در این کتاب، تکلیف همه ما را روشن کرده و وظیفه سنگین انسان در زندگی را به وی نشان داده است.

وی اضافه کرد: اینکه می‌فرماید به حساب خودتان برسید قبل از اینکه به حساب‌تان رسیده شود، کلام خردمندانه‌ی بسیار پرمغزی است که تمام زندگی دنیا و عقبی را در همین کلام به تصویر می‌کشد.

حسابداران در خط مقدم مبارزه با فساد و تبعیض قرار دارند

۶۰ وظیفه و ۱۷۰ فعالیت برای بهزیستی

مسعود فیروزی با دشوار و مهم توصیف کردن شغل حسابداری و بخش مالی سازمان‌ها گفت: عمده‌ی امور سازمان در این بخش‌ها رقم می‌خورد و در واقع خط اول تحقق اهداف دستگاه‌ها این بخش‌ها هستند اگر چه کار این عزیزان در بخش رسانه و بیرون از سازمان‌ها نمودی ندارد و آن طور که باید دیده نمی‌شود.

وی ذی‌حسابی را با اهمیت دانست و گفت: ذی‌حسابان برای کنترل امور سازمان و تطبیق آن با قانون به کارگیری می‌شوند و از خطاها و لغزش‌های مالی پیشگیری می‌کنند.

وی ضمن اشاره به وسعت کار بهزیستی گفت: بهزیستی به خاطر داشتن ۶۰ وظیفه و ۱۷۰ فعالیت ذیل این وظایف، یک سازمان بسیار گسترده است و لذا کار حسابداری و ذی‌حسابی آن نیز کاری سخت و پیچیده می‌باشد و ظرایف خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، معمولا ردیف‌های بودجه بر سرفصل‌های فعالیت بهزیستی منطبق نیست و باید با دقت، ظرافت و انعطاف، این مشکل را حل کرد و این کاری است که ذی‌حسابان بهزیستی با در نظر گرفتن مسیرهای قانونی، بخوبی انجام می‌دهند.

وی رازداری را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حسابداری برشمرد و گفت: رازداری در دنیای امروز در سازمان‌ها به معنای پنهان‌کاری نیست بلکه به این معناست که هر مسئله و موردی به اهل آن و کسانی که باید از آن مطلع باشند گفته شود و البته همه‌ی امور در مسیر قانون و با اطلاع مقامات قانونی باشد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی به فرمایشان مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد و تبعیض اشاره کرد و گفت: در تحقق این اهداف که در بیانیه گام دوم مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده، ذی‌حسابان به عنوان خط مقدم امور مالی، نقش بسیار مهمی دارند.

حسابداران در خط مقدم مبارزه با فساد و تبعیض قرار دارند

کار در بهزیستی یک نعمت و فرصت است

مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی نیز در این مراسم ضمن تأکید بر اهمیت و دشواری کار حسابداری گفت: در شرایط ناپایدار اقتصادی، اگر بتوانیم موقعیت و فضایی ایجاد کنیم که کارکنان مجموعه‌ها و جوامع هدف سازمان‌ها رضایت‌مندی داشته باشند، اتفاق بسیار مثبتی است.

وی کار کردن در بهزیستی برای مددجویان این نهاد را فرصت و نعمتی دانست که نصیب شایستگان این خدمت می‌شود.

حسین امیررحیمی گفت: اگر چه این نعمت و فرصت، اختیاری نیست و خداوند خودش این افراد را گزینش می‌کند اما دارندگان این نعمت، باید قدر آن را بدانند و از اینکه در این فرصت قرار گرفته‌اند شکرگزار باشند.

وی به سابقه‌ی خدمتش در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در گذشته اشاره کرد و گفت: اگر چه توفیق اندکی در این زمینه داشتم اما علیرغم برخورداری پایین مالی، آن دوران خدمتم را ارزشمند و آن را بهترین دوران زندگی‌ام می‌دانم.

وی شرایط ناپایدار اقتصادی را وضعیت بسیار دشوار برای برنامه‌ریزی و تنظیم امور اداری و مالی دانست و گفت: امیدواریم با تلاش مسؤولان کشور، شاهد ثبات و پایداری در اقتصاد باشیم که بتوانیم برای سازمان‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

حسابداران در خط مقدم مبارزه با فساد و تبعیض قرار دارند

همه چیز بر اساس مر قانون باشد

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در سال‌های اخیر بخش زیادی از خدمات بهزیستی برون سپاری شده و خیلی از فعالیت‌ها نیز در سامانه‌های الکترونیکی انجام می‌گیرد که به همین خاطر، کار در بخش‌های اداری و مالی، به صورت قدیم و کاغذی، نمود چندانی ندارد.

محسن توحیدی مقدم افزود: بهزیستی از نظر میزان تحصیلات و دانش فنی حسابداران و عاملین ذی‌حساب در بین دستگاه‌های دیگر، جایگاه خوبی دارد چون ۵۰ درصد آنها مدارک تخصصی دارند.

وی با تصریح اینکه ۱۶ شهرستان خراسان رضوی در حال حاضر در تشکیلات اداری، پست مالی ندارند گفت: به ناچار باید امور این شهرستان‌ها را اداره کنیم و مسائل مالی و حسابداری را هم به نحوی پوشش دهیم که در مسیر قانون باشیم و از اصول سازمانی هم تخطی نداشته باشیم.

وی در مورد مراکز خیریه و تحت پوشش بهزیستی گفت: بحث درآمدهای سازمان از محل اجاره‌های مراکز به بخش غیر دولتی و همچنین مراودات مالی مؤسسات را جدی بگیرید و دقت داشته باشید که همه چیز مر قانون باشد که مشکلی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: در استیفای حقوق دولت، هیچ مماشاتی نداشته باشیم و حتی اگر مبالغ خرد و اندک در حد چند صد ریال هم در جایی از حقوق دولت ضایع می‌شود باید نسبت به آن حساس باشیم.

وی از آماده شدن حسابداران برای اجرای نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد یاد کرد و گفت: باید حسابداران ما برای انجام این نوع بودجه‌ریزی، که بزودی در سطح کشور عملیاتی خواهد شد آماده باشند و به سمتی بروند که بر اساس عملکردها و کمی کردن فعالیت‌ها اسناد را تنظیم نمایند.

وی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان دریافت مشارکت‌ها را به صورت دستی نداشته باشید و به خیرین عزیز اکیدا توصیه کنید که حتما کمک‌های خود را به حساب مشارکت‌های بهزیستی واریز نمایند.

وی امنیت و حفاظت را از اولویت‌های سازمان دانست و گفت: خرید لوازم و تجهیزات امنیتی و حفاظتی جزو اولویت‌های مالی است و ارتقای دانش فنی و علمی هم باید در دستور کار حسابداران و عاملین ذی‌حساب در شهرستان‌ها قرار گیرد.

حسابداران در خط مقدم مبارزه با فساد و تبعیض قرار دارند

فراخوان مقاله با محور ارزش‌های کار در بهزیستی

ذی‌حساب بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم اخلاص، توکل، صداقت و امانت‌داری را شرایط کار خوب و ارزنده توصیف کرد و گفت: اینها رازهای بندگی خداوند و همچنین شرط عاقبت‌بخیری در زندگی است.

محسن ابراهیمی ضمن اشاره به روز حسابدار و اهمیت کار حسابداران و ذی‌حسابان در تمشیت امور سازمان گفت: بزودی، یک فراخوان مقاله در سطح کشور برگزار می‌کنیم که با محور ارزش‌های مالی و موضوعات فعالیت بهزیستی خواهد بود.

وی از شفافیت و نظارت دقیق بر فعالیت‌های مالی به عنوان دو اصل کاری خود یاد کرد و گفت: برای خیرین عزیز، آسان‌سازی پرداخت را در دستور کار داریم که در کمترین زمان ممکن، پرداخت انجام شود و مسیر هم روشن و شفاف باشد.

وی ادامه داد: در مورد قرارداد با بخش‌های غیر دولتی، باید تضمینات کافی گرفته شود تا هیچ‌گونه حقی از دولت ضایع نگردد.

وی تأکید کرد: ما همه موظف به رعایت قانون هستیم و دولت ما را به عنوان نمایندگان خود در سازمان‌ها منصوب کرده تا حافظ و پاسدار قوانین باشیم و دقت کنیم که هزینه‌ها در مسیر خودش انجام شود و حقی از حقوق دولت و ملت ضایع نشود.

حسابداران در خط مقدم مبارزه با فساد و تبعیض قرار دارند

وی خاطر نشان کرد: برای برگزاری این مراسم که برای نخستین بار در بهزیستی استان انجام می‌شود خیلی از واحدها زحمات و تلاش‌هایی داشتند و هدف از برگزاری آن، تقدیر و تجلیل از ذی‌حسابان و عاملین ذی‌حساب که از گذشته تا امروز در بهزیستی تلاش کرده و خدمات زیادی را به مددجویان این نهاد داشته‌اند بوده است.

ابراهیمی یادآور شد: همچنین برای آموزش عاملین ذی‌حسابان در خصوص سیاست‌ها، برنامه‌ها و اصول کاری که در دوران خدمت در بهزیستی خواهیم داشت، یکسری نکات و موارد لازم بود که از یک سازمان غیر دولتی حسابداری و حسابرسی خواستیم این موارد را به عاملین ذی‌حساب آموزش دهد.

وی ادامه داد: این موارد در خصوص قوانین مالیاتی، قوانین تأمین اجتماعی، مشارکت‌های مردمی، بیمه‌های کارکنان و حقوق و دستمزد در مؤسسات غیر دولتی و خیریه‌ی تحت پوشش بهزیستی بود که این مسائل به طور کامل برای عاملین ذی‌حساب و ناظرین این مراکز تشریح و ترسیم گردید.

شایان ذکر است در این مراسم از آقایان نصرآبادی، پارسا، عباسعلی‌پور، باقری و خانم سجادی، ذی‌حسابان سابق و همچنین محسن ابراهیمی و سیف‌الله سیفی، ذی‌حساب و معاون ذی‌حساب فعلی بهزیستی و نیز عاملین ذی‌حساب در بهزیستی شهرستان‌های استان، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

حسابداران در خط مقدم مبارزه با فساد و تبعیض قرار دارند

کد خبر 48505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد