در رسانه | معابر و اماکن عمومی گلستان برای استفاده معلولان مناسب نیست

مدیرکل بهزیستی گلستان با گلایه از مناسب‌نبودن فضای مبلمان شهری استان برای استفاده معلولان گفت: مناسب‌سازی و بهبود معابر و اماکن عمومی برای تردد و دسترسی افراد معلول، جانباز، افراد کم‌توان، سالمندان و زنان باردار به عزم جدی‌تر مسئولان و مدیران احتیاج دارد.

سیدمهدی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای حل این مشکل جلسات متعددی برای تاکید بر مناسب سازی مراکز بهداشتی و درمانی، بانک ها، مجتمع های بین راهی برگزار شده که امیداوریم در زمانی کوتاه امکان حضور آسان جمعیت افزون بر ۵۴ هزار معلول گلستان در مکان های عمومی فراهم شود.

وی بیان کرد: با نگاهی گذرا به شهرهای گلستان از جمله معابر، محلات، بوستان ها، مجتمع های تجاری و مراکز بهداشتی و درمانی، فاصله زیاد وضعیت موجود با دسترسی مطلوب و مورد نیاز معلولان قابل مشاهده است.

مدیرکل بهزیستی گلستان افزود: شهر برای همه افراد جامعه با هر نوع ویژگی جسمی و حرکتی است و باید آن را به گونه ای طراحی کنیم که همه از جمله فرد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، کم بینا و نابینا، ناشنوا، سالمند، کودک، خانم باردار و یا دارای کالسکه و فردی که در اثر یک تصادف یا سانحه به طور موقت دچار محدودیت حرکتی شده به آسانی در آن تردد کرده و از امکانات موجود استفاده کنند.

حسینی همچنین از مدیران دستگاه های دولتی خواست در گام اول مناسب سازی فضای شهری برای دسترسی بهتر معلولان، ادارت زیرمجموعه خود را برای استفاده این افراد آماده کنند.

وی ادامه داد: بر اساس ارزشیابی صورت گرفته، وضعیت مناسب سازی های ورودی های ساختمان های اداری گلستان تقریبا مطلوب، سرویس های بهداشتی بسیار نامطلوب، آسانسور در صورت نیاز ساختمان بسیار نامطلوب و سطح شیبدار ساختمان ها برای استفاده معلولان متوسط است.

مدیرکل بهزیستی گلستان از شهروندان خواست مشکلات مناسب سازی محیط از جمله  نداشتن سطح شیب دار در یک ساختمان عمومی، نداشتن سرویس بهداشتی فرنگی در مجتمع‌های رفاهی و دست انداز در پیاده‌راه را برای پیگیری و حل مشکل به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ دبیرخانه مناسب‌سازی استان گزارش کنند.

حسینی بیان کرد: مناسب سازی معابر عمومی علاوه بر الزام قانونی، یک ضرورت اخلاقی و انسانی است که در نتیجه کم توجهی به آن قشر وسیعی از افراد دارای معلولیت، سالمندان، کودکان، زنان باردار از خدمات شهری و امکان حضور و مشارکت در جامعه محروم می شوند.

به گزارش ایرنا، طبق ماده ۲ لایحه حمایت از حقوق معلولان، تمامی دستگاه های دولتی و عمومی از جمله سازمان ها، وزارتخانه ها، موسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی به مناسب سازی توجه کنند.

هم اکنون از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری گلستان ۱۲۰ هزار نفر زیرپوشش اداره کل بهزیستی استان قرار دارند و این نهاد به حدود ۷۰ هزار نفر دیگر به صورت موردی خدمات ارائه می‌کند.

هشت تا ۱۴ آذر هفته گرامیداشت معلولان است.

کد خبر 48426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد