تلفیق اجتماعی، بهترین راهکار حضور معلولین در جامعه است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از تلفیق اجتماعی به عنوان راهکار بین‌المللی تأیید شده برای حضور فعال و موثر افراد دارای معلولیت در جامعه یاد کرد و گفت: تلفیق اجتماعی به این معنا است که افراد دارای معلولیت، هیچ‌گونه جدایی و تفریق عملکردی با سایر شهروندان ندارند و باید در همه‌ی صحنه‌های زندگی اجتماعی حضور داشته باشند.

مسعود فیروزی در آیین تجلیل از کودکان و دانش‌آموزان دارای معلولیت موفق در رشته‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و هنری در آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی سخن می‌گفت.

وی ضمن تأکید بر دسترس پذیری در محیط زندگی برای افراد دارای معلولیت گفت: دسترس‌پذیری محیطی فقط برای تردد و عبور و مرور نیست بلکه تمام امکانات و اماکن و وسایل زندگی اجتماعی باید برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیر شود.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت، فقط برخی تفاوت‌های جسمی یا ذهنی با سایرین دارند گفت: محدویت و کم‌توانی این افراد از زمانی آغاز می‌شود که در محیط قرار می‌گیرند چون هر گونه تلاش برای حضور اجتماعی از سوی آنها با محدودیت محیطی روبرو است.

تلفیق اجتماعی، بهترین راهکار حضور معلولین در جامعه است

وی نتیجه گرفت: بنا بر این اگر محیط برای آنها دسترس پذیر باشد آنها هیچ‌گونه محدودیت و کم توانی ندارند و مانند سایر شهروندان زندگی کاملا مستقلی خواهند داشت.

فیروزی یادآور شد: خوشبختانه در دور جدید مدیریت شورا و شهرداری، رویکردی عالی و بسیار انقلابی در مورد افراد دارای معلولیت شکل گرفته که متناسب با اهداف نظام می‌باشد.

وی تأکید کرد: در این زمان که همه‌ی شرایط برای حضور فعال و موثر افراد دارای معلولیت در محیط شهری فراهم شده، باید تشکل های معلولین و نهادهای مرتبط، حداکثر بهره‌برداری از شرایط را داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تشکر از مدیریت آموزش استثنایی در استان گفت: خوشبختانه، آموزش و پرورش استثنایی، اقدامات خوبی در زمینه دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت انجام داده و امیدواریم این اقدامات همسو با شعار امسال سازمان ملل، در کل آموزش و پرورش و آموزش عالی فراگیر شود تا شاهد بازماندن کودکان و جوانان معلول از تحصیل نباشیم.

کد خبر 48325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد