میبد | معلولان میبدی نیازمند شغل و مناسب سازی معابر هستند

یزد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی میبد گفت: مناسب سازی معابر ، مکان های عمومی ، رفع سد معبر و فراهم شدن زمینه اشتغال به ویژه برای نابینایان از جمله خواسته‌هایی است که معلولان شهرستان انتظار دارند از سوی مسئولان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

سید محسن فلاح روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت هفته معلولان ( هشتم تا ۱۴ آذر) افزود: نیاز معلولان به دسترسی در معابر، پارک ها  و مکان های عمومی و اداره‌ها و سد معبر در بیشتر خیابان ها و پیاده روها از جمله مشکل هایی است که در نشست‌ های  ستاد هماهنگی مناسب سازی تشکیل شده در فرمانداری مطرح شد.

وی با اظهار امیدواری در سرعت گرفتن مناسب سازی مکان های ذکر شده در ۶ ماه آینده از خیران شهرستان خواست، در ساخت مراکز آموزشی و توانبخشی معلولان و همچنین برای تامین نیازهای اولیه آنها  مانند درمان ، جهیزیه ، اشتغال ، ازدواج ، امرار معاش و لوازم ضروری منزل کمک کنند.

رییس اداره بهزیستی میبد در ادامه شعار روز ۱۲ آذر روزجهانی معلولان را «پیش به سوی دنیایی فراگیر ، دسترس پذیر و پایدار بعد از شیوع ویروس  کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» عنوان کرد و گفت: این اداره هم اکنون  سه هزار و ۳۳۷ فقره پرونده ثبت شده دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۱ پرونده فعال است و یک هزار و ۳۶۰ مورد هم پرونده‌های  مستمری بگیر را شامل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: از ۲ هزار و ۳۰۱ فقره پرونده فعال افراد، یک هزار و ۳۷۴ نفر مرد و بقیه زن هستند که مستمری بگیر نیستند وکمک‌های موردی دریافت می‌کنند.

فلاح در ادامه  ۸۹۶ مورد از پرونده‌ها را از نظر شدت معلولیت ، خفیف و یک هزار و ۱۳ مورد را معلولیت در سطح متوسط ، ۹۴۱ مورد شدید و ۱۹۴ پرونده را نیز خیلی شدید برشمرد و عنوان کرد: افراد دچار معلولیت برای تشکیل پرونده باید به اداره بهزیستی ، قسمت توانبخشی مراجعه کنند و درخواست فرم معلولیت بدهند و مدارک خود را نیز ارایه دهند.

وی اضافه کرد: پس از آن فرم درخواست و مدارک فرد مراجعه کننده به کمیسیون آی.سی.اف (ICF)  که متشکل از رییس اداره بهزیستی ، پزشک معتمد بهزیستی و کارشناسان فیزیوتراپی ، کار درمانی ،گفتار درمانی ، شنوا سنجی ، بیناسنجی و روانشناسی است ارجاع داده می شود تا شدت معلولیت افراد تعیین شود.

رییس  بهزیستی میبد در ادامه اظهار کرد: هم اکنون ۱۱ فعالیت در مراکز روزانه و شبانه روزی انجام می شود که این فعالیت‌ها شامل نگهداری از معلولان ذهنی و روانی در مرکز روزانه بیماران روانی و سالمندان ، تیم های ویزیت در منزل برای بیماران روانی و سالمندان ،طرح مراقبان ، آموزش کودکان ذهنی ، حرفه آموزی برای معلولان بالای ۱۵ سال و آموزش کودکان اوتیسم است.

وی به ۲ تشکل فعال معلولان و نابینایان و راه اندازی اولین مجتمع رفاهی فرهنگی برای معلولان و مددجویان بهزیستی اشاره کرد و از افتتاح مرکز جامع معلولان توابخشی محبت که به ۱۲۰ معلول ذهنی و روانی ارایه خدمات شبانه روزی دارد ، خبر داد.

به گفته فلاح یک سال گذشته در مجموع ۸۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان  صرف کمک هزینه تهیه وسایل توانبخشی ، درمان، لوازم ضروری، جهیزیه و ازدواج ، ایاب و ذهاب ۵۸۴ معلول شد.

این مسئول به پرداخت کمک هزینه آزمایش ژنتیک و ساخت مسکن ۸۰۶ معلول به مبلغ  ۲۰۴ میلیون و ۱۶۶ هزار اشاره کرد و تهیه ۱۰۵ میلیون تومان بسته‌های غذایی اهدایی به مددجویان و کمک هزینه مسکن چند معلولیتی که با مشارکت خیرین انجام شد را بخشی از فعالیت ها برشمرد.

وی از پرداخت تسهیلات یک سال گذشته به ۱۲۰ معلول برای ایجاد اشتغال به مبلغ هفت میلیارد تومان خبرداد  و افزود: این تسهیلات به صورت بازپرداخت پنج ساله و به هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان وام داده شد.

۱۱ مرکز توانبخشی همگام با بهزیستی خدمات‌دهی به جامعه معلولان شهرستان میبد را بر عهده دارند و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین امروز مدیرکل بهزیستی یزد تعداد معلولان زیرپوشش این نهاد را ۲۹ هزار نفر ذکر کرد و گفت: این افراد از خدمات مختلف این مجموعه در قالب های مختلف در استان بهره‌مندهستند.

به گزارش ایرنا محمدعلی عطابخش به مناسبت هفته معلولان ( هشتم تا ۱۴ آذرماه)  امروز در جمع خبرنگاران افزود: برخی این افراد چند معلولیتی هستند و علت عمده معلولیت‌ها در استان مربوط به سوانح و حوادث است  و بیشترین آنها معلولان جسمی و حرکتی هستند. 

وی  تعداد مراکز روزانه معلولان استان را  ۷۵ باب ذکر کرد و گفت: همچنین ۱۸ مرکز شبانه روزی به معلولان خدمات ارایه می کند که حدود ۸۰۰ نفر در این  مراکز نگهداری می شوند. 

استان یزد یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت دارد که  بر اساس آمارها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت هر جامعه ای از یک تا چند معلولیت رنج می برد. 

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه از سال ۱۹۹۲ میلادی و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان نامگذاری شد.

*** خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول از ظرفیت مرکز تحقیقات ژنتیک میبد استفاده کنند 

به گفته رییس بهزیستی میبد ،مرکز تحقیقات ژنتیک این شهرستان  بهترین تجهیزات و امکانات پیشرفته آزمایشگاهی را داراست، خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول می توانند از ظرفیت های آن استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، فلاح امروز  در نشستی با حضور مسئولان مرکز یادشده و اصناف شهرستان افزود: افرادی ممکن است حتی نام مرکز تحقیقات ژنتیک میبد را نشنیده باشند که این مکان تحقیقاتی ،آزمایشگاه است و می‌توانند برای آزمایش‌های ژنتیک به آن مراجعه  کنند.

وی در ادامه به چگونگی راه اندازی و روند کار آزمایشگاه و مرکز تحقیقات ژنتیک و به صرفه بودن هزینه‌های آزمایشگاهی با توجه به نیمه خصوصی بودن آن مطالبی بیان کرد و گفت: فرد معلول زمانی متولد می شود،  هزینه هایی از سوی خانواده و دولت صرف زندگی او می شود و با توجه به این موضوع باید معرفی مرکز یادشده در دستور کار رسانه ها ، فعالان فرهنگی و اجتماعی و اصناف به خصوص صنف های مرتبط به بانوان قرار گیرد.

وی در ادامه  با اشاره به ۶ هزار  معلول شهرستان  گفت: نیمی از این افراد در بهزیستی پرونده دارند و تعدادی حتی به این نهاد مراجعه نکردند ، به لزوم دریافت مشاوره خانواده ها از کارشناسان مرکز تحقیقات ژنتیک اشاره کرد و  از رییس صنوف مختلف بانوان میبد خواست در نصب  بنرهای مرتبط به مرکز تحقیقات ژنتیک همکاری کنند.

شکوه رجبی مسئول واحد آزمایشگاه مرکز تحقیقات ژنتیک میبد در این نشست با معرفی این مرکز  و ظرفیت‌های آن مراحل انجام آزمایش را سه سطح غربالگری ، « سل فری »و « آمینو سنتز» عنوان کرد و مطالبی  در ارتباط با مراحل انجام آزمایش ارایه کرد.

همچنین جلال رییس اصناف میبد به فعالیت ۱۵۰ آرایشگاه زنانه در شهرستان خبرداد و همکاری اصناف در معرفی مرکز تحقیقات ژنتیک را باقی الصالحات برشمرد و از رییس آرایشگران میبد خواست نرخ نامه و پوستر مرکز یادشدع در کنار هم در آرایشگاه های زنانه نصب کنند.

فخرالسادات آقایی مسئول صنف آرایشگران زنان میبد هم به اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی از سوی این صنف اشاره کرد و از هماهنگی برای بازدید بانوان آرایشگر از مرکز تحقیقات ژنتیک و برگزاری نشست هم اندیشی و آموزشی در این مرکز تحقیقاتی خبر داد.

مرکز تحقیقات ژنتیک میبد از سال ۱۳۹۱ به‌ عنوان قطب ژنتیک جنوب شرق کشور در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در زمینه خدمات آزمایشگاهی تخصصی ژنتیک در رشته‌های مختلف شروع به فعالیت کرد، شامل بخش سیتوژنتیک که آنالیز مربوط به کروموزوم‌ها در آن انجام می‌شود و نیز بخش مولکولی است که آزمایش پی سی آر، توالی یابی و آزمایش Array CGH که برای تشخیص بسیاری از بیماری های تک ژنی است، در آن صورت می‌گیرد.

همچنین آزمایش غربالگری مربوط به بارداری نیز در این مرکز انجام می‌شود و مجوز فعالیت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه میبد در مهر ماه سال ۹۹ صادر شد.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.  

کد خبر 47630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد