در رسانه | فعالیت 84 مرکز توانبخشی در آذربایجان شرقی

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود : تکریم افراد دارای معلولیت، رفع موانع، خانواده و جامعه، اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین و سازمان‌های مردم نهاد و بیمه و سلامت فراگیر افراد دارای معلولیت از جمله برنامه‌های پیش رو است.

به گزارش نصر، "فرگل صحاف" امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت برگزار شده بود گفت: شعار هفته گرامیداشت معلول با عنوان پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت است.


وی ادامه داد: با توجه به طبقه بندی معلولین، میزان معلولین جسمی و حرکتی در آذربایجان شرقی ۳۷/۹۴ درصد و معلولین بینایی در استان ۱۱/۸۲ درصد است.


وی افزود: معلولیت صوت و گفتار در سطح آذربایجان شرقی ۶/۳۱ درصد و معلولیت شنوایی ۱۲/۶۷ درصد است.


صحاف بیان کرد: میانگین معلولیت خیلی شدید در سطح کشور، ۱۴/۲ است که در استان ما نیز ۱۱/۸۵ درصد است و میانگین معلولیت شدید در استان ما ۳۶/۴۳ درصد و معلولیت متوسط در استان آذربایجان شرقی ۲۹ درصد است که معلولیت خفیف نیز، ۱۹/۱۱ درصد است.


مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: دفاتر روزانه، شبانه و توانمندسازی معلولین آماده ارائه خدمت به معلولین هستند که هدف اصلی برخورداری از حقوق و فرصت‌های برابر برای افراد دارای معلولیت است.


صحاف به فراگیرسازی و مشارکت مؤثر برای افراد دارای معلولیت در جامعه اشاره کرده و افزود: درگیر شدن افراد دارای معلولیت و تشکل‌های آنها در برنامه‌های توانمندسازی جزو سیاست‌های این سازمان است که بالا بردن میزان اثربخشی اقدامات درمانی و رضایت مندی افراد دارای معلولیت از دیگر برنامه‌هایی است که انجام می‌گیرد.


وی افزود: هدف از مراکز نگهداری تقویت توانمندی و جلوگیری از پیشگیری از معلولیت است و تنها به نگهداری ختم نمی‌شود بلکه کلیه اقدامات در این مراکز نیز برای معلولین انجام می‌گیرد تا به استقلال نسبی دست یابند.


مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: ۹ خانه کوچک و حمایتی شبانه روزی در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد که در راستای توانمندسازی معلولان با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر در استان وجود دارد.


صحاف به برقراری مستمری مددجویان اشاره کرده و توضیح داد: تعداد کثیری از معلولین تحت پوشش، مستمری ماهانه دریافت می‌کنند و از این رو حق پرستاری نیز به افراد دارای آسیب نخاعی پرداخت می‌شود.


مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو تهیه و توزیع وسایل کمک توانبخشی است که در طول ۹ ماه اخیر، ۲ هزار و ۲۰ قلم وسایل کمک توانبخشی به مبلغ یک میلیارد تهیه شده است.


وی افزود: از جمله اقدامات شاخصی که از سال گذشته تاکنون انجام یافته است پرداخت متمرکز و الکترونیک کلیه کمک هزینه فعالیت‌هاست.


صحاف به وجود ۸۴ مرکز روزانه ارائه خدمات توانبخشی در سطح استان آذربایجان شرقی گفت: در طول یک سال توانسته‌ایم برای ۴ هزار نفر در این مراکز خدمات خود را ارائه دهیم.


وی ادامه داد: طبق اعلام بهزیستی کشور، اقدام سازمان بهزیستی و در دسترس قرار دادن خدمات توانبخشی برای گروه‌های هدف با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود اعم از مراکز غیردولتی، خانواده‌ها و متخصصین توانبخشی، به عنوان تجربه برتر در منطقه معرفی شده است.


مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از سوی بهزیستی برای مناسب سازی منازل افراد معلول پرداخت شده است که در حال حاضر ۳۷ واحد مسکونی آماده تحویل به خانواده‌هاست که از این تعداد ۹ واحد متعلق به خانواده‌هایی است که دارای دو فرزند معلول هستند.


وی به واکسیناسیون و تحویل ۳۹ دستگاه اکسیژن در مراکز نگهداری اشاره کرده و گفت: در سطح استان آذربایجان شرقی، کاشت حلزون برای ۷۵ کودک انجام گرفته و تاکنون غربالگری ۶۳ هزار و ۲۱ نوزاد صورت پذیرفته است.
صحاف ادامه داد: در سطح استان آذربایجان شرقی، ۱۳ مرکز ارائه خدمت برای معلولین جسمی و حرکتی وجود دارد که به صورت روزانه آماده خدمت رسانی به معلولین هستند.


وی به وجود ۹ مرکز روزانه سالمندان اشاره کرده و افزود: و یک مرکز روزانه بیماران روانی مزمن با ۶۷ بیمار خدمت گیرنده را نیز می‌توان نام برد.


مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی توضیح داد: در سال جاری به ۲ هزار و ۹۵ نفر افراد دارای معلولیت هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شده است.

کد خبر 47390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد