در رسانه | تحویل ۳۷ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای معلول آذربایجان شرقی طی هفته جاری

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح ۳۷ واحد مسکن برای معلولان در هفته جاری که ۹ واحد آن برای خانواده‌های دارای دو معلول است، گفت: طی یکسال گذشته، ۴۳۴ واحد مسکونی به خانواده‌های معلولان استان تحویل داده شده است.

به گزارش ایسنا فرگل صحاف، روز یکشنبه، ۷ آذرماه در نشست خبری به مناسب هفته معلولان، با اشاره به شعار گرامیداشت این هفته با عنوان « پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» اظهار کرد: برنامه‌های این هفته با عناوین رفع موانع و دسترس پذیری، تکریم افراد دارای معلولیت در جامعه اخلاق مدار، مشارکت فراگیر و پایدار افراد دارای معلولیت، خانواده و جامعه، مطالبه گری و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، خود شکوفایی، سازمان های مردم نهاد و بیمه و سلامت فراگیرافراد دارای معلولیت مطرح است.

وی با بیان این‌که طبق آمار ۷۹ هزار و ۶۶۰ نفر معلول تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی قرار دارند، گفت: با توجه به طبقه بندی معلولان، میزان معلولان جسمی و حرکتی استان ۳۷.۹۴ درصد، معلولیت بینایی ۱۱.۸۲ درصد، معلولان صوت و گفتار ۶.۳۱ درصد، معلولین شنوایی ۱۲.۶۷ درصد، بیماران روانی مزمن ۸.۵ درصد و معلولیت ذهنی ۲۲.۳۷ درصد است.

وی با بیان این‌که معلولیت افراد از لحاظ رده به معلولیت خیلی شدید، شدید، متوسط، خفیف و نامشخص طبقه بندی می‌شود، گفت: میزان معلولیت خیلی شدید ۱۱.۸۵ درصد و معلولیت شدید افراد در آذربایجان شرقی ۳۶ .۴۳ درصد، معلولیت متوسط ۲۹ درصد و معلولیت خفیف افراد ۱۹.۱۱ درصد است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی دفاتر امور توانمندسازی روزانه و شبانه برای ارائه خدمات برای معلولین، تشریح کرد:  دفاتر روزانه توانمند سازی امور معلولین با هدف برخورداری افراد از فرصت‌ها و حقوق برابر، استفاده از ظرفیت جامعه، توجه به فرد و پاسخگویی به نیازهای اساسی و ارتقای زندگی جزو آیتم های توانمندسازی این دفاتر است.

وی با اشاره به فراگیر سازی و مشارکت موثر و توانمندانه برای افراد دارای معلولیت در جامعه، افزود: در گذشته افراد دارای معلولیت در جامعه دیده نمی‌شدند و خانواده به طور کلی از حضور آن در جامعه خجالت می‌کشیدند ولی با افزایش فرهنگ، افراد دارای معلولیت به راحتی در جامعه حضور می یابد چرا که فرد دارای معلولیت حق زندگی در جامعه دارد .

وی تاکید کرد: محیط فیزیکی برای افراد دارای معلولیت و پذیرش آن‌ها به عنوان فردی توانمند در جامعه ی محلی و مدنی باید شناخته شده شود و ارتقای سطح سلامت افراد دارای معلولیت جزو برنامه‌ها باشد.

صحاف ادامه داد: کمیسیون‌های پزشکی روزانه کارت معلولیت را برحسب نوع معلولیت صادر می‌کند، طی یکسال گذشته وضعیت و پرونده‌ی  ۷۵ هزار نفر معلول در کمیسیون‌های پزشکی بررسی شده است.

وی با اشاره به توان بخشی مبتنی بر جامعه‌ی روستایی، گفت: این گروه ارتقای فعالیت‌های توان بخشی معلولین در روستاها را انجام می دهند، در برخی از روستاها که معلولان شناسایی نمی‌شوند براساس این برنامه شناسایی شده و آگاه سازی و توانمند می‌شوند در طول یکسال گذشته ۲۰ هزار فرد دارای معلولیت در روستاهای استان تحت پوشش توان بخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری نیز جهت شناسایی افراد معلول در حاشیه شهرها و مناطق محروم توسط بهزیستی اجرا می‌شود، گفت: طی سه سال گذشته ۱۵۰۰ نفر افراد دارای معلولیت در حاشیه ی شهرهای استان شناسایی شده‌اند .

وی با اشاره به اجرای برنامه‌ی ورزش و بازی‌های بومی و محلی جهت ارتقا و توانمندسازی سطح سلامتی روانی و جسمی افراد دارای معلولیت، گفت: تاکنون۴۰۰ نفرافراد دارای معلولیت در ورزش و بازی‌های بومی و محلی استان فعالیت می‌کنند، این برنامه با توجه به وضعیت هر استانی طراحی شده و افراد دارای معلولیت از این برنامه‌ها بهره مند می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت در سطح شهر، گفت: شرایط زندگی افراد دارای معلولیت باید به گونه‌ای مناسب این افراد باشد، در این زمینه مدرکاران با بازدید از شرایط زندگی افراد، شرایط لازم را برای مناسب سازی انجام می‌دهند، بهزیستی صفر تا ۱۰۰ هزینه‌ی مناسب سازی زندگی افراد دارای معلولیت را تقبل می‌کند.

صحاف ادامه داد: جهت مناسب سازی منزل هر فرد معلول، تا ۱۰ میلیون تومان از سوی بهزیستی هزینه می‌شود همچنین تاکنون در راستای مناسب سازی منزل و خودروی ۵۰ نفر دارای معلولیت از سوی بهزیستی اقدام شده است.

وی با اشاره به ارائه‌ی کمک هزینه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت توسط بهزیستی استان، گفت:  این اقدام نیز جزو آیتم‌های توانمند سازی است امسال ۳هزار و۹۵۱ نفر دانشجو و دانش آموز دارای معلولیت کمک هزینه‌ی تحصیلی دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به پرداخت کمک هزینه‌ی ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت توسط بهزیستی، افزود: سال ۹۹ به دو هزار و ۹۵ نفرافراد دارای معلولیت، مبلغی برای ایاب و ذهاب پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: طی هشت سال گذشته، دو هزار و ۵۷۸ نفر افراد دارای معلولیت در استان از طرح معافیت از خدمت وظیفه برخوردار شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های دفتر مرکزی امور توانبخشی و مراکز نگهداری جسمی حرکتی، سالمندی، بیماران روانی مزمن، گفت: در این مراکز تنها نگهداری معلولان انجام نمی‌شود بلکه هدف از ایجاد این مراکز تقویت توانمندی و جلوگیری از پیشرفت معلولیت و دسترسی به استقلال بیشتر افراد دارای معلولیت است، اقدامات زیادی جهت توانمندسازی افراد و برخورداری از استقلال نسبی جهت تامین نیازهای اولیه زندگی انجام می شود .

وی با بیان این‌که مراکز شبانه روزی خدمات را به طور شبانه روزی ارائه می‌دهند و یارانه ی این مراکز توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، گفت: ۹ خانه‌ی کوچک و حمایتی در راستای توانمند سازی معلولان با ظرفیت نگهداری حداکثر ۱۰ نفر معلول در استان فعالیت دارند.

صحاف با بیان این‌که علاوه بر اقدامات توانمندسازی، تامین وسایل کمک توانبخشی نیز مهم ترین چالش افراد دارای معلولیت است، گفت: این اقلام مصرفی هستند و با توجه به افزایش قیمت، همواره در تامین آن با مشکلات مواجه می شویم طی  ۹ ماه اخیر، ۲ هزار و ۲۰ قلم با مبلغ یک و نیم میلیارد تومان شامل  ویلچر و سمعک و باتری سمعک توسط بهزیستی استان برای افراد دارای معلولیت خریداری شده است همچنین ۱۸۰ میلیون تومان جهت کاشت حلزون برای ۷۵ ناشنوا هزینه شده است .

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۸۴ مرکز روزانه جهت ارائه‌ی خدمات به افراد در استان وجود دارد، گفت: از یکسال گذشته تاکنون به چهار هزار نفر در این مراکز خدمت ارائه شده است این مراکز به تمامی افراد دارای معلولیت، بیماران مزمن روانی، سالمندان و افراد طیف اوتیسم خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در حال حاضر ۲۳ مرکز روزانه برای معلولان زیر ۱۴ سال  و ۱۳مرکز برای ارائه خدمات به معلولان جسمی و حرکتی، یک مرکز برای نابینایان و کم بینایان، ۷ مرکز برای ارائه‌ی خدمات به کودکان دارای اختلالات شنوایی، ۹ مرکز روزانه سالمند و یک مرکز برای بیماران مزمن روان، پنج مرکز اختلال اوتیسم در سطح استان فعالیت دارند.

کد خبر 47383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد