همه ما در قبال ناشنوایان مسؤول هستیم

جبار باغچه‌بان، اولین معلم ناشنوایان کشور ما است. این قهرمان بزرگ انسان‌دوست، اولین مدرسه ناشنوایان کشور را تأسیس و برای این گروه از افراد دارای معلولیت، هویتی انسانی و اجتماعی مستقل قائل گردید.

امروز در سراسر کشورمان، مدارسی هستند که به آموزش ناشنوایان اشتغال دارند و همچنین صدها مرکز حرفه‌آموزی، آموزشی و توانبخشی در کشور و استان فعالند که کار رسیدگی به مشکلات ناشنوایان را عهده‌دار می‌باشند.

اما کار باغچه‌بان از این جهت اهمیت ویژه دارد که او در شرایطی به این کار مبادرت نمود که هنوز نامی از مباحث امروز در میان نبود. هنوز کسی برای افراد دارای معلولیت، حساب مستقل قائل نبود و ناشنوایان در جو عمومی جامعه، به نام‌های دیگری نامیده می‌شدند که امروز این عناوین، توهین‌آمیز به حساب می‌آیند.

آری، این مرد بزرگ و این دانشمند سترگ، که خودش در یک حادثه، در ۱۵ سالگی یکی از گوش‌هایش دچار مشکل شنوایی شده بود و والدینش کار درمان او را دنبال نکردند با درک مشکلات ناشنوایان، خدمات قابل توجهی به آنها نمود.

او وسیله‌ای را اختراع کرد که ناشنوایان از طریق ارتعاشات صوتی روی فک‌شان، می‌توانند کلمات گوینده را تشخیص دهند و منظور او را دریابند.

او همچنین آموزش‌های جدیدی را که تا آن روز ناشناخته بود ارائه داد. کتاب کودک از دلمشغولی‌های جدی او بود و او پیش از تأسیس مدرسه ناشنوایان در تبریز، ابتدا کودکستانی دایر کرد و سپس به ادبیات کودک پرداخت.

دکتر باغچه‌بان بیش از ۳۰ اثر داستانی و آموزشی دارد و به مسائل مختلف گروه‌های کم‌توانان مانند سالمندان و سایر معلولین نیز پرداخته است.

جای دارد که خانواده بزرگ بهزیستی و تمام مردم استان بزرگ خراسان، برای این قهرمان اجتماعی، لحظاتی را سکوت کنند و به فداکاری آن انسان بزرگ برای شهروندان و اعضای جامعه‌اش بیندیشند.

امروز ناشنوایی در بیشتر موارد اگر به موقع تشخیص داده شود می‌تواند از طریق ابزارها و وسایل کمک‌توانپزشکی، مورد درمان و توانبخشی قرار گیرد.

بهزیستی، از سال‌ها پیش، کار غربالگری ناشنوایی نوزادان و یافتن عیوب شنوایی کودکان زیر شش سال را پیگیری و اجرا کرده و از این طریق، از ناشنوایی و معلولیت شنوایی هزاران کودک پیشگیری‌ نموده است.

امروز نیز همان‌طور که گفته شد مراکز متعددی برای این گروه از شهروندان تأسیس شده که مراکز «خانواده و کودک کم‌شنوا و ناشنوا» از جمله آنها می‌باشند که خدمات توانبخشی را به کودک و خانواده ارائه می‌کنند و چگونگی تعامل و رفتار با وی، کمک به زندگی عادی برای او و همچنین نحوه‌ی کار با وسایل کمک‌توانپزشکی و مهارت‌های شنیداری را به وی و خانواده‌اش می‌آموزند.

بهزیستی خراسان رضوی در حا حاضر بیش از ۱۵ هزار ناشنوا و کم‌شنوا را تحت پوشش دارد و با کمک به تأسیس کانون ناشنوایان استان و همچنین راه‌اندازی سامانه اعزام مترجم، بسیاری از مشکلات آنان را توسط خودشان ساماندهی و مرتفع کرده است.

باید با یاد باغچه‌بان بزرگ، همت بیشتری داشته باشیم و هر کدام از ما هر جا مسؤولی را دیدیم به او یادآوری نماییم که هر کاری می‌تواند برای حضور اجتماعی ناشنوایان، دسترس‌پذیری آنها به امکانات اجتماعی و زندگی خوب و انگیزه‌بخش برایشان انجام دهد. این کمترین، وظیفه‌ی انسانی و شهروندی همه ماست.

از درگاه خداوند بزرگ برای باغچه‌بان بزرگ آرامش و بخشایش درخواست می‌کنیم و آرزو می‌کنیم فرزندانش نیز ادامه دهنده‌ی راه پرمهر و پرسخاوت پدر مهربان‌شان باشند.

حمیدرضا علیزاده

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 47070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد