مراکز مثبت زندگی، آیینه‌ی تمام نمای بهزیستی در جامعه هستند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در اختتامیه نشست علمی کاربردی رؤسای بهزیستی شهرستان‌های مناطق یک، سه و پنج استان بر نقش و جایگاه مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی در بالا بردن کیفیت خدمات و توانمندسازی مددجویان تاکید کرد.

نشست علمی کاربردی رؤسای بهزیستی شهرستان‌های مناطق یک، سه و پنج استان خراسان رضوی با مدیران و کارشناسان ستادی این نهاد، پنجشنبه شب با سخنرانی پایانی مدیر کل بهزیستی استان، خاتمه یافت.

مسعود فیروزی در مراسم اختتامیه‌ی این نشست، بر عدالت‌محوری و ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی تأکید و بالا بردن کیفیت خدمات، تکیه بر اصول و ارزش‌های انقلاب، فعالیت جهادی و خستگی‌ناپذیر در خدمت به مددجویان و همچنین تقویت نظارت‌ها و شفاف‌سازی عملکردها را اصول راهبردی بهزیستی عنوان نمود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر استان به نمایندگی از بهزیستی فعالیت می‌کنند گفت: این مراکز، با بکارگیری ۶۰۰ کارشناس متخصص در رشته‌های مددکاری و روان‌شناسی، خدمات تخصصی به مددجویان را به سطح محلات برده و آیینه‌ی تمام نمای بهزیستی در سطح مناطق و محلات شهرها و روستاها می‌باشند.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد این مراکز، فرصت بسیار مغتنمی برای گسترش خدمات و توانمندسازی مددجویان است ادامه داد: نظارت بر این مراکز با توجه به کثرت و وسعت خدمات آنها، باید دقیق باشد و ساختار، تشکیلات، وضعیت اداری و نظام خدمت‌رسانی آنها باید به گونه‌ای باشد که جایگاه بهزیستی در نزد جامعه، ارتقا یابد.

فیروزی در خصوص اهمیت نیروهای انسانی این مراکز گفت: پرسنل این مراکز باید طبق قوانین و مقررات اشتغالی کشور، حقوق و مزایا دریافت کنند تا کیفیت خدمات آنها افزایش یابد.

وی با تأکید بر نظارت بر خدمات مراکز مثبت زندگی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد پرونده‌های بهزیستی استان به این مراکز واگذار گردیده و در ماه‌های آینده نیز بیش از ۱۵ هزار پرونده‌ی دیگر به این واگذاری‌ها افزوده می‌شود که این حجم از فعالیت، نظارت دقیق و مؤثر را طلب می‌کند.

وی عدالت‌محوری در سطح کارکنان و مددجویان را دو رویکرد هم‌تراز و همزمان عنوان کرد و گفت: باید با مدیریت کارآمد، نیروهای انسانی را به سمت افزایش اشتیاق خدمت سوق بدهیم و نیروهای پرتلاش را نیز به شکل مناسبی تقویت و تشویق کنیم.

وی اضافه کرد: در سطح مددجویان نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم که احساس تبعیض بکلی از میان برود و همه احساس کنند در حدود اعتبارات و امکانات، به نیازهایشان رسیدگی شده و صدایشان شنیده می‌شود.

فیروزی در خصوص تعامل با رسانه‌ها گفت: باید ضمن ارتباط و تعامل سازنده با نمایندگان رسانه‌ها در شهرستان، فعالیت‌ها و کارکردهای بهزیستی را به شکل مناسب مطرح و در جامعه منعکس نماییم.

وی خاطر نشان کرد: کارکردها و وظایف محوله به بهزیستی، باید به نحو احسن و به درستی انجام شود و سپس، خدمت سالم و درست، به بهترین شکل ممکن، در رسانه منتشر شود تا مردم اهمیت این سازمان مردمی را بیش از گذشته بشناسند.

فیروزی همچنین با اشاره به روز جهانی معلولین گفت: اصلی‌ترین فعالیت بهزیستی، تولی‌گری امور افراد دارای معلولیت است و لذا باید تلاش زیادی در این زمینه داشته باشیم تا مطالبات این گروه از مددجویان را در سطح جامعه بخوبی مطرح و از خواسته‌های آنان دفاع کنیم.

وی گفت: مناسب‌سازی چه در سطح مراکز غیر دولتی تحت نظارت، چه در سطح اماکن عمومی و دولتی و چه در منازل و معابر شهری و روستایی، باید به عنوان یک راهبرد زندگی اجتماعی برای افراد دارای معلولیت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: با کسی در این زمینه مسامحه نداریم و هر مدیر و مسؤولی در هر جایگاهی که هست باید مناسب‌سازی مجموعه تحت مدیریت خود را یک اولویت بداند.

فیروزی یادآور شد: مناسب‌سازی تنها در سطح فیزیکی و ساختمانی نیست بلکه تمام شئونات علمی، آموزشی، نرم‌افزاری، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، باید برای مددجویان دارای معلولیت، دسترس‌پذیر گردد.

وی در پایان تأکید کرد: بهزیستی حوزه عمل بسیار وسیعی دارد که تمام افراد، تمام گروه‌ها، همه‌ی سنین و همه‌ی مردم را در برمی‌گیرد بنا بر این باید به گونه‌ای عمل کنیم که این گستره‌ی خدمت را به جامعه نشان دهیم و در این مسیر از همه‌ی ظرفیت‌ها از جمله نهاد نماز جمعه، مسؤولان شهرستان‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم.

کد خبر 46785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد