اجرای طرح «آگاه‌سازی دختران و زنان با تأکید بر آموزش سلامت جنسی و افزایش تاب‌آوری»

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، اجرای طرح «آگاه‌سازی زنان و دختران» برای افزایش تاب‌آوری، یک ضرورت در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی بانوان است.

غلامحسین دلبری اهداف اجرای این طرح را ارتقای دانش و آگاهی بانوان و دختران در زمینه‌ی مهارت‌های ارتباط مؤثر، ابراز وجود، حل مسئله، بلوغ، سلامت جنسی و سواد رسانه‌ای عنوان کرد.

وی گفت: گروه‌های هدف این طرح، زنان جوان دارای دامنه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال و دختران نوجوان و جوان دارای دامنه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال می‌باشند.

دلبری گفت: این طرح با مدیریت بهزیستی و با عاملیت مؤسسات و مراکز غیر دولتی تحت نظارت این نهاد انجام می‌گیرد.

به گفته‌ی این روان‌شناس، در گروه زنان، مهارت‌های لازم برای سلامت و رفاه، سبک زندگی سالم، آشنایی با مفاهیم بلوغ و باروری و برابری جنسیتی و عوامل مرتبط با آن، از جمله عناوین آموزش‌ها هستند.

وی ادامه داد: در گروه دختران نیز آشنایی و درک تغییرات جسمی و روانی بلوغ، آشنایی با سلامت جنسی، مهارت‌های مورد نیاز برای سلامت و رفاه، به مخاطبین آموزش داده می‌شود.

دلبری گفت: در این طرح ۴ بسته آموزشی تدارک دیده شده که در دو مدل تسهیلگران گروه زنان و تسهیلگران گروه دختران، تهیه و در اختیار آموزش دهندگان و آموزش گیرندگان قرار می‌گیرد.

وی ضرورت اجرای این طرح را ناشی از نتایج پیمایش ملی رصد آسیب‌های اجتماعی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ عنوان کرد و گفت: این طرح امسال در ۱۴ استان و از جمله در خراسان رضوی اجرا می‌شود.

وی گفت:‌ تسهیلگرانی که در مؤسسات غیر دولتی تحت نظارت و مراکز مثبت زندگی حضور دارند، نسبت به شناسایی گروه‌های هدف برنامه اقدام و پس از گروه‌بندی مخاطبین، مواد و عناوین آموزش‌ها را به صورت استاندارد و طبق الگوهای مشخص، به مخاطبین منتقل می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از فرایند اجرای این طرح آموزش تسهیلگران مجری طرح در مراکز و مؤسسات همکاری سازمان بهزیستی می‌باشد که بهزیستی خراسان رضوی آموزش تسهیلگران سه استان فارس، تهران و خراسان رضوی را بر عهده دارد.

دلبری گفت: این دوره‌های آموزشی برای ۲۰۰ تسهیلگر از این استان‌ها از اواخر مهر ماه آغاز شده و تا پنجم آذرماه ادامه دارد.

کد خبر 45900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد