ساماندهی ۷۶۳ کودک کار و خیابان در یک سال در مشهد

در یک سال منتهی به سوم آبان ۱۴۰۰ در مجموع ۷۶۳ کودک کار و خیابان در مشهد شناسایی شده‌اند.

به گفته کارشناس مسؤول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در یک سال منتهی به سوم آبان ۱۴۰۰ در مجموع ۷۶۳ کودک کار و خیابان در مشهد شناسایی شده‌اند.

محمد غفاری‌زاده با بیان اینکه از این تعداد ۸۰ درصدشان غیر ایرانی هستند گفت: ۶۳۵ نفر از این کودکان تحویل خانواده شده و بقیه به مراکز تحت نظارت بهزیستی فرستاده شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: دوره‌ی جدید طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری دستگاه قضایی و دیگر نهادهای همکار از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده و با قوت ادامه دارد.

غفاری‌زاده طیف سنی کودکان کار و خیابان را شش تا ۱۸سال ذکر کرد و گفت: در بین ۱۵۶ فرزندی که تحویل مراکز بهزیستی شده یا در مرکز صدف نگهداری می‌شوند ۴۳ نفرشان دختر و بقیه پسر بوده‌اند.

وی افزود: از کل ۷۶۳ نفر کودک شناسایی شده ۲۲۰ نفر ایرانی و ۵۴۱ نفر غیر ایرانی بوده‌اند.

نماینده بهزیستی در کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان استان یادآور شد: کمترین کودک ساماندهی شده ۶ ساله و بزرگ‌ترین آنها ۱۸ ساله بوده است.

وی همچنین از تحویل ۸۰ کودک به مؤسسه همراز گلستان خبر داد و گفت: این مؤسسه کار حمایتی آموزشی و توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان را انجام می‌دهد و یک موسسه‌ی دیگر نیز در حال ارزیابی و عقد قرارداد است که دومین مرکز غیر دولتی همکار طرح خواهد بود.

غفاری‌زاده تصریح کرد:‌ خوشبختانه در این یک سال، با تهمیداتی که توسط دستگاه قضایی و اداره اتباع اندیشیده شده، برگشت به چرخه را نداشته‌ایم و تمام کودکانی که تحویل خانواده داده شده، در فرایند توانمندسازی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این امر نتیجه همکاری دادستانی مشهد، شهرداری، مجتمع شوق زندگی و نیکوکاران بوده است.

کارشناس مسؤول برنامه ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: در خصوص تشخیص هویت کودکان، در حال رایزنی برای نصب دستگاه اسکن عنبیه در مرکز صدف هستیم که هویت کودکان برای همیشه شناسایی و در بانک اطلاعاتی کشور ثبت گردد که امکان بازگشت به چرخه با هویت دیگر، منتفی شود.

وی همچنین تأکید کرد: البته ساماندهی و توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان نیازمند اعتبارات بسیار بیشتری است که امیدواریم علاوه بر اعتبارات سازمان بهزیستی، از کمک‌های سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری بهره‌مند شویم.

وی گفت: آیین‌نامه‌ی مصوب هیأت وزیران، تکلیف همه دستگاه‌ها را در این زمینه مشخص کرده و خوشبختانه دستگاه قضایی، مدیریت بسیار خوبی در این زمینه داشته که منجر به مشارکت برخی از دستگاه‌های عضو کمیته ساماندهی شده است.

کد خبر 45647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد