بازدید تولیت آستان قدس رضوی از مرکز توانمندسازی کودکان کار «صدف»

تولیت آستان قدس رضوی، عصر پنجشنبه در ادامه‌ی بازدیدهای خود از مراکز تحت نظارت بهزیستی استان، از مرکز نگهداری و توانمندسازی کودکان کار و خیابان صدف، بازدید کرد.

تولیت آستان قدس رضوی، عصر پنجشنبه در ادامه‌ی بازدیدهای خود از مراکز تحت نظارت بهزیستی استان، از مرکز نگهداری و توانمندسازی کودکان کار و خیابان صدف، بازدید و با کودکان، مددکاران، مربیان و مسؤولان این مرکز و همچنین مدیر کل بهزیستی و کارشناس مسؤول آسیب‌دیدگان اجتماعی این نهاد، گفتگو کرد.

حجه الاسلام و المسلمین احمد مروی ابتدا پای صحبت‌های کودکان مرکز نشست و از آنان تفقد و دلجویی نمود.

وی سپس از وضعیت کودکان، چگونگی آمدن آنها به این مرکز و خدماتی که به آنان انجام می‌شود پرسید و صحبت‌های مربیان مرکز، کارشناس مسؤول آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی و همچنین مدیر کل این نهاد را شنید و خدمات ارائه شده به کودکان این مرکز را مورد تقدیر قرار داد.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی: حضور شما توفیق الهی است

مدیر کل بهزیستی در این بازدید ضمن تبریک و تهنیت ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و هفته وحدت و قدردانی از مدیریت عالی آستان قدس گفت: حضور شما و خادمان بارگاه رضوی برای ما و همکاران‌مان دلگرم‌کننده و بسیار ارزشمند است.

مسعود فیروزی افزود: تا امروز چنین حضوری را از طرف یک مسئول عالی حرم مطهر رضوی تجربه نکرده بودیم. معتقدم، همان طور که انجام وظیفه در سازمان بهزیستی روزی و توفیق ما شده، حضور شما نیز توفیق الهی است.

همچنین کارشناس مسؤول آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در مورد وضعیت این مرکز و چگونگی ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: این مرکز محل نگهداری از کودکان خیابانی و کار است که بخشی از آن‌ها هیچ خانه و خانواده‌ای ندارند و تعدادی از بچه‌ها، بدسرپرست هستند و به ‌اجبار از سنین کودکی در خیابان مشغول کار و کسب درآمد می‌شوند.

محمد غفاری‌زاده افزود: با توجه به اینکه، بهره‌کشی از کودکان، از مصادیق کودک‌آزادی محسوب می‌شود و برای آن در قانون جرم تعریف شده، لذا این کودکان توسط نیروهای انتظامی، شهرداری و ۱۲۳ از سطح شهر جمع‌آوری شده و با دستور قضایی به مرکز صدف ارجاع داده می‌شوند. در این مرکز در دو دوره ۲۱ روزه، خدمات مختلف توانمندسازی برایشان انجام و زمینه‌های بازگشت کودک به دامن خانواده مهیا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی: کار شما پاداش بالایی نزد خداوند دارد

تولیت آستان قدس رضوی در این بازدید خطاب به مسؤولان این مرکز و مدیران بهزیستی گفت: شما می‌توانید مثل بسیاری از مردم در حرفه‌ای مشغول به کار شوید که امنیت و آرامش روحی و ذهنی و حتی درآمد بیشتری داشته باشد، ولی خدا این توفیق را به شما و جمع محدودی از همکاران‌تان عنایت کرده که در خدمت قشر آسیب‌دیده جامعه به خصوص زنان و کودکان باشید. کاری که بی‌تردید اجر و پاداش بالایی نزد خداوند متعال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: شما این کودکان و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست را سرپرستی و برای تک‌تک آن‌ها دلسوزی می‌کنید که هر کدام به سرانجامی خیر برسند. یکی را از کار و زندگی در خیابان نجات می‌دهید، به یکی پناه امن می‌دهید، برای زندگی آینده جمعی از کودکان این شهر تلاش می‌کنید و... چه کاری از این بهتر و چه خیری از این بالاتر است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی همچنین سرکشی و دلجویی و نیز عرض خداقوت به مسئولان این مراکز بهزیستی را یکی از وظایف خود برشمرد و ادامه داد: با وجود همه مسئولیت‌ها و فرصت کم برای این بازدیدها سرکشی مرتب و احوال‌پرسی از شما عزیزان وظیفه ماست. خداوند شما مربیان گرامی که زحمات بسیاری می‌کشید و همه افراد بهره‌مند از این خدمات را حفظ کند و عاقبت‌تان به‌خیر شود.

حجه الاسلام مروی همچنین با بانوان مقیم خانه امن که در مجاورت این مرکز قرار گرفته و برای دیدن ایشان آمده بودند گفتگو و از مشکلات آنان آگاه شد.

سپس از بین بانوان ساکن «خانه امن»، یکی از زنان بدسرپرست با شرح مشکلات خانوادگی خود، از تولیت آستان قدس خواست برای رفع مشکلات خانواده و دو کودکش نزد امام رضا(ع) دعا کنند.

هدیه‌ای از جانب امام رئوف 

برای پسران مرکز «صدف» شیرین‌تر از همه جوایز و هدایا، خوردن شامی به انتخاب خودشان بود که شاید کمتر کسی این چنین مهمان خوان رضوی شده باشد. همگی در کنار مربیان، با سفارش پیتزا، مهمان آستان مقدس رضوی شدند.

همچنین خادم‌الرضای همراه هیئت آستان قدس اعلام کرد که از طرف کشیک کفشداران حرم به هریک از پسرها، یک کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به آنان اهدا می‌گردد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین مروی هدایای خانم‌ها را به آنان اهدا کرد و گفت: هدیه متبرکی از حرم آقا امام رضا(ع) که بسیار ارزشمند است. وگرنه قابل شما را ندارد.

یکی از خانم‌ها، در لحظه خداحافظی خطاب به تولیت آستان قدس رضوی گفت: ما که نمی‌توانیم به حرم برویم، شما نائب الزیاره ما باشید.

حجت‌الاسلام مروی هم با شنیدن این درخواست، دستور برنامه ریزی برای تدارک زیارت و تشرف دسته‌جمعی خانم‌ها و پسران ساکن در این مرکز به حرم مطهر امام رضا(ع) را صادر کرد.

در پایان ساکنان خانه صدف نماز جماعت مغرب و عشا را به امامت تولیت آستان قدس رضوی اقامه کردند.

کد خبر 45553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد