همه پرونده‌های فرزندان امداد بگیر بهزیستی خراسان رضوی به مراکز مثبت زندگی واگذار شد

۲ هزار و ۳۸۵ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در خراسان رضوی، در خانواده‌های جایگزین مورد تأیید بهزیستی زندگی می‌کنند.

به گفته‌ی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، همه‌ی این کودکان، یارانه‌ی ماهانه به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از بهزیستی دریافت می‌کنند.

شهر شاهرودی که در حاشیه‌ی کارگاه آموزشی مددکاران مراکز مثبت زندگی در بهزیستی استان صحبت می‌کرد افزود: بهزیستی برای کودکانی که به خاطر نداشتن سرپرست یا فقدان سرپرست مؤثر، در شرف ورود به مراکز شبانه‌روزی تحت نظارت بهزیستی هستند خانواده‌های جایگزین در نظر می‌گیرد که در محیط خانواده زندگی کنند.

وی ادامه داد: خانواده جایگزین، ممکن است خانواده‌ی نسبی، سببی و یا خانواده‌ی غیر خویشاوند با کودک باشد که به هر حال از نظر شرایط سرپرستی، مورد تأیید بهزیستی می‌باشند و کودک با این خانواده زندگی می‌کند.

شاهرودی گفت: کودک پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، یا ازدواج می‌کند، یا به خدمت سربازی می‌رود، یا شاغل و مستقل می‌شود و یا همچنان با خانواده زندگی می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورت شاغل شدن فرزند، یارانه بهزیستی یک سال ادامه خواهد یافت و علاوه بر این کمک‌هزینه برای دوران اشتغال هم به وی تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر فرزند ادامه تحصیل دهد یارانه او پرداخت می‌شود و شهریه دانشگاه هم به وی تعلق می‌گیرد.

همه پرونده‌های فرزندان امداد بگیر بهزیستی خراسان رضوی به مراکز مثبت زندگی واگذار شد

شاهرودی خاطر نشان کرد:‌ اگر فرزند به خدمت سربازی اعزام شود در دوران خدمت هم یارانه به او پرداخت می‌شود.

کارشناس مسؤول کودکان امدادبگیر بهزیستی خراسان رضوی نیز در خصوص این کارگاه گفت: کارگاه آموزشی امدادبگیران برای مددکاران مراکز مثبت زندگی کل استان برگزار گردید.

علی صباحی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۴ مرکز مثبت زندگی در کل استان، پرونده‌ی امدادبگیری دارند گفت: ۱۳ واحد از این مراکز در مشهد مستقر شده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: برخی از شهرستان‌ها تا کنون کلینیک‌های مددکاری نداشته و پرونده‌های امدادبگیران در خود بهزیستی بوده و در این شهرستان‌ها مراکز مثبت، برای اولین بار این مسؤولیت را عهده دار شده‌اند که پرونده‌های امدادبگیران را مورد رسیدگی قرار دهند.

وی سرفصل‌های آموزش این کارگاه را شیوه بازدید منزل، مصاحبه روان‌شناسی، آماده‌سازی کودک و خانواده، توانمندسازی کودکان برای استقلال و همراهی در حل مشکلات آنان، از جمله مواردی است که در این کارگاه، به مددکاران آموزش داده شد.

همه پرونده‌های فرزندان امداد بگیر بهزیستی خراسان رضوی به مراکز مثبت زندگی واگذار شد

صباحی گفت: در ۱۴ شهرستان استان به تازگی پرونده های امدادبگیران به مراکز مثبت زندگی واگذار شده و در سایر شهرستان‌ها قبلا در قالب کلینیک‌های مددکاری، این خدمت توسط بخش غیر دولتی انجام می‌شد که اکنون آنها با تغییر شکلی در قالب مراکز مثبت زندگی فعال هستند و این خدمت را مدیریت می‌کنند.

وی اضافه کرد: به ازای هر مددکار، ۷۰ پرونده‌ی امدادبگیر به مراکز واگذار شده و در مجموع استان ۲ هزار و ۳۸۵ پرونده امدادبگیر در ۴۴ مرکز مثبت زندگی تحت رسیدگی و نظارت مددکاران قرار دارد.

وی تأکید کرد: کودکان امدادبگیر در هر مرحله از رشد که باشند برنامه‌ی مراقبتی برای آنها تدوین می‌شود و مددکار باید این برنامه مراقبتی را بر اساس دستور العمل‌های بهزیستی آماده و عملیاتی کند و در فواصل زمانی تعیین شده، گزارشی از پیشرفت برنامه به مرکز و بهزیستی ارائه نماید.

وی ادامه داد: تمام اقدامات و گزارش‌های مراکز مثبت زندگی در سامانه «لایف پلاس» که برای این مراکز تعریف شده، ثبت و توسط کارشناسان بهزیستی شهرستان‌ها مورد نظارت قرار می‌گیرد و پس از تأیید استان، حق الزحمه‌ی مراکز قابل پرداخت می‌باشد.

کد خبر 45347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد