تشکیل کارگروه تخصصی مناسب‌ساز ی پارک‌های مشهد برای کودکان معلول

تشکیل کارگروه مناسب‌سازی پارک‌ها و بوستان‌ها برای کودکان معلول و خانواده‌های دارای عضو معلول در دستور کار شهرداری و بهزیستی قرار گرفت.

بر اساس مصوبات نشست مشترک مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد، این کارگروه، برنامه عملیاتی دسترس‌پذیری وسایل بازی، امکانات تفریحی و محیط بوستان‌ها و پارک‌ها برای افراد معلول و خانواده‌های آنان را تدوین می‌کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به جایگاه بالای عملکرد خراسان رضوی در ستاد مناسب‌سازی کشور گفت: خوشبختانه بر اساس برآورد وزارت کشور، در صدر عملکرد دسترس‌پذیری در کشور هستیم و باید این جایگاه را همچنان حفظ کنیم.

مسعود فیروزی افزود: اگر چه اقدامات و کارهای بسیار خوبی انجام شده اما از تراز جهانی و منطقه‌ای مناسب‌سازی محیط شهری برای افراد دارای معلولیت عقب هستیم و باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی از وجود مدیریت جهادی در شورای شهر و شهرداری مشهد استقبال کرد و گفت: خوشبختانه همه‌ی مسؤولان و مدیران دو نهاد، دغدغه‌مند افراد دارای معلولیت هستند و با این نگاه و اقدامات عملی که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم آینده‌ی بسیار خوبی در انتظار «شهر مهربان برای همه» است که شعار شهردار جدید مشهد  بوده است.

به گفته معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، کارگروه تخصصی دسترس‌پذیری بوستان‌ها برای کودکان معلول تشکیل شده و شیوه‌نامه‌ی عملیاتی فعالیت این کارگروه در حال تدوین است تا به امضای دو نهاد برسد و کارگروه بر اساس این شیوه‌نامه، فعالیت عملیاتی خود را آغاز کند.

حمیدرضا علیزاده همچنین با تأکید بر اراده‌ی مدیران شهرداری و بهزیستی در دسترس‌پذیری امکانات و مبلمان شهری برای افراد دارای معلولیت گفت: در دوره‌ی جدید مدیریت شهری، اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و مدیران شهرداری و شورای شهر، دغدغه‌مند نیازها و مشکلات افراد دارای معلولیت هستند.

وی تأکید کرد: با وجود اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوبی که در دوره گذشته مدیریت شهری در مناسب‌سازی محیط شهری انجام گرفته، هنوز وضعیت بوستان‌ها بخصوص وسایل بازی و تفریح کودکان، برای کودکان دارای معلولیت مناسب‌ نیست و در قیاس با کشورهای دیگر، جایگاه مناسبی در این قسمت نداریم.

وی ادامه داد: به جهت اینکه دسترس‌پذیری امکانات تفریحی و بازی کودکان معلول باید از استانداردها و ضوابط خاصی پیروی نماید و همچنین به خاطر اینکه اطلاعات تخصصی این امر در نزد کارشناسان بهزیستی می‌باشد در نشست مشترک با شهرداری تصمیم گرفته شد که کارگروه تخصصی در این زمینه با شرکت کارشناسان هر دو نهاد و زیر نظر مدیران دو نهاد تشکیل شود و مصوبات این کارگروه به عنوان برنامه‌ی عملیاتی دسترس‌پذیری وسایل تفریح و بازی پارک‌ها و بوستان‌ها به تصویب مقامات مسؤول دو نهاد رسیده و اجرایی شود.

علیزاده گفت: بهزیستی متولی پیگیری مطالبات معلولین است و شهرداری نیز اعتبارات خاص و ویژه‌ای را برای این کار در نظر گرفته که با توجه به دیدگاه مدیریت شهری دوره‌ی جدید که مشهد را «شهر مهربان برای همه گروه‌ها» توصیف کرده، امید تازه‌ای در زمینه تحول اساسی در دسترس‌پذیری شهری ایجاد شده است.

وی با اشاره به نشست مشترک مدیریت محیط زیست شهری با مدیران بهزیستی در هفته آخر مهرماه گفت: مقرر شد دو پارک با نظر مشترک کارشناسان بهزیستی و شهرداری در قسمت وسایل تفریح و بازی کودکان طی یک ماه آینده بهسازی و دسترس‌پذیر گردد تا به عنوان الگو در سایر بوستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مقرر گردید پادکست‌های صوتی و زبان اشاره به منظور ارائه‌ی مشخصات و مختصات پارک‌ها و بوستان‌های محلی و شهری توسط شهرداری و با همکاری بهزیستی تهیه گردد تا در هنگام ورود نابینایان و ناشنوایان به مکان‌های تفریحی و بوستان‌ها، این پادکست‌ها از طریق نرم‌افزار فعال شود و مختصات مکان‌ها را برای مددجویان بیان کند.

در نشست هفته گذشته بهزیستی و شهرداری مشهد که در دفتر مدیر کل بهزیستی برگزار گردید، علی‌اکبر انتظام، مدیر کل بهبود محیط زیست شهری، حامد فیض اللهی، معاون این اداره، مدیر کل بهزیستی استان، معاون توانبخشی این نهاد و کارشناسان دو سازمان حضور داشتند.

کد خبر 45306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد