موضوعات و مسائل استان البرز مورد بررسی قرار گرفت

دکتر «فاطمه رضوان مدنی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به همراه همکاران خود دکتر «افروز صفاری فرد» معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، دکتر «آرزو ذکایی فر» معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، دکتر «محسن روشن پژوه» معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، دکتر «بهزاد وحید نیا» مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، دکتر «فائقی» کارشناس ناظر مراکزجامع درمان وبازتوانی اعتیاد، دکتر «صابری» کارشناس ناظر مراکز اقامتی ماده ۱۵ میهمان استان البرز بودند و پس از بازدید از مراکز تحت نظارت بهزیستی استان در جلسه ای که در سالن جلسات بهزیستی البرز برگزار شد به بررسی مسائل، موضوعات و چالش های این استان پرداختند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی البرز، در این جلسه دکتر «اسدالله حیدری»  مدیرکل بهزیستی استان، معصومه عباسی زاده معاون پیشگیری بهزیستی استان، رؤسای شهرستانهای تابعه البرز و کارشناسان ستادی معاونت پیشگیری میزبان مسئولین کشوری بودند.

در ابتدای جلسه دکتر فاطمه رضوان مدنی رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ضمن تقدیروتشکر از دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان و معصومه عباسی زاده معاون پیشگیری بهزیستی استان و کلیه کارشناسان پیشگیری بهزیستی البرز به واسطه اقدامات و فعالیت های مثمرثمر و همچنین میزبانی مراسم امروز اظهار داشت: استان البرز کارشناسان بسیار خبره و پرتلاشی دارد که با رهبری دکترحیدری مدیرکل محترم بهزیستی این استان که فردی بسیار توانمند و باتجربه است همیشه و در طی سالهای اخیر توانسته است در بسیاری از آیتم های ارزیابی عملکرد حرف اول را در کشور بزند که همینجا لازم میدانم از زحمات و مساعی ایشان و همکارانشان تقدیر نمایم.

وی در خصوص تخصیص بودجه به استان ها افزود: از آنجایی در سال جاری یک نوبت اعتبار در اختیار بهزیستی کشور قرار گرفته و آن را بر اساس برنامه های موجود به استانها تخصیص داده است، در حال حاضر بودجه ای در اختیار نیست ولیکن اگر راهی در خصوص تأمین وجود داشته باشد حتما در اختیار استانها قرارخواهد گرفت.

وی ادامه داد: بهزیستی با محدودیت های مالی و منابع انسانی مواجه است که لازم است همراهی هرچه بیشتری از سوی سایر دستگاه های اجرایی در بحث مهم کاهش اعتیاد صورت گیرد.

دکتر رضوان مدنی در ادامه تصریح کرد: با توجه به مسائل موجود وجود ارتباط و تعاملات بهتر حائز اهمیت اساسی است. از سوی دیگر پیمایش ها و مطالعاتی که توسط سازمان بهزیستی کشور در حوزه معاونت پیشگیری انجام میشود و در سنوات گذشته همواره صورت می‌گرفت اما در سال ۱۳۹۹ بخاطر شیوع کرونا موقتا متوقف شده بود اما در حال حاضر مجددا پیگیری گردیده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور فقط ۲ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان مربوط به خانم ها در البرز و اردبیل وجود دارد افزود: با توجه به عدم تاثیرگذاری روش‌های درمانی قبلی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد با یک سری تغییراتی از قبیل پرهیز مداربودن، افزایش مدت زمان نگهداری، در نظر گرفتن کلاس و دوره های آموزشی، تأکید بر اشتغال و اختصاص تسهیلات ایجاد شد که طرح بسیار متناسب و مطلوبی هم است ولیکن پروتکل هایی جهت پرداخت یارانه از قبیل مدت زمان حضور فرد در مرکز که شرط ۴ ماه برای آن در نظر گرفته شده حتما باید رعایت گردد، همچنین کلاسهای آموزشی با برنامه مشخص صورت گیرد، بنابرین نظارت بر پروتکهای تعیین شده توسط معاونین محترم و کارشناسان استانی مورد تأکید است.

دکتر رضوان مدنی افزود: در خصوص اقدامات و طرحهایی که اجرا می شود از قبیل مطالعات ان اس سی او،  پیشگیری از خودکشی، طرح مانا، طرح همیاران، پیشگیری از آسیب زنان و دختران و غیره  فعالیت‌هایی هستند که با هدفی واحد انجام می‌شود و این شعار که بگوییم سالانه باید ۲۵ درصد از آسیب کم کنیم با توجه به عدم وقوف به میزان دقیق آسیب عملی نیست ولیکن موضوع و هدف اصلی باید در راستای تحقق این موضوع باشد که نیرویی که صرف می‌شود به گونه ای باشد که کاری اثرگذار انجام شود و اجرای یک برنامه، نظارت و ارزیابی به نحوی باشد که متناسب با نتیجه حاصله باشد و چه برای شخص اجرا کننده و چه برای مقامی که می بایست در قبالش پاسخگو باشد، قابل قبول باشد.

در ادامه جلسه دکتر «اسدالله حیدری» ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به میهمانان جهت حضور در استان البرز اظهار داشت: استان البرز استانی پر چالش و پر مسئله است و علی رغم آشنایی حضار جلسه با مسائل استان البرز لازم میبینم چند چالش اساسی را بیان نمایم که موجب شده در حوزه آسیب ها این استان از وضعیت نامطلوبی برخوردار شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان البرز مهاجر پذیرترین استان کشور است گفت : سال گذشته وطبق آمار رسمی تعداد ۹۶ هزار نفر از استان های کم برخوردار و طبقات فرودست جامعه به این استان کوچ کرده اند و در حاشیه کلانشهر کرج مستقر گردیده اند به صورتی که در بررسی پرونده ها میبیبنم از تمام اقوام مختلف کشور در بهزیستی البرز پرونده دارند.

دکتر حیدری اضافه کرد: به دلیل اینکه این افراد خرده فرهنگ هایی به همراه دارند و از طبقه اجتماعی ضعیف جامعه هستند و در حاشیه شهر سکونت دارند چالش هایی ایجاد می کند بطور مثال در ایجاد گروههایی مانند زنان سرپرست خانوار میبینیم که به دلیل فرهنگ های گوناگون نمی توان این افراد را در کنار هم قرار داد و در پرداخت تسهیلات این افراد عموماً به علت بومی نبودن با مشکل ارائه تضامین مواجه می شوند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه همجواری البرز با پایتخت علی رغم این که باید نوعی فرصت محسوب شود اما تبدیل به چالش شده است افزود: امکانات و اعتبارات پایتخت با البرز قابل قیاس نیست و بدون در نظر گرفتن اعتبارات و زیرساخت های لازم شهر کرج را به یکباره تبدیل به استان کردند و اعتبارات و امکانات یک استان رابرای آن در نظر نگرفتند.

دکتر حیدری گفت: وجود طرح های ضربتی در تهران و کوچ افراد آسیب دیده به البرز مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است، همچنین وجود چهار زندان بزرگ که بیش از ۱۳۰ هزار زندانی در آن ساکن هستندو در مواردی مانند فروش مواد مخدر در میان خانواده های آنان از جمله موارد آسیب این استان است.

وی ابراز داشت:در بحث حاشیه نشینی این شهر بر اساس گزارشها یک میلیون حاشیه نشین دارد و استقرار مهاجرین با خرده فرهنگ های متفاوت باعث پدید آمدن مشکلات زیادی شده است. علاوه بر این موارد وجود اتباع خارجی نیز موضوعی دیگر است که قابل توجه است و از سوی دیگر ناهماهنگی میان دستگاهها نیز مزید بر علت گردیده است.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات بسیار محدود البرز را تبدیل به استانی پر چالش و پر آسیب نموده است افزود : کنترل و کاهش آسیبها در البرز نیازمند همتی در سطح ملی و کلان کشور با امکاناتی گسترده است و وجود یک اداره کل بهزیستی به تنهایی پاسخگو نخواهد بود و مراکز تحت پوشش اداره بهزیستی این استان نیز با مشکلات و دشواری های بسیاری سروکار دارند که در بازدیدها قابل ملاحظه است از این رو شرایط استان البرز می طلبد در حوزه های گوناگون به آن توجهی ویژه صورت پذیرد.

مدیرکل بهزیستی استان طی سخنان دیگری اظهار داشت: در خصوص عملکرد حوزه پیشگیری باید گفت علی رغم تمام این چالش ها بهزیستی البرز کارشناسان خبره و همکارانی با تعصب سازمانی بالا دارد که در شرایط کرونا و پیش از آن به نحو احسن انجام وظیفه کرده اند به طوری که در شرایط شیوع کرونا کمترین تلفات را در مراکز تحت نظارت داشتیم.

دکتر حیدری با اشاره به تعطیلی ۵۰ کمپ ترک اعتیاد و دستور به جمع آوری تعداد بالای معتادین متجاهر و دستور به اقامت این افراد در این کمپ ها افزود: در حوزه اعتیاد نیاز است این موضوع به مسئولین کشوری انعکاس داده شود که مداخلات و تفاوت در دستورالعمل های سایر دستگاههای نظارتی با دستورالعمل ها و پروتکل های بهزیستی یکی از مشکلات جدی البرز است و علی رغم تلاش های مکرر بهزیستی حل و فصل نگردیده است و نیاز است مسئولین بالادستی این مشکلات را ببینند و جهت برون رفت از این چالش هماهنگی ها را در سطح ملی صورت دهند.


دکتر حیدری گفت: بین دو هزار تا دوهزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در کرج وجود دارد اما سهمیه ای که تعلق گرفته ۸۰۰ نفر است که نوعی ناهمخوانی ایجاد کرده است و در پرداخت های مالی به مراکزی که این افراد را نگهداری کرده اند بدهی های بسیاری وجود دارد که پدید آورنده این مسائل و مشکلات متوجه دستگاههای دیگر است، ناشی از مشکلات بهزیستی نیست.

مدیرکل بهزیستی البرز در بحث مشاوره و خط ۱۴۸۰ که در زمان شیوع کرونا بسیار تقاضای بالایی داشت افزود : بهزیستی استان ظرفیت و ساعات کار و حضور همکاران در این مراکز را افزایش داد و بحمدالله از این بحران عبور کردیم.

دکتر حیدری در ادامه افزود: مرکز توانمندسازی زنان را امیدواریم با کمک بهزیستی کشور راه اندازی نموده و چرخه فعالیتهای مربوط به درمان اعتیاد در بحث زنان را تکمیل نماییم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بهزیستی استان البرز دو ایستگاه کاهش آسیب، یک مرکز شلتر بانوان، موبایل ون در فردیس و کرج و دو مرکز جامع درمان اعتیاد دارد که مرکز بانوان امروز مورد بازدید شما عزیزان قرار گرفت.

دکتر حیدری اظهار داشت: در بحث آمبلیوپی و غربالگری بینایی استان البرز طی سالهای گذشته از برش تعیین شده هم فراتر رفت اما از دست دادن مهد های کودک که پایگاه مناسبی برای فعالیت های این چنینی بود از دیگر چالش های بهزیستی است.


وی در پایان اظهار داشت: ضمن سپاسگزاری از حضور شما عزیزان در استان البرز، از زحمات کلیه کارشناسان و همکارانم در حوزه پیشگیری علی الخصوص خانم عباسی زاده معاون محترم این حوزه که علی رغم مشکلات و چالش های عدیده استان پای کار هستند تقدیر و تشکر میکنم و امیدوارم مسئولین در سطح کلان استان البرز را بصورت ویژه ببینند و بهزیستی بتواند فعالیت های خود را با کیفیت هر چه بیشتر ارائه نماید، کما این که عدم توجه به این استان برای پایتخت نیز مشکلات و ناامنی های بسیاری ایجاد خواهد کرد چرا که این دو استان مسائل و موضوعات مرتبط بسیاری دارند.

در ادامه جلسه دکتر روشن پژوه ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل بهزیستی استان البرز و همکاران وی اظهار داشت: پیش از مراجعه به استان تحلیل کیفی و کمّی از البرز صورت گرفت. البرز نقاط قوت قابل توجهی دارد به طور مشخص در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد وجود معاون و کارشناسان پیگیر و پرتلاش استان هست که شایسته تقدیر است.

وی افزود: در استان البرز در بحث درمان، موضوع اشتغال و آماده سازی شغلی برای بهبودیافتگان بسیار حائز اهمیت و برجسته است همچنین نحوه والگوی اجرای  مدیریت مورد استان در پیگیری پرونده ها و اقدامات هزینه کرد بسیار مطلوب و شایسته تقدیر است چرا که مدیریت مورد موضوعی حائز اهمیت است.  

دکتر روشن پژوه تصریح کرد: در حوزه پیشگیری با توجه به شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها در تمامی استانها با وقفه و چالش مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: در خصوص سهم عملکردی و سهم اعتباری استان باید گفت برش کلانی که از پیشگیری ودرمان در حوزه اعتیاد ارائه میشود تا کنون با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

وی گفت: در خصوص ۱۲۴ واحد ارائه خدمات درمانی که شامل ۹۲ مرکز اقامتی هست و جمعیت تحت پوشش این واحد ۳/۱۸ درصد از جمعیت تحت پوشش کل استانهاست در صورتی که ۶ درصد اعتبارات کشور در سال۹۹ به آن اختصاص داده شده و حدود۸ مرکز زنان وجود داشته که کاهش تعداد مراکز منجر به کاهش عملکرد و متعاقباً کاهش بودجه تخصیص داده شده شده است. بنابرین از ۶ درصد بودجه تخصیص داده شده به استان، تنها ۳/۱۸ درصد حاصل شده است.

وی افزود: باید گفت بهترین الگوی ارائه خدمت حوزه پیشگیری بهزیستی البرز بخش کاهش آسیب است که شایسته است کارشناسان این حوزه به صورت ویژه تقدیر گردند.

وی اظهار داشت: در بحث پیشگیری شاخصی که قابل گفتگوست، تماس‌های خط ملی اعتیاد است که ۰/۳ درصد است که شامل ۱۲۸۹ نفر است که نیاز به توجه و پیگیری بیشتر دارد.

دکتر روشن پژوه افزود: از نقاط ضعف در حوزه درمان پیشگیری استان، تغییر و جابجایی پرسنل را می‌توان نام برد که موجب شده آموزش ها انتقال پیدا نکند همچنین در شاخص درمان عدم هماهنگی و حمایت نامناسب شوراست و مداخلات حوزه شورای هماهنگی و دادستانی در سیطره ی درمان قابل تأمل و نیازمند پیگیری است.

وی با اشاره به جایابی مراکز سیار که قابل قبول بوده است افزود : مرکز جامع زنان ضمن منظور کردن ملاحظاتی، با ایجاد تغییرات قابل قبول است و تیم مستقر تیم خوبی بود و برخی مسائل مربوط به دستورالعمل باید از جانب کشور بررسی و ارتقاء داده شوند.

دکتر روشن پژوه افزود: در خصوص مرکز ماده ۱۶ در گام نخست لازم است نیازهای اساسی مقیمان آن مرکز مرتفع گردد و موضوع درمان در گام دوم انجام گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: با وجود این که تحلیل کمی و آماری حاکی از این بود که البرز اعتبارات قابل قبول و متناسب با عمکرد خود دارد اما اگر گشایشی صورت گیرد، کمک می شود که الگوی مراکز درمان و تقویت پیشگیری و خط ملّی اعتیاد صورت گیرد.

در ادامه جلسه دکتر صابری اظهار داشت: چالش‌های استان البرز پیش از حضور ما بررسی شده بود و در جریان چالش‌ها و ناهماهنگی های موجود بهزیستی استان با برخی دستگاهها بودیم و طی بازدید صورت گرفته ۵۲ معتاد متجاهر در حکمی کلی به مرکزی ارجاع داده شده بود که داوطلبانه است و شرایط نگهداری اینگونه افراد به هیچ عنوان محیا نبود و ظرفیت مرکز را افزوده بود و علی رغم کاهش ظرفیت ۱/۲ مراکز در ایام شیوع کرونا، این افزایش ظرفیت منجر به تاثیر در ارائه خدمات گشته بود اما در مجموع این مرکز به لحاظ تیم مستقر و پرسنل ماهر و عملکرد شفاف نقاط قوتی داشت و بیماران از خدمات ارائه شده رضایت داشتند ولیکن در این امر حق بیمارانی که به صورت داوطلبانه مراجعه می‌کنند تضییع می‌شود که موضوعی قابل تامل است.

وی افزود: استان البرز تا پایان سال ۱۳۹۹ ضمن مسائل موجود و ایرادات وارده از سوی دستگاه قضا حدود ۵۰ مرکز یکباره تعطیل شده که در سطح کشور امری بی سابقه و بحرانی است و نیازمند ارائه راهکار است.

دکتر صابری اظهار داشت: مراکز به واسطه شاخصهایی رتبه بندی شده بودند که بر اساس همین شاخصها به بازرسی یکی از مراکز درجه یک رفتیم که در بازدید به این نتیجه رسیدیم که هم از نظر فضای فیزیکی  و هم وضعیت بهداشتی، پرسنل و دیدگاهی که مسئول مرکز در قبال نگهداری و اقامت معتادان داشت، بسیار مطلوب بود و نکات روان شناختی که از طریق گروه همتا به بیمار منتقل میشود کاملا وجود داشت و فعالیتهای فرهنگی به چشم می‌خورد.

دکتر فائقی نیز در ادامه جلسه طی سخنانی اظهار داشت: قبل از گزارش بازدید مرکز جامع مهربان باید گفت مرکز جامع استان البرز به همت مدیرکل محترم استان البرز، معاون محترم پیشگیری استان و کارشناسان این استان جزء نخستین مراکز جامعی بود که افتتاح گردید. پروژه راه اندازی این مرکز طی دو الی سه هفته به طول انجامید که شایسته تقدیر است.

وی اضافه کرد: پیگیری شخص دکتر حیدری به نحوی مسئولین بهزیستی کشور را نیز به سوی پیگیری امور سوق می داد و این امر در خصوص مرکز توانمندسازی زنان که به منظور راه اندازی مرکز جامع زنان ضروری بود، نمود پیدا کرد و پیگیری های سرکار خانم عباسی زاده منجر به این شد که علاوه بر پیشگامی در تاسیس مرکز جامع آقایان، مرکز جامع بانوان البرز نیز نخستین مرکز در کشور باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: در ارتباط با نقاط ضعف و قابل تأمل مرکز جامع باید گفت: فضای فیزیکی مرکز و ظرفیت مرکز و افراد پذیرش شده ضمن در نظر داشتن شرایط حساس شیوع بیماری کرونا این مشکل باید بررسی و حل و فصل گردد و همچنین کوتاهی سازمان در پرداخت یارانه ها منجر به دریافت شهریه توسط مرکز گردیده علاوه بر این در خصوص دوره درمان باید اصلاحاتی صورت گیرد و این دوره به صورت ۴ ماهه و کامل باشد.

دکتر فائقی اظهار داشت: بحث ارجاع به مراکز توانمندسازی دراستان تا کنون وجود نداشته که پس از افتتاح این مرکز این مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه جلسه دکتر صفاری نیز اظهار داشت: در خصوص مراکز مثبت زندگی که در حال حاضر در حال اجرای غربالگری بینایی هستند می توان گفت پوشش این برنامه در سال ۹۹ حدود ۶۳هزار کودک در البرز بود و در سال جاری این رقم به ۷۵ هزار کودک رسیده است و در حال حاضر برای ۱۳هزار کودک انجام شده است و با توجه به مشکلاتی از قبیل شیوع بیماری کرونا، تاخیر در تخصیص بودجه، از دست دادن فضای مهدهای کودک و... این رقم مانند تمام استانها قابل توجیه است اما این امر نیازمند نظارت و توجه بیشتر و پیگیری فعالتری از سوی مراکز است.

وی افزود: در بحث غربالگری شنوایی استان البرز از استانهای برتر است به طوری که در سال ۹۹ حدود ۲۶۸۷۸ نوزاد با پوشش ۱۰۰ درصدی غربال شدند و در هر سه سطح غربال با پیگیری عالی انجام شده و البرز با کسب رتبه اول موفق به این مهم گردید. برش سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۸۵۰ نفر بوده که تا کنون ۱۵۹۴۶ نفر غربال گردیده است و در کل سال ۷۲۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده اما فعلا تنها ۸۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی افزود: ۶ مرکز مشاوره ژنتیک موجود است که شامل ۵مرکز غیردولتی و ۱مرکز دولتی است در سال ۹۹ حدود ۳۵۰۰ مراجعه صورت گرفته و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۹۰۰ مراجعه صورت گرفته که روند کار مطلوب است ولیکن به لحاظ هزینه آزمایشات ژنتیک مانند سایر استانها افراد بسیاری پشت نوبت هستند.

دکتر صفاری افزود: البرز در زمینه ژنتیک جزء استانهای برتر و دارای کمیته ژنتیک منطقه ای است و بازدیدهای قبلی بسیار مطلوب بوده است.

وی افزود: در بحث مراکز مثبت زندگی موضوع مناسب سازی باید مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم در آینده هم در بحث مناسب سازی و هم در امر غربالگری عملکرد مطلوب تری داشته باشند.

در ادامه جلسه دکتر ذکایی اظهار داشت: از مسائل و معضلات گوناگون استان البرز مطلع هستیم که این امر نیازمند آن است که در برنامه تقسیم کار ملّی به چنین استانهایی توجه ویژه و مخصوص صورت پذیرد.

وی افزود: در خصوص دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ۳ مؤسسه بازدید شد که می‌توان گفت نیاز به همکاری و هماهنگی بیشتر ستاد و شهرستان است. از سوی دیگر ضمن تقسیم بندی های صورت گرفته به نظر می‌رسد برنامه های این دفتر تنها برای تعدادی از محلات استان صورت گرفته است که نیاز است روی محله های گوناگون کار شود و خدمات به محلات بیشتری ارائه گردد.

وی افزود: ضمن در نظر گرفتن این موضوع که بهزیستی البرز تحت فشار است و منابع اعتباری کم و محدود است، از مدیر کل محترم استان جناب دکتر حیدری قدردانی و تشکر دارم.

در ادامه جلسه دکتر وحیدی نیا ضمن تقدیر و قدردانی از میزبانی استان البرز اظهار داشت: ضمن بازدیدهای صورت گرفته از مرکز دولتی، بهزیستی شهرستان و مرکز ۱۴۸۰ دریافتیم در خصوص مرکز ۱۴۸۰ پیگیری ها و افزایش شیفت کاری بسیار مطلوب بوده و در دو محور نیاز به توجه و نظارت است: موضوع انگیزش پرسنلی و دیگر مشکل گزارش گیری و نظارت و عدم رصد نظام ارجاع، تنظیم به موقع قراردادها نیازمند پیگیری بود.

وی افزود: در حوزه مرکز دولتی مجموعه ای مطلوب بود اما ساختار تعریف شده ای در نظام ارجاع وجود نداشت که باید در دستور کار قرار گیرد همچنین در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی نیاز به اقدامات بیشتری است.

دکتر وحیدی نیا اظهار داشت: در حوزه مهارتهای زندگی نیاز به اقدامات جدی است و به طور کلی هم در بحث تیم مهارتهای زندگی و هم محتوای تدوین شده نیازمند بازبینی است.

دکتر وحیدی نیا تصریح کرد: در خصوص تعاملات میان سازمان نظام تعامل مطلوبی در استان البرز ملاحظه شدکه شایسته تقدیر است.

وی افزود: در غربالگری اضطراب با توجه به این که در هوشمندسازی تسهیل صورت گرفته نیاز است پیگیری و تلاش بیشتری صورت گیرد و برای ۱۵۰۰ نفر برش با زمانبندی بهتر غربالگری صورت گیرد.

دکتر وحیدی نیا اظهار داشت: در خصوص طرح بهبود و مراقبت از روابط زوجین که از اهمیت ویژه ای برخوردار است باید ابعاد گوناگون کار برای مراکز مثبت زندگی درنظر گرفته شود. 

وی افزود: توسعه مراکز مشاوره سرعت بیشتری میطلبد که بر اساس بررسی های صورت گرفته فقدان شاخصهای مناسب سازی معضل اساسی است.

در پایان لازم به ذکر است در این روز تعداد زیادی از مراکز تحت نظارت حوزه پیشگیری بهزیستی البرز مورد بازدید مسئولین و کارشناسان کشوری قرار گرفت.

کد خبر 45017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد