برای اجرای قوانین مربوط به معلولین پیگیری قانونی و قضایی می‌کنیم، خواهش نمی‌کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: برای اجرای قوانین و مقررات مربوط به جامعه معلولین پیگیری قانونی و قضایی می‌کنیم، خواهش نمی‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حجت الله عبدالملکی» در نشست تخصصی با جامعه نابینایان کشور و انجمن‌های فعال در امور نابینایان که به مناسبت روز عصای سفید و با حضور قبادی دانا،رییس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد تاکید کرد: چنین روزهایی شعائرالله است.

وی گفت: روز عصای سفید، روز یادآوری حقوق و تکالیف است چنانکه در ادبیات دینی آمده؛ تکالیفی برای افراد دارای معلولیت، بر گردن دیگر افراد قرار داده شده است که در نظامات حقوقی و اخلاقی جامعه باید نهادینه، پیاده‌سازی و اجرا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: در ارتباط با نابینایان به صورت اخص و جامعه معلولان به صورت اعم، چند کار را پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در نخستین اقدام، یک گزارش ملی از مدیران و دستگاه‌هایی که مسئولیتی در راستای تحقق حقوق افراد دارای معلولیت دارند، تهیه می‌کنیم.

عبدالملکی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور، مسئول است تا یک گزارش ملی، براساس تمام مفاد قانونی و مقرراتی که خارج از دولت گذرانده شده برای حمایت و احقاق حقوق افراد دارای معلولیت در حوزه اشتغال، مناسب‌سازی و ... تا پایان آذرماه جاری تهیه و منتشر کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه تذکرات لازم را به خود دستگاه با رونوشت به ریاست جمهوری ارائه می‌کنیم، خطاب به همه مسئولان و دستگاه‌های مسئول، اذعان کرد: فروردین ماه ۱۴۰۱، گزارش دیگری تهیه خواهد شد که خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌کنیم و علاوه بر آن کم و کاستی را به مراجع قضایی اعلام خواهیم کرد.

عبدالملکی، با اشاره به ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر الزام رعایت سهم ۳ درصدی استخدام آنان در دستگاه‏‌های دولتی و عمومی، تصریح کرد: تبصره دوم این قانون، تکلیف متخلفان را روشن کرده است؛ «متخلفان حسب مورد با حکم مراجع ذی‏صلاح به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست ‏های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌‏شوند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بسترسازی برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی و مردم در حوزه افراد دارای معلولیت، اقدام دوم خواهد بود که پس از ثمربخشی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی، ادامه داد: مگر نه اینکه در دوران پاندمی کرونا مردم حق خود را ایفا کردند و با شرکت در پویش کمک‌های مومنانه، هزاران میلیارد تومان جمع‌آوری و اقدامات بزرگی صورت گرفت، در ارتباط با جامعه معلولان نیز این روال برقرار است و ما در حاکمیت و دولت باید بسترسازی کنیم تا این مهم صورت پذیرد.

عبدالملکی، در ادامه خواستار ورود شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات نوآور و گروه‌های استارتاپی به موضوعات مرتبط با جامعه معلولان شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: همه این افراد به نمایندگی از ۸۵ میلیون نفر ایرانی تلاش می‌کنند خدماتی را به جامعه عزیز و کریم معلول کشور ارائه دهند، امیدوارم برای توفیقات بیشتر نظام جمهوری اسلامی بتوانند خدمات بهتری در خور و شأن جامعه معلولین ارائه کنند.

کد خبر 44903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد