توجه به حقوق افراد نابینا و رفع موانع مشارکت اجتماعی، وظیفه انسانی و لازمه توسعه یافتگی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت بیست و سوم مهر ماه (پانزدهم اکتبر) روز جهانی عصای سفید، رفع موانع مشارکت اجتماعی روشندلان را وظیفه دینی و انسانی همه و لازمه توسعهیافتگی دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی  روز جهانی عصای سفید را گرامیداشت.

متن پیام به شرح زیر است:

آگاهی، سرمایه‏ ای امیدبخش در جامعه نابینایان کشور است که با گام‏هایی استوار، افق نگاه خویش را به دورنمایی روشن و فردایی بهتر دوخته‏ اند و همچنان موانع را هوشمندانه در می‏نوردند تا ثابت کنند که «نابینایی، تنها در چشم ‏های فروبسته خلاصه نمی ‏شود بلکه دنیایی است پویا و روشن که امید به فردا و عشق به زندگی در آن می‏ جوشد.» بیست و سوم مهر ماه، روز جهانی عصای سفید، روزی که پیامی آشنا را در اذهان جامعه منعکس می‏سازد؛ توجه به حقوق افراد نابینا و کم ‏بینا و رفع موانع مشارکت اجتماعی آنان، وظیفه دینی و انسانی همه ما و لازمه توسعه یافتگی است. پیام بیست و سوم مهر ماه را در حالی می‏شنویم که جامعه ما از یک سو با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان و از سوی دیگر با مشکلات ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ دست به گریبان است؛ شرایطی که تمامی اقشار مردم به ویژه افراد آسیب‏ پذیر را در مناسبات اجتماعی و فراهم ساختن امکانات معیشتی با مشکلات عدیده‏ای روبرو ساخته است.

 بدیهی است در چنین شرایطی، افراد نابینا و کم ‏بینا با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد، علاوه بر این، احتمال تماس با آلاینده‏ های محیطی، ارتباطات اجتماعی این افراد را محدودتر می ‏سازد و بر نگرانی‏ های آنان می افزاید. با این حال، جای بسی خرسندی است که بارقه ‏های امید و تلاش در جامعه اسلامی ما بیش از پیش تجلی یافته و عزم ملی برای رفع مشکلات گروه‏ های مختلف به ویژه افراد دارای معلولیت به عنوان یک اولویت در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

با تشکیل دولت سیزدهم، در سایه عنایات پروردگار، بخش عمده‏ ای از برنامه بر حل مشکل اشتغال و توسعه امکانات رفاهی متمرکز شده و برنامه‏ ریزی‏های منسجم ‏تری برای گسترش فرصت‏ های شغلی مورد انتظار نابینایان انجام خواهد شد. پر واضح است که اصلی‏ ترین سرمایه ما در پیمودن این مسیر، بهره ‏مندی از نظرات ارزنده نخبگان و فعالان امور روشندلان و اهتمام این افراد به تشکیل نشست ‏های مشترک در سطوح مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رایزنی مؤثر با همکاران خدوم در این وزارتخانه و سازمان‏های زیرمجموعه آن است. امروز، روشندلان جامعه ما با قرار گرفتن در قله‏ های آگاهی و بلوغ اجتماعی، منشاء اثربخش‏ترین حرکت‏ها محسوب می ‏شوند که تشکیل شبکه ملی تشکل ‏های افراد دارای معلولیت بینایی و ایجاد ارتباط با مدیران اجرایی در سطوح مختلف، نمایندگان خانه ملت، اصحاب رسانه و اقشار مختلف مردم، مصداق عینی قابلیت‏ های افراد نابینا و کم ‏بینا در عرصه مشارکت ‏های اجتماعی است. با این حال وظیفه دولت در حمایت همه‏ جانبه از این افراد، بر مسئولان امر پوشیده نیست.

تلاش مضاعف برای افزایش منابع اعتباری اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و همسو نمودن دستگاه‏ها با برنامه‏ های کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون، اهتمام جدی دستگاه‏ها به متناسب ‏سازی شرایط و امکانات شغلی خود با قابلیت ‏ها و محدودیت‏ های افراد نابینا و رفع موانع موجود در مسیر آموزش و اشتغال آنان، از مهمترین اقداماتی است که  فرآیند توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی را تسریع خواهد نمود. در فراسوی این تلاش‏ها، آنچه بیشترین نقش را در ارتقاء کیفیت زندگی نابینایان خواهد داشت، امید، خودباوری و تقویت نگاه مثبت ‏نگر نسبت به ابعاد مختلف زندگی است، همان مواردی که امروز شاهد تبلور آن در جامعه نابینایان کشور هستیم؛ جامعه ‏ای که راه را از بیراهه می‏ شناسد و همگام با عصای سفید و هماهنگ با نوای امید در مسیر ترقی و شکوفایی راه می‏ پیماید.

کد خبر 44899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد