حدود ۱۲ درصد از معلولین تحت حمایت در استان را نابینایان و کم بینایان تشکیل می دهند

شعار روز جهانی عصای سفید ، دنیای بهتر برای نابینایان. آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، علیرضا ایزدپور مدیرکل بمناسبت ۲۳ مهرماه سالروز جهانی عصای سفید گزارشی از عملکرد این اداره کل در این حوزه ارائه کرد.

مدیرکل بهزیستی استان گفت : براساس بانک اطلاعات اداره کل حدود ۱۲ درصد از معلولان تحت پوشش که  تعداد سیزده هزار و ۲۲۷ نفر می باشند در گروه اختلالات بینایی هستند که شامل یک هزار و ۶۴۸ نفر می شود که از این تعداد ۳۵ درصد را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل و تعداد ۶۵۰ نفر شدید و خیلی شدید هستند.


ایشان خدمات سازمان بهزیستی به کم بینایان و نابینایان تحت حمایت را پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و پرداخت شهریه دانشگاه دانشجویان، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب، پرداخت کمک هزینه مناسب سازی منزل، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت کمک هزینه خرید تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، ساعت گویا، ماشین حساب گویا، لوح و قلم، برنامه های نرم افزاری نابینایان برشمردند.

ایزدپور در ادامه تعداد انجمن های جامعه نابینایان و کم بینایان در سطح استان را ۳ انجمن اعلام و اظهار داشت : پیشگیری والاترین رسالت سازمان بهزیستی است و انجام غربالگری بینایی کودکان یکی از فعالیت های شاخص بهزیستی استان در موضوع کم بینایی و نابینایی است و نتیجه و تاثیر در کاهش تعداد اختلالات نابینایی موثر و قابل تامل است.

ایشان چالش های پیش رو نابینایان و کم بینایان را عدم رعایت و پایبندی برخی دستگاه ها براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و اختصاص ۳۰% درصد از پست های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی بیان و تصریح کردند : در زمینه اشتغال نیز باید زمینه های مهارت و حرفه آموزی جامعه هدف را در مشاغل غیر دولتی برای نابینایان و کم بینایان فراهم نمود و صندوق فرصت های شغلی نیز کارفرمایان را در این زمینه کمک و یاری می دهد تا بخشی از حقوق افراد را طی چند سال پرداخت و یا بیمه این افراد نیز در صورت استخدام از سوی سازمان پرداخت می شود.

ایزدپور از مناسب سازی ۳۰ درصدی در شهرهای سطح استان در اجرای مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی خبر داد و این آمار را در برخی مناطق متفاوت برشمرده و تصریح کردند :با پیگری و همراهی شهرداری ها در راستای مناسب سازی معابر عمومی برای معلولین در سال های اخیر بهبود بیشتری حاصل شده است اما تا رسیدن به نقطه صد فاصله بسیاری وجود دارد.

ایشان در پایان تعداد کارمندان کم بینا و نابینا شاغل در اداه کل بهزیستی در سطح استان را ۸ نفر و شعار روز جهانی عصای سفید را دنیای بهتر برای نابینایان. آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین بیان داشتند.


 

کد خبر 44706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد