در رسانه| سلامت روان، نیازی جدی اما فراموش شده

ایلام_ ایرنا_ یکی از نیازهای جدی هر فردی برای زندگی عادی و حضور در جامعه داشتن جسم سالم است، اینکه فرد بتواند سالم باشد تا زندگی اش روال عادی داشته و نیازهای خود را مرتفع کند.

به گزارش ایرنا، اما سلامت جسمی بدون شک به تنهایی نمی تواند نیازهای یک فرد را در زندگی برآورده کرده بلکه هر فرد نیازهای روحی و روانی داشته که در کنار آنها و با مکل شدن در کنار نیازهای جسمی می توان آنرا فردی سالم دانست.

زندگی ماشینی امروز و کم تحرکی موجب مخدوش شدن سلامت جسمی افراد شده و از طرفی فناوریهای نو و شیوع کاربرد آنها در زندگی و عدم استفاده درست و آسیبهای موثر آنها سلامت روان عمده افراد جامعه را در معرض تهدید قرار داده است.

علاوه بر این مسایل حضور میهمان ناخوانده کرونا و شیوع آن در دنیا و به تبع در ایران و تغییر شیوه  زندگی نیز آثار زیانبار روحی، روانی فراوانی بر تک تک افراد جامعه گذاشته است.

فقدان عزیزان، مرگ های خانوادگی، دور از هم بودن و از طرفی ترس از ابتلا همگی از عمده ترین عواملی بوده که بر روح و روان تک تک افراد جامعه تاثیرهای مخربی داشته است.

برای داشتن جسم  سالم انجام ورزش و تحرک پیشنهاد می شود، اما برای داشتن روح و روانی آرام چه چیزی لازم است؟ براستی چند درصد افراد جامعه از اهمیت سلامت روان مطلع هستند؟ چند درصد مردم تاثیر سلامت روان را در زندگی مهم می دانند؟

***سلامت روان چیست؟

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی ایلام سلامت روان را آرامش ذهنی، احساس خود کارآمدی و خود توانمندی عنوان می کند بطوریکه فرد بتواند از عهده شرایط زندگی خود به خوبی بر بیاید.

فروزان افسرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: سلامت روان همتراز با سلامت جسم و شاید بیشتر از آن در حفظ تندرستی عمومی افراد نقش دارد چراکه فرد دارای سلامت روانی می تواند توانایی های خود را تشخیص دهد و با استرس های طبیعی زندگی تطابق یافته و بصورت مولد و مثبت کار کند.

وی یکی از مولفه های مهم در بهداشت و سلامت روان را امنیت روانی اعلام کرد و ادامه داد: اگر امنیت روانی برای فرد وجود نداشته باشد زندگی برای او بی معنا بوده و سلامت روان برایش برقرار نخواهد شد.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی ایلام با ذکر اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است گفت: هدف اصلی توسعه خلق محیطی خلاق و پر نشاط برای افراد جامعه است و برای ایجاد چنین محیطی مردم باید از کیفیت زندگی خود راضی باشند چراکه یکی از شاخص های کیفیت زندگی مقوله سلامت است.

***راهکار حفظ سلامت روان در دوران کرونا چیست؟

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا که سلامت روانی مردم را تحت تاثیر قرار داده گفت: کرونا  و مشکلات جسمی، ترس از عواقب ابتلا به این بیماری، عدم ارتباط با اقوام و نگرانی و ترس از ابتلای خانواده از جمله عواملی هستند که فرد را دچار افسردگی خواهد کرد.

به گفته افسرده، مبتلایان به کرونا به طور معمول بیشتر از سایر افراد پس از بهبودی دچار آسیبهای  روانی متاثر از این بیماری می شوند.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی حفظ وضعیت سلامت روان افراد به ویژه بهبود یافتگان کرونا ضروری بوده و در وضعیت پر مخاطره فعلی شناسایی افراد مستعد اختلالات روان شناختی  و بهبود یافتگان در سطوح مختلف جامعه که سلامت  روان آنها ممکن است به خطر بیفتد ضروری است.

وی با ذکر اینکه در چنین شرایطی فعالیت بدنی  و تغذیه سالم  در تقویت سیستم ایمنی بدن  اهمیت زیادی دارد افزود: تقویت رفتارهای مثبت  و مدیریت رفتارهای منفی نیز در کنار توجه به سلامت جسمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی ایلام بیان کرد:در این زمینه مراکز مشاوره این اداره کل آماده ارایه خدمات مشاوره ای های مختلف برای ارتقا سطح سلامت روان مردم هستند.

***افزایش زمان فعالیت خط تلفنی مشاوره ایلام در دوران کرونا

وی به فعالیت مراکز مشاوره این اداره کل در استان اشاره کرد و گفت: این مراکز با هدف ارتقا سطح سلامت روان مردم در زمینه های مختلف افسردگی، اختلافات خانوادگی، تربیت فرزند، اختلالات روح، روانی و ازدواج به عمدم مردم خدمات مشاوره ای ارایه می کنند.

وی همچنین به خط مشاوره تلفنی 1480این اداره کل اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع کرونا و با توجه به افزایش استرس بین مردم زمان فعالیت این مرکز از دو شیفت به سه شیفت افزایش یافته و عموم مردم از ساعت هشت صبح تا 24می توانند با تماس با شماره گیری این مرکز خدمات مشاوره ای لازم دریافت کنند.

وی اظهار کرد: اکنون 35مرکز مشاوره حضوری غیر دولتی  و یک مرکز مشاوره حضوری دولتی و همچنین خط تلفنی مشاوره  1480  در استان زیر نظر این اداره کل فعال هستند.

***مراجعه بیش از هشت هزار ایلامی به مراکز مشاوره بهزیستی

افسرده تعداد مراجعان به مراکز مشاوره در نیمه نخست امسال را حدود هشت هزار و 300 نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار سه هزار و 669نفر به مراکز حضوری مشاوره غیر دولتی، یک هزار و 632نفر به مرکز مشاوره حضوری دولتی و مابقی به تعداد دو هزار و 987 نفر از طریق تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی خدمات مشاوره ای دریافت کرده اند.

وی عمده ترین و بیشترین علت تماس با خط ۱۴۸۰ در این استان را به ترتیب اختلالات روانی، خلقی و افسردگی، اضطرابی، وسواس فکری، مشکلات بین فردی با همسر، تظاهرات بدرفتاری عاطفی و مشکلات تربیتی کودک عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه مشاوره تلفنی نسبت به مشاوره حضوری از سهولت دسترسی بیشتری برخوردار است، گمنامی مراجع و تماس گیرنده، گمنامی مشاور، کم هزینه بودن، فوریت دسترسی و ارایه خدمات به افراد و نواحی خارج از دسترسی جغرافیایی از جمله مزایای مشاوره تلفنی است.

معاون اداره کل بهزیستی ایلام ضمن تبریک هفته سلامت روان به عموم مشاوران اظهار کرد: مجتمع خدمات مشاوره این اداره کل در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش سطح رضایتمندی از زندگی و گسترش فرهنگ مشاوره در زمینه های مختلف مشاوره خانواده، کودک، پیش از ازدواج، زوج درمانی، فردی و روان درمانی، شغلی و تحصیلی به عموم مردم ارایه خدمت می کند.

18لغایت24مهرماه به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شده است.

کد خبر 44530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد