بحران کرونا میانگین سلامت روان جامعه را کاهش داده است

کارشناس مسؤول مراکز مشاوره بهزیستی خراسان رضوی: کرونا میانگین سلامت روانی را در جامعه کاهش داده و مشکلات زیادی در زمینه بهداشت روانی فرد، خانواده و اجتماع ایجاد کرده است.

دکتر طاهره سادات علوی افزود: محدودیت‌هایی که ناشی از بحران کرونا بوجود آمده میزان ابتلا به مشکلات فردی، بین فردی و اجتماعی را افزایش داده و بسیاری از خانواده‌ها را دچار آسیب‌های جدی روانشناختی و  خانوادگی نموده است.

این روان‌شناس اضافه کرد: اتفاقاتی که در دو سال اخیر به خاطر وضعیت کرونایی در بین خانواده‌ها افتاده، آسیب زیادی به سطح سلامت روان فرد و جامعه وارد کرده است.

وی ادامه داد: عدم ارتباطات اجتماعی مانند دیدار اقوام و آشنایان، محدود شدن جمع های خانوادگی و گروهی، عدم ارتباط کودکان و نوجوانان با همسالان خود،   نرفتن به مسافرت، عدم ارتباطات فراگیر اجتماعی، تغییر سبک آموزش از حضوری به مجازی  و مشکلات فضای مجازی سلامت روان تک تک اعضای خانواده را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها را مستعد ابتلا به مشکلات ارتباطی و اختلالات  روانشناختی می‌کند.

مراجعات به روان‌پزشک و روان‌شناس بیشتر شده است

وی بیان می کند که  بررسی تأثیرات بحران کرونا  بر اختلالات روانی جامعه از اهمیت به سزایی برخوردار است و  لذا انتظار می رود پژوهشگران علوم رفتاری به بررسی  تاثیرات کرونا بر مسائل روانشناختی و جامعه شناختی پرداخته و سیاستگذاران از این نتایج در برنامه ریزیهای فرهنگی، آموزشی و ... کمال استفاده را ببرند. با توجه به اینکه بها ندادن به مشکلات بوجود آمده اثرات جبران ناپذیری بر کودکان، نوجوانان و جوانان این مرزو بوم در برخوهد داشت.

دکتر علوی ادامه داد: همچنین آمار نشان می دهد تماسهای مرکز مشاوره تلفنی بهزیستی نیز در دو سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته  و نیز می‌توان به این موضوع پی برد.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین تماس‌های ۱۴۸۰ در خصوص روابط بین فردی و و خانوادگی، مشکلات زناشویی، استرس و اضطراب است که خانواده در تماسهای خود غالبا به محدویت‌های دوران کرونا اشاره می کنند اما اگر عمیق به موضوع نگاه کنیم این مشکلات به خاطر نداشتن مهارت‌های ارتباطی، پایین بودن آستانه‌ی تحمل و کاهش تاب آوری، عدم خودآگاهی و مسئولیت پذیری  و عدم سازگاری با محیط زندگی ایجاد شده است.

دکتر علوی، سلامت روان را به «بهزیستی روان‌شناختی» تعبیر کرد و گفت: ما زمانی می‌توانیم بگوییم شخص دارای سلامت روانی است که توانایی مقابله با فشارهای زندگی،   مدیریت هیجان و سازگاری با محیط زندگی را داشته باشد.

وی ادامه داد: بر اساس شواهد، میزان عمومی سلامت روانی در جوامعی که درگیر فقراقتصادی، فرهنگی و  اجتماعی هستند پایین‌تر از کشورهایی است که توانسته اند با برنامه های کارآمد مسائل کشور را تا حدودی حل کنند.

وی خاطر نشان ساخت: بهینه کردن سطح رفاه کلیه افراد جامعه آموزشها، آموزش در زمینه مهارتهای زندگی و ارتباطی، ایجاد حس امنیت، ارتقا فرهنگ  و در کل افزایش کیفیت زندگی خانوادگی و اجتماعی، زیربناهای سلامت روان هستند که در هر جامعه‌ای این موارد از وضع مناسبی برخوردار نباشند سلامت روان آحاد جامعه  در سطح پایینی قرار می گیرد.

برنامه‌های بهزیستی در هفته بهداشت روان

کارشناس مسؤول مراکز مشاوره بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هفته سلامت روان از دهم تا هجدهم مهرماه در نظر گرفته شده است گفت: در این هفته بهزیستی، اطلاع‌رسانی وسیع در خصوص ضرورت افزایش میزان تاب‌آوری برای پرهیز از خشونت، آموزش به والدین و فرزندان  در خصوص ارتقای مهارت‌های ارتباطی، ضرورت مراجعه به روان‌شناسان مورد تأیید مراجع رسمی برای درمان اختلالات روان‌شناختی و افزایش آگاهی‌های روان‌شناختی و همچنین ضرورت تعمیق روابط بین فردی و خانوادگی در بین نسل‌های مختلف، را در دستور کار خواهد داشت.

وی همچنین به خدمات مختلف بهزیستی در این زمینه اشاره کرد و گفت: آموزش زندگی خانواده، آموزش پیش از ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره‌های تلفنی دولتی و غیر دولتی، مشاوره‌های حضوری در بخش دولتی و غیر دولتی، اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان و همچنین ارتقای سطح آگاهی‌های اجتماعی در زمینه‌ی روابط افراد، از جمله این خدمات می‌باشند.

وی اضافه کرد:‌ بهزیستی همچنین طرح محب را که شامل خدمات روانی اجتماعی پس از بلایا می‌باشد در سال‌های گذشته با قوت اجرایی کرده و در حوادث و مصایبی مانند سیل، زلزله، و مانند اینها، خدمات زیادی را به بازماندگان این رویدادهای جمعی، ارائه کرده که نتایج بسیار خوبی در کاهش آلام و اختلالات روانی پس از حادثه داشته است.

وی ادامه داد: برنامه‌ی کنترل و کاهش طلاق نیز از برنامه‌های بسیار مؤثر و کارآمد پیشگیرانه بوده که در ۵ سال اخیر، صدها زوج را از آستانه‌ی جدایی به زندگی بازگردانده و زندگی خانواده را پایدار ساخته است.

دکتر علوی گفت: در هفته سلامت روان، همه‌ی شهروندان و خانواده‌ها  را به استفاده‌ی کمتر از فضای مجازی به عنوان تفریح و سرگرمی، افزایش ارتباطات بین فردی و خانوادگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتییا بصورت مجازی، استفاده از ظرفیت‌های مذهبی برای تقویت آرامش روانی و همچنین، تلاش برای فراهم کردن محیط آرام و امن برای اعضای خانواده توسط والدین، توصیه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین، برای پرهیز از خشونت که عامل اصلی درگیری‌ها و حتی حوادث بین فردی و خانوادگی است از همه‌ی والدین و خانواده‌ها می‌خواهیم که برای کاهش سطح خشونت  از عصبانیت بی‌مورد، پرخاشگری، موقعیت‌های استرس‌زا و نیز فعالیت‌هایی که تأثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی ندارند اما انسان را دچار اضطراب می‌کنند پرهیز نمایند و از آموزش‌های پیشگیرانه‌ی بهزیستی و ارگانهای دیگری که در راستای ارتقا سلامت روان جامعه فعالیت می کنند بهره‌گیری کافی داشته باشند.

کارشناس مسؤول مراکز مشاوره بهزیستی خراسان رضوی در پایان به برنامه‌های این نهاد در هفته سلامت روان اشاره کرد و گفت: بهزیستی در این هفته، کارگاه‌هایی برای پیشگیری از خودکشی، کاهش خشونت خانگی، افزایش تاب آوری، برای جمعیت هدف، کارکنان و سایر اقشار برگزار می‌کند

وی خاطر نشان کرد: از بهزیستی شهرستان‌ها خواسته‌ایم که از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در این زمینه‌ها استفاده کنند و علاوه بر اینها در هر مکان و ظرفیتی که وجود دارد خدمات رایگان مشاوره‌ای و آموزش را  در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.

کد خبر 44360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد