میبد | مرکز تحقیقات ژنتیک میبد می‌تواند قطب آزمایشگاهی کشور شود

امام جمعه میبد گفت: مرکز تحقیقات ژنتیک شهرستان با دارا بودن ظرفیت‌ها و امکانات مورد نیاز فعالیت‌های پژوهشی قابلیت تبدیل شدن به قطب آزمایشگاهی و تحقیفاتی کشور در این حوزه را دارد و باید دستیابی به آن مورد توجه دست اندرکاران و مسئولان با تلاش بیشتر همراه با رویکرد علمی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در بازدید و نشست بررسی مشکلات و دست آوردهای مرکز تحقیقات ژنتیک افزود: این مرکز باید جدا از انجام آزمایش‌های تشخیصی رویکرد پژوهش و تحقیق و تولید علم نیز داشته باشد و دست اندرکاران و مسئولان این واحد تحقیقاتی و شهرستان در این ارتباط تلاش کنند تا دست آوردهای و نتایج فعالیتهای علمی و پژوهشی انجام شده نشان داده شود.

وی بر پیشرفت و گسترش مرکز تحقیقات ژنتیک تاکید کرد و از مسئولان شهرستان خواست رفع مشکلات و موانع در چشم انداز آینده مرکز را مورد توجه قرار دهند.

رییس موسسه خیریه تحقیقات ژنتیک میبد پیگیری اختصاص ردیف بودجه سال آینده کشور به این مرکز را نیز یادآور شد و از دست اندرکاران آن خواست تا پیوست همکاری با اداره ها و نهادهای مرتبط به صورت فهرست تنظیم کنند تا مورد پیگیری در سطح شهرستان قرار گیرد.

 امام جمعه میبد در ادامه اظهار کرد:علم ژنتیک مرتبط با همه بیشتر علوم و چون چتری بر سایر علوم و فناوری‌ها و همچنین علوم انسانی و روانشناسی سایه افکنده‌ و باید انجام فعالیتهای پزوهشی در این حوزه با تامین بودجه از سوی دولت و خیرین مورد توجه قرار گیرد.

سید محسن فلاح رییس اداره بهزیستی میبد هم گزارشی از راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک  و اقدامات انجام شده برای تهیه  چارت سمت‌ها و مسئولیت‌ها و اعضای هیات علمی  مرکز ارایه داد.

محمد علی امامی مدیرعامل مؤسسه خیریه مرکز ژنتیک میبد نیز به ۶ تا هفت مقاله علمی چاپ شده از سوی مرکز تحقیقات ژنتیک در نشریات علمی کشوری و حتی خارج از کشور اشاره و درخواست ۲ هزار متر مربع واگذاری زمین به این مرکز برای احداث گلخانه گیاهان ۲ هسته‌ای کرد.

قائم مقام مؤسسه خیریه مرکز ژنتیک میبد هم ظرفیتهای مرکز و وجود استعدادهای برتر ژنتیک در آن را یادآور شد و افزود: در سال ۹۹ علی رغم وضعیت شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های مرتبط به آن یک هزار و ۶۶۹ مورد غربالگری جنین در آزمایشگاه مرکز تحقیقات ژنتیک انجام شده است.

دکتر کمال بیگی همچنین به ۲۳۴ مورد مشاوره ژنتیک ، ۳۳۳ آزمایش پی سی آر ، ۱۸۵ مورد کیو اف، ۱۸۵ مورد کشت آمینو و ۲۸۵ مورد مولکولی  اشاره کرد.

مسئول آزمایشگاه مولکولی مرکز تحقیقات ژنتیک نیز با ارایه گزارشی از انجام آزمایشهای مولکولی گفت: با انجام این آزمایش‌ها اگر مشکلی ژنتیکی در خانواده‌ای دیده شود، علت یابی می شود و در صورت بارداری مجدد مادر خانواده مایع اطراف جنین گرفته و تست می‌شود که در صورت وجود مشکل به پزشک مشاور وی گزارش داده می‌شود.

سید احمد محمدی به بیش از ۲۰ هزار مشکل ژنتیکی اشاره کرد و یادآور شد: با یافتن سرنخ مشکل ژنتیکی در یک خانواده آن مشکل مورد بررسی و علت یابی قرار می گیرد و به این دلیل ایجاد بایگانی از مشکلات ژنتیکی بررسی شده در مرکز برای ردیابی آنها مورد توجه قرار گرفته است.

مرکز تحقیقات ژنتیک میبد که از سال ۱۳۹۱ به‌ عنوان قطب ژنتیک جنوب شرق کشور در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ متر و در زمینه خدمات آزمایشگاهی تخصصی ژنتیک در رشته‌های مختلف شروع به فعالیت نموده است، شامل بخش سیتوژنتیک که آنالیز مربوط به کروموزوم‌ها در آنجا انجام می‌شود و نیز بخش مولکولی می‌باشد که آزمایش پی سی آر، توالی یابی و آزمایش Array CGH که برای تشخیص بسیاری از بیماریهای تک ژنی است، در آن صورت می‌گیرد.

همچنین آزمایشات غربالگری مربوط به بارداری نیز در این مرکز انجام می‌گیرد و مجوز فعالیت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه میبد در مهر ماه سال ۹۹صادر شد.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 44311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد