۳۰ نفر در نوبت کاشت حلزون شنوایی در قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته ۱۸ نفر کاشت حلزون انجام داده اند و ۳۰نفر نیز برای کاشت حلزون در سال جاری اقدام کرده اند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ؛ علیرضا وارثی در خصوص فعالیت های توانبخشی بهزیستی اظهار داشت: در شش ماهه ابتدای امسال تعداد ۳۱۰ دستگاه ویلچر خردسال، بزرگسال و حمام ، ۳۳۵ دستگاه سمعک و ... خریداری و توزیع شده است.

وی افزود: سال گذشته برای تامین وسایل کمک توانبخشی بهزیستی ۱۲ میلیارد ریال هزینه شد و برای امسال نیز پنج میلیارد ریال به استان ابلاغ شده که در حال برنامه ریزی برای هزینه کرد آن هستیم.

وارثی با اشاره به هزینه کاشت حلزون اظهار کرد: هزینه کاشت برای کودکان زیر ۶ سال به صورت خیریه و دولتی محاسبه می شود و تا مبلغ شش میلیون تومان از طرف بهزیستی پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: سال گذشته ۱۸ نفر کاشت حلزون انجام داده اند و ۳۰نفر نیز برای کاشت حلزون در سال جاری اقدام کرده اند.

وارثی در خصوص اهمیت کاشت حلزون برای رفع مشکل شنوایی هم اظهارداشت: کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفته ای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادر به شنیدن نمی باشند، ایجاد می کند.

139407111235385816223083

وی افزود: این وسیله در صورتی که مراحل توانبخشی قبل و بعد از عمل به خوبی طی شود، موجب رشد مهارت های گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درک مطلب می شود و فرد می تواند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیتهای اجتماعی حضور پیدا کند.

وارثی تصریح کرد: کاشت حلزون فرد ناشنوا را قادر به شنیدن می کند و موجب رشد مهارتهای گفتار و زبان و برقراری ارتباط کلامی با دیگر افراد جامعه می شود.

وی در خصوص زمان طلایی برای انجام کاشت حلزون بیان کرد: بهترین زمان برای کاشت حلزون برای کودکان زیر ۳ سال است و توصیه می شود این کار با تاخیر مواجه نشود.

وارثی اظهارداشت: افراد برای کاشت حلزون نیازمند تشکیل پرونده در بهزیستی شهرستان محل سکونت خود هستند و برای تکمیل سایر مدارک به گزارش مددکاری، ارائه معرفی نامه مراکز و بیمارستانهای انجام دهنده کاشت خطاب به هیات امنای صرفه جویی ارزی مبنی بر احراز شرایط کاشت حلزون کودک، فیش واریزی که از طرف خانواده به مددکار ارائه می شود نیاز است.

وی گفت: با توجه به اعتبار ابلاغ شده از سوی بهزیستی کشور حدود ۵۰ درصد  فیش واریزی به حساب هیات امنای ارزی به حانواده بازگردانده می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین درخصوص اقدامات قبل از کاشت یادآورشد: با توجه به طرح در حال اجرا مبنی بر مداخلات به هنگام شنوایی نوزادان و کودکان، در صورت تشخیص کم شنوایی پایدار در کودک، بهزیستی موظف است با اولویت ویژه سمعک مناسب را در اختیار کودک کم شنوا قرار دهد.

وارثی افزود: با توجه به اهمیت توانبخشی شنوایی کودکان کم شنوا در رشد مهارتهای گفتار و زبان آنان در بهزیستی رسالت خود می دانیم بعد از تامین سمعک، کودک را به مراکز غیردولتی خانواده و کودک کم شنوای استان معرفی کنیم.

وی گفت: در صورت انجام موارد اعلام شده و تایید کم شنوایی عمیق کودک، در بهزیستی می بایست همزمان با آموزش و توانبخشی شنوایی کودک، برای تشکیل پرونده کاشت و معرفی به مراکز کاشت حلزون شنوایی، اقدام شود.

وارثی اظهارداشت: همچنین با ایجاد گروه خیرین ویژه زمینه حمایتهای مالی از کاشت حلزون شنوایی مهیا شده که با  معرفی کودک کاشت شده پس از دوران نقاهت به مراکز غیردولتی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا جهت توانبخشی بعد از کاشت، پیگیری سیر پیشرفت مراحل توانبخشی قبل و بعد از کاشت حلزون برای پرداخت کمک هزینه تعمیر یا تعویض قطعات پروتز کاشت حلزون شنوایی طبق گزارش مددکاری و تایید کارشناس مربوطه انجام می شود.

کد خبر 43911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد