کمیسیون پزشکی بهزیستی برای تعیین نوع و شدت معلولیت برگزار می شود

سرپرست توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: علی رغم بیماری کرونا کمیسیون های پزشکی– توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت در سطح شهرستان ها و استان با رعایت پروتکل های بهداشتی و نوبت دهی از قبل و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان بمنظور خدمت رسانی به موقع برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان گل نساء آقامحمدی افزود: کمیسون پزشکی فرآیندی است که طی آن بررسی مستندات و مدارک پزشکی دال بر اختلالات و بیماری های منجر به معلولیت انجام گرفته و ارزیابی نوع و شدت معلولیت توسط متخصصین توانپزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال نزدیک به ۸۰۰ پرونده توانبخشی در کمیسیون پزشکی مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد: طبق ماده ۱ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تایید معلولیت افراد منوط به تشخیص کمیسیون پزشکی، تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت می باشد.

آقامحمدی با بیان اینکه کمیسیون   ICF تعیین شدت معلولیت توسط هر شهرستان مربوطه هریک ماه تشکیل می گردد، افزود: نتایج ارزیابی در کمیسیون پزشکی شهرستانها با حضور حداقل ۳ نفر و حداکثر ۵ نفر توسط کارشناس با نوع معلولیت مرتبط تشکیل می شود و اعضاء کمیسیون شامل فیزیوتراپ، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، شنوایی شناس، روانشناس، روانپزشک و پزشک است و اعضا با توجه به نوع معلولیت در کمیسیون حضور پیدا می کنند.
 وی با اشاره به اینکه معلولیت ها به ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی تقسیم بندی می شوند، خاطر نشان کرد: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید مشخص می شود.
سرپرست توانبخشی تصریح کرد: در حوزه توانبخشی تایید کمیسیون پزشکی در راستای صدور کارت معلولیت، تشکیل پرونده و ارائه خدمات مطلوب و بهینه، معافیت سربازی و در حوزه اجتماعی تعیین شدت از کارافتادگی و برقراری مستمری ماهیانه برای توانخواه تشکیل می شود.

 آقامحمدی افزود: در سال گذشته یک هزار و ۴۱۰ پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته و ۴۵۱ کارت ویژه افراد دارای معلولیت صادر شده و ۱۳۱ نفر نیز از معافیت سربازی بهره مند شده اند.

کد خبر 43682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد