در رسانه | چرخه معیوب سامان‌دهی معتادان متجاهر باعث تضییع بیت‌المال است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد از خروجی نامناسب طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر انتقاد کرد.

لاله‌سادات کوثری | شهرآرانیوز؛  موضوع سامان‌دهی معتادان متجاهر در شهر مشهد از همان ابتدایی‌ترین روزهای آغازبه‌کار شورای ششم مورد توجه و تأکید همه نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد بوده است.

در چهارمین نشست کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد با ارائه گزارش متولیان این حوزه چالش‌های موجود در زمینه سامان‌دهی معتادان متجاهر بررسی شد.

جمع‌آوری تنها راه‌حل نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه با بیان اینکه هدف از طرح موضوع سامان‌دهی معتادان متجاهر فقط جمع‌آوری آن‌ها نیست، گفت: اینکه ما نمی‌توانیم تعدادی معتاد را درست کنترل کنیم، حیف‌ومیل‌کردن پول بیت‌المال است.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان افزود: اینکه هرسال برای این موضوع اعتباری اختصاص یابد و با وجود این آمار معتادان متجاهر افزایش یابد، منطقی نیست. برای دستیابی به شهر بدون معتاد متجاهر باید از ظرفیت مردم استفاده شود و باید بیشتر از ظرفیت خیران و مؤسسات مردم‌نهاد استفاده کرد.

وی بیان کرد: اینکه معتادان جمع‌آوری شوند و پس از ترک اعتیاد دوباره به چرخه اعتیاد بازگردند، چرخه درستی نیست، به همین دلیل ما اعتباری برای تداوم این چرخه غلط تزریق نخواهیم کرد. منصوریان اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی شورا به این فرایند معیوب پول نمی‌دهد. باید همه دستگاه‌های متولی را پای کار بیاورید تا با یک عمل جراحی درست، فرایند اصلاح شود.

توانمندسازی حلقه گم‌شده چرخه ترک اعتیاد

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر نیز در این جلسه افزود: گزارش متولیان این حوزه درباره بحث جمع‌آوری است، درحالی‌که احساس می‌کنیم موضوع توانمندسازی حلقه گم‌شده این فرایند است. فاطمه سلیمی بیان کرد: توانمندسازی خانواده هم‌زمان با توانمندسازی فرد بهبودیافته از اعتیاد باید در برنامه سامان‌دهی معتادان متجاهر لحاظ شود.
کرامت انسان‌ها، اولویت ما

مهدی ناصحی، نایب‌رئیس شورای شهر و دیگر عضو کمیسیون فرهنگی شورا، نیز در این جلسه اظهار کرد: در بحث سامان‌دهی معتادان متجاهر اولویت اصلی ما کرامت انسان‌هاست. اگر تاکنون شهرداری فقط مکان و اعتبار در اختیار متولیان موضوع سامان‌دهی معتادان متجاهر قرار داده است، درخواست می‌کنیم از این پس شهرداری به موضوع توانمندسازی این افراد وارد شود.
۸۰ درصد معتادان متجاهر سابقه‌دارند

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در این جلسه گفت: براساس آمار بیش از ۸۰درصد معتادان متجاهری که از مناطق مختلف شهر جمع‌آوری شده‌اند، دست‌کم یک‌بار سابقه جرم و زندان دارند. مسعود فیروزی با اعلام این خبر افزود: براساس دستورالعمل ماده۱۶، جمع‌آوری معتادان متجاهر برای یک دوره سه‌ماهه و فقط با یک دوره تمدید مجدد مجاز است که در شرایط فعلی باتوجه‌به کرونا این مدت را می‌توان فقط تا ۶ ماه دیگر تمدید کرد. وی با بیان اینکه بابت سال۹۹ تاکنون بیش از ۵میلیارد تومان بدهکاریم، ادامه داد: با این حساب پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بدهی ما به ۵۰میلیارد تومان برسد.
سامان‌دهی بیش از ۶۴۰۰ معتاد متجاهر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی نیز گفت: ۴ الگوی شاخص مصرف موادمخدر در استان شامل تریاک با ۵۳ درصد، حشیش ۹/۱۱ درصد، هروئین ۷ درصد و شیشه ۸ درصد است. محمدحسین صالحی افزود: بر اساس برآوردها از ۹۰۰۰ معتاد متجاهر در استان تعداد ۷۰۰۰ نفر مربوط به مشهد هستند. آمار سامان‌دهی معتادان متجاهر در پنج‌ماهه نخست سال بیش از ۶۴۹۶ نفر است که از این تعداد ۳۷۷۵ نفر موجودی و ۲۷۲۱ نفر ترخیصی ثبت شده است.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۸۰۰ زن معتاد متجاهر در مراکز ما قرار دارند. تلاش می‌کنیم ظرفیت اسکان برای این گروه را تا سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰۰ نفر برسانیم. در نشست روز گذشته کمیسیون فرهنگی شورا درباره ۲ دستورکار دیگر مبنی بر ارائه طرح ۸ پارک سایبری در مشهد و ویژه‌برنامه‌های دهه آخر صفر نیز بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر 43607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد