جوانان باور نکنند؛ شایعه درمان کرونا به وسیله مواد مخدر، مبنای علمی ندارد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌مند آنقدر درگیر جریان اعتیاد شده‌اند که علل و پیامدهای آن را مورد غفلت قرار داده‌اند.

دکتر مسعود فیروزی که در نخستین جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سخن می‌گفت افزود: در خصوص پیامدها و مسائل پسافرایند اعتیاد، بهزیستی و دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی، اقداماتی داشته‌اند که جدای از کار این کمیته است.

وی ادامه داد: اما مسائل پیش‌فرایندی که همان اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه است جزو وظایف این کمیته است که به خاطر مسائل و شرایط کرونایی در یکی دو سال اخیر کم‌رنگ‌تر شده است.

وی خاطر نشان کرد: شنیده می‌شود که اطلاعات اشتباه مربوط به درمان کرونا توسط مواد مخدر سنتی، در بین جوانان و نوجوانان شایع شده و این باور ممکن است به افزایش اعتیاد در این گروه سنی، دامن بزند.

رئیس کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: شورای هماهنگی از این کمیته خواسته تا در مورد شیوع اطلاعات اشتباه و همچنین تأثیر این شایعات در بالا رفتن میزان اعتیاد در دانش‌آموزان و جوانان، اقدامات پیشگیرانه داشته باشند.

وی وجود شبکه‌ی شاد را ظرفیتی برای اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و والدین عنوان کرد و گفت: همچنین می‌توانیم یک پایگاه مجازی برای اطلاع‌رسانی به والدین تأسیس و مطالب و محتوای لازم را در اختیار آنها قرار دهیم تا با روش‌های صحیح و علمی جلو این شایعات و پدیده‌ی اعتیاد را بگیرند.

جوانان باور نکنند؛ شایعه درمان کرونا به وسیله مواد مخدر، مبنای علمی ندارد

در این جلسه همچنین نماینده آموزش و پرورش از فروش برخی مواد مخدر سنتی در قالب قرص درمان در عطاری‌ها خبر داد و گفت: شورای هماهنگی و مسؤولین اجرایی باید در این زمینه ورود داشته باشند و با عطاری‌هایی که این مواد را به دانش‌آموزان و جوانان می‌دهند برخورد شود.

وی همچنین شیوع اطلاعات اشتباه در مورد درمان کرونا توسط مواد مخدر را نتیجه‌ی نبود تحقیقات و اطلاعات مستند در اثبات نقض این اطلاعات دانست و گفت: متأسفانه اطلاعات و تحقیقات مستند و قابل اتکایی که با این شایعات مقابله شود در دسترس نیست.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: ما اطلاعات موثقی در دست داریم که معتادان به نسبت جمعیت‌شان بیشتر از غیر معتادان کرونا می‌گیرند.

وی افزود: این شایعه که مواد مخدر کرونا را درمان می‌کند هیچ مبنای علمی ندارد و مشاهدات و بررسی‌های میدانی کارشناسان ما، این موضوع را تأیید نمی‌کند.

وی همچنین به موضوع واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: تعمیم و گسترش آموزش‌ها نیازمند بازگشت جامعه به شرایط عادی است که تا واکسیناسیون به ۷۰ درصد جمعیت نرسد این بازگشت امکان‌پذیر نیست.

در پایان این جلسه، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی به عنوان رئیس کمیته از اعضا خواست در نشست آینده که ماه آینده تشکیل می‌شود پیشنهادات عملیاتی خود برای پیشگیری از اعتیاد را به جلسه بیاورند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین از صدا و سیما خواست فعالیت گسترده‌تری در این زمینه داشته باشد.

کد خبر 43143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد