در رسانه | امکان ارایه خدمات با کارت شناسایی هوشمند برای افراد مبتلا به اوتیسم

اهواز - ایرنا - معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به چگونگی صدور کارت شناسایی هوشمند از طرف انجمن اوتیسم ایران برای افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم گفت: این کارت با هدف شناسایی و فراهم کردن امکان ارایه خدمات به این افراد در نقاط مختلف کشور طراحی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان ،غلامعلی جعفری روز چهارشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرآیند تشکیل پرونده برای افراد مبتلا به اوتیسم در بهزیستی بیان کرد: افراد پس از مراجعه به نزدیکترین مجتمع خدمات بهزیستی محل سکونت و ارایه درخواست مبنی بر ابتلای فرزند خود به اختلال طیف اوتیسم ، فرم‌های ارجاع به کارشناسان مربوطه را دریافت کرده و پس از تکمیل برای حضور در کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت دعوت می‌شوند.

وی افزود: در صورتی که ارزیابی بالینی توانخواه دلال بر ابتلا به اختلال اوتیسم باشد در فرم کمیسیون پزشکی ثبت می‌شود و پس از آن در سامانه ارمغان ( بانک اطلاعاتی بهزیستی کشور) ثبت می‌شود، لذا از زمان ثبت مشخصات  در سامانه ارمغان، فرد به عنوان توانخواه زیرحمایت سازمان قرار گرفته و متناسب با نیاز خود و امکانات سازمان می‌تواند از خدمات بهره‌مند شود.

جعفری ادامه داد: اگر پس از ارجاع فرد به روانپزشک، نیاز به انجام مراحل تشخیصی با دقت بیشتری باشد، فرد به نزدیکترین پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم فرستاده می‌شود و در آن جا کارشناسان نسبت به انجام تست غربالگری هیوا، و در صورت لزوم آزمون تشخیصی گارس _ ۲ اقدام کرده و نتیجه اقدامات در سامانه غربالگری اوتیسم ثبت می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به بارگذاری  اطلاعات کلیه پایگاه‌های موجود استان بر روی سامانه بیان کرد: آدرس سامانه غربالگری اختلال طیف اوتیسم برای مراجعه خانواده و انجام آزمون هیوا  Autism.behzisti.net  است.

وی افزود: هم اکنون در استان خوزستان هفت پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم در اندیمشک(۱)، ماهشهر(۱)، امیدیه(۱)، دزفول (۱)و اهواز (۳پایگاه)فعال هستند.

جعفری با اشاره به درج عنوان اوتیسم بر روی کارت هوشمند گفت: این کارت دارای قابلیت استفاده به عنوان کارت بانکی و قابلیت شارژ شدن و اتصال آن به شبکه اوند را دارد و با توجه به تفاهم نامه‌هایی که انجمن اوتیسم ایران با شبکه‌های دوستدار اوتیسم امضا کرده قابلیت اعمال تخفیف برای این افراد را دارد.

وی افزود: هولوگرام روی کارت هوشمند امکان اتصال آن کارت به اطلاعات پرونده فرد مبتلا به اختلال را داشته و در صورت اسکن نمودن کارت، اطلاعات فرد قابل مشاهده است؛ همچنین این کارت قابل ارایه به ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به منظور معرفی توانخواه و محدودیت حسی یا حرکتی وی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: تاکنون ۳۰۱ نفر در سامانه صدور کارت هوشمند مرتبط با انجمن اوتیسم ایران در خوزستان ثبت نام کرده‌اند که ۱۱۰ نفر آن از شهرستان اهواز و بقیه از سایر شهرستان‌ها هستند. از تعداد تا کنون برای پنج نفر کارت هوشمند از طرف انجمن اوتیسم ایران صادرشده است.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار دریافتی در فروردین امسال از ادارات بهزیستی شهرستان‌های استان خوزستان تعداد افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یک هزار و ۲۱ نفر هستند و آخرین آمار ثبت شده در سامانه ارمغان بهزیستی نیز یک هزار و ۴۳ نفر و تعداد افرادی که به سامانه غربالگری مراجعه کرده و آزمون هیوا را انجام داده‌اند ۶۷ نفر می‌باشند.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص‌های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال نخست زندگی‌ نشان می‌دهند.

کد خبر 42009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد