در رسانه | انتظار شیرینم برای مادرشدن را با امروز و فردا کردن تلخ کردند!

دست های منتظر بانویی که ماه ها است به سوی شیرخوارگاه دراز شده و پاسخی که از او دریغ شده، کامشان را تلخ کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دنیایی پر از رمز و راز و زیبایی‌هایی که مخصوص دنیای کودکان است و در هاله‌ای از بهت و غم و ناباوری مستور شده است.

بچه‌ها در انتظار شانه‌ای که به آن تکیه دهند و حسرت گفتن "مامان" بر لبانشان بشکفد روزها را می‌شمارند. برخی خانواده‌ها در حسرت لبخند کودکی که به زندگی شان جان دوباره ببخشد بی‌تاب هستند، زنان و مردانی هستند که سال‌ها از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد، ولی هنوز طعم شیرین پدر و مادری را نچشیده اند و در حسرت هیاهوی کودکانه بسر می‌برند.

فرزند خواندگی؛ رویای شیرین کودکان پرورشگاه فضای خاموش راهروی آپارتمان با صدای خنده کودک همسایه سرشار از انرژی می‌شود، صدا تا عمق وجود زن رخنه می‌کند و تارهای احساسش را به لرزه در می‌آورد، دلش برای در آغوش کشیدن کودک پر می‌کشد ولی نگاه‌های همسایه‌ها و دلسوزی که از سراپای وجودش می‌بارد مجالی برای خودنمایی احساس نمی‌دهد، زن به اتاقی دورتر پناه می‌برد تا صدای کودک را نشنود و در سکوت خانه غرق شود، اما هنوز دلش برای در آغوش کشیدن کودک پر می‌کشد، با خود می‌اندیشد کاش ...

بیش از نیمی از کودکان بی سرپرستی که در مراکز شبانه روزی و شیرخوارگاه‌ها نگهداری می‌شوند، کودکان بی هویتی هستند که به سوی آینده‌ای نامعلوم در جامعه رها شده اند.

پدر خوانده‌ها و مادرخوانده‌ها همیشه از آن مفاهیم عجیب پرورشگاه‌ها هستند که مدام در گوش بچه‌ها تکرار می‌شوند، ماجرای فرزندخواندگی همیشه از دل مشغولی‌های ساعات تنهایی کودکان پرورشگاه‌ها است که آن‌ها با تمام وجود مهر و محبت ندیده و احساس نکرده خود را در آغوش پر مهر زن و مرد غریبه‌ای جستجو می‌کنند که شاید روزی پدر و مادر آن‌ها شوند.

 چنارانی، بانویی است که به مدت ۲۱ سال چشم انتظار شنیدن صدای کودکی در خانه اش بوده است و حالا با امروز و فردا کردن های شیرخوارگاه علی اصغر روبرو شده است.

وی  از چشم انتظاری اش می‌گوید، از اینکه هفت ماه تمام است که بارها به شیرخوارگاه علی اصغر سر زده و کودکی را خواسته تا در آغوش بگیرد.

او از حسرت این ۲۱ سال می گوید، از اینکه پشیمان است که دیر اقدام کرده برای گرفتن کودک از شیرخوارگاه: تا همین چندسال پیش نه خودم و نه خانواده هایمان راضی به گرفتن کودک از پرورشگاه نبودیم اما حالا خانواده هایمان دائما پیگیر و مشتاق این جریان هستند؛ من پشیمانم بابت ایکه دیر اقدام کردیم و ۲۱ سال از عمر و زندگیمان گویی هدر رفت.

این بانو ادامه می دهد: در ابتدا خیلی از حرف مردم می ترسیدم، از اینکه مسخره کنند یا حرفی گفته شود که باعث رنجش خودم یا کودک شود اما بعد از گذر این سال ها متوجه شدم که حرف مردم مهم نیست و دیگر هراسی از گفته هایشان ندارم.

 چنارانی بیان می کند: هیچگاه از این موضوع نترسیدم که کودکی که قرار است بزرگ کنم من را رها کند یا نسبت به من بی مهری کند؛ زیرا که معتقد هستم کودک باید از زبان خودم این واقعیت که او فرزند حقیقی من نیست را بشنود تا اینکه کس دیگری برای او بازگو کند.

اما حالا بعد از ۲۱ سال صبوری وقتی تمام مراحل و سختی ها را پشت سر گذاشته و چشم انتظار فرزندی است تا او را در آغوش بکشد، شیرخوارگاه علی اصغر حرف از نبود فرزند در سنین مورد نظر آنها می زند و کامشان را تلخ می کند.

او از سختی هایی که در این هفت ماه کشیده می گوید، از اینکه بارها با همسرش به شیرخوارگاه رفتند اما پاسخی نگرفته اند؛ او تصریح می کند: هر بار که به شیرخوارگاه علی‌اصغر می روم فقط می گویم زمانی که قرار است کودک را به من بدهید را بگویید، شش ماه است یا بیشتر؟ اما جوابی که هر دفعه می شنوم این است که هیچ چیز معلوم نیست... ت.

فرآیند فرزندخواندگی دشوار است؟

علی صباحی مسئول شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی می گوید: نوبت فرزندخواندگی در شهرستان‌های خراسان رضوی به جز مشهد به روز شده و هیچ‌کس پشت نوبت نیست.

تعداد ۲ هزار نفر از ابتدای راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی در این سامانه ثبت نام و ثبت نام کنندگان از ابتدای امسال ۴۱۵ نفر بوده، اما از این تعداد، فقط ۲۰۰ پرونده به کمیته فرزندخواندگی استان رسیده که معنای این مسئله آن است که اکثریت مطلق خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، پیگیری درخواست خود را ندارند و تصور می‌کنند که ثبت نام آن‌ها کافی است و اگر خبری باشد بهزیستی با آن‌ها تماس می‌گیرد.

او می افزاید: این تصور درست نیست، چون پیگیری موضوع در سطح شهرستان تا رسیدگی کامل، بررسی صلاحیت، مراحل قانونی و مشاوره، باید انجام گیرد و سپس پرونده به استان ارسال شود، البته اگر خانواده خودش پیگیر نباشد، منصرف از فرزندخواندگی تلقی شده و کسی پیگیر درخواست وی نمی‌شود.

مسئول شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی ادامه می دهد: ۴۲ درصد از تقاضاهای سامانه به دلیل عدم پیگیری، منصرف تلقی شده و از نوبت خارج شده‌اند. از ۴۱۵ ثبت نامی امسال، فقط ۲۱۵ پرونده پشت نوبت قرار دارند که در صورت تکمیل و ارسال پرونده زوجین متقاضی به استان، حداکثر ظرف ۱۰ جلسه کمیته فرزندخواندگی استان، تعیین تکلیف می‌شوند.

برای گرفتن فرزند از پرورشگاه فقط ثبت نام کافی نیست!

صباحی بیان می کند: در حالی که ۲ هزار نفر از ابتدای راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و تعداد ثبت نام کنندگان از ابتدای امسال ۴۱۵ نفر بوده، اما از این تعداد، فقط ۲۰۰ پرونده به کمیته فرزندخواندگی استان رسیده است.

او تصریح می کند: ۴۲ درصد از تقاضاهای ثبت شده در سامانه فرزندخواندگی به دلیل نبود پیگیری خانواده ها، از نوبت خارج شده است؛ این مسئله به این معناست که اکثریت خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، پیگیر درخواست خود نیستند و تصور می‌کنند که ثبت نام آن‌ها کافی است و اگر خبری باشد بهزیستی با آن‌ها تماس می‌گیرد.

کارشناس مسئول شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی تاکید می کند: این تصور درست نیست، چون پیگیری موضوع تا رسیدگی کامل، بررسی صلاحیت، مراحل قانونی و مشاوره باید انجام گیرد و سپس پرونده به استان ارسال شود.

شیرخوارگاه علی اصغر؛ مامنی برای کودکان بی سرپناه

شیرخوارگاه علی اصغر تقریبا از ۳۰۰ کودک یک روزه تا ۷ ساله مراقبت می‌شود؛ و این آمارها روز به روز و حتی ساعت به ساعت در حال تغییر است؛ کودکان یک روزه تا شش ماهه، ۶ ماهه تا یک ساله، در مکان‌های متفاوتی نگهداری می‌شوند.

به دلیل تغییر سبک زندگی کودکان ۷ سال به بالا نسبت به کودکان شیرخوار، این کودکان دوره نوجوانی خود را یعنی تا ۱۸ سالگی در خانه‌های بهزیستی سپری می کنند.

بعد از ۱۸ سالگی به فرزندان پسر مبلغی بابت اجاره یا رهن خانه داده می‌شود تا زندگی خود را شروع کنند و برای دختران نیز اگر تا ۱۸ سالگی توانایی خود را ثابت کنند شرایط همسطح پسران داده می‌شود در غیر این صورت از آن‌ها نگهداری خواهد شد.

در بحث فرزند خواندگی که شرایط آن در سایت بهزیستی اعلام شده است، بسیاری از خانواده‌ها از سر دلسوزی یا هیجانات زودگذر اقدام به گرفتن کودک از بهزیستی می‌کنند به همین علت در بهزیستی حساسیت زیادی برای سپردن کودک به خانواده‌ها حاکم است.

بسیاری از کودکانی که در شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند بی سرپرست نیستند بلکه بدسرپرستند که پدر و مادرشان به هر دلیلی صلاحیت نگهداری از آنان را نداشته اند و خانواده کودک هم عهده دار نگهداری از کودک نمی‌شوند.

کد خبر 41809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد