نشست هم‌اندیشی مدیران بهزیستی خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان رسانه‌های استان

مدیران بهزیستی خراسان رضوی و مسؤولان رسانه‌های استان، در یک اقدام ابتکاری، اولین نشست هم‌اندیشی و تعامل فکری در مقیاس رسانه‌های ا ستان و کشور را برگزار کردند.

این نشست در آستانه روز خبرنگار در سالن اجتماعات بهزیستی خراسان رضوی با حضور ۲۵ مدیر عامل، مدیر مسؤول، نماینده استانی و سردبیر رسانه‌های کشور و استان برگزار گردید.

مدیر روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از تولیدات رسانه‌ای این بخش برای رسانه‌های استان و کشور گفت: بهزیستی خراسان رضوی برای رسیدن به هدف تسهیل ارتباط رسانه‌ها با مدیران و کارشناسان بهزیستی استان، حداکثر تلاش خود را به میدان آورده است.

مجید اسلامی گفت: روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی به اتکای نیروهای زبده در بخش رسانه و تولید محتوای خبری، در فصل بهار ۱۴۰۰ توانسته است بیش از ۲۵۰ عنوان خبر و گزارش تولید و در وبگاه خبری خود قرار دهد.

وی افزود: همچنین پیشنهادات تهیه اخبار و گزارش‌های تخصصی از فعالیت‌های بهزیستی از طرف روابط عمومی به دفاتر رسانه‌ها ارسال گردیده است.

وی اضافه کرد: این پیشنهادات که برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی، از طرف روابط عمومی بهزیستی به رسانه‌ها ارسال شده، به جهت تنوع و تکثر وظایف و فعالیت‌های بهزیستی بوده و بدون تعیین اولویت خاص یا اعلام سوگیری مشخص، صرفا جهت اطلاع ارائه شده است.

نشست هم‌اندیشی مدیران بهزیستی خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان رسانه‌های استان

به گزارش‌های انتقادی پاسخ استدلالی می‌دهیم

وی در خصوص فعالیت‌های روابط عمومی بهزیستی در ارتباط با رسانه‌ها گفت: ما به صورت مستمر، اخبار مرتبط با بهزیستی را در رسانه‌های استان رصد می‌کنیم و به انتقادات و گزارش‌های اصحاب رسانه، پاسخ‌های اقناعی و استدلالی ارائه می‌کنیم.

وی همچنین از رصد بازتاب اخبار و گزارش‌های تولیدی بهزیستی استان در رسانه‌ها خبر داد و گفت: رصد اخبار سال ۹۹ منعکس شده در رسانه‌های استان نشان می‌دهد که اخبار اجتماعی و پیشگیری بویژه در زمینه افراد آسیب‌دیده، معتادان متجاهر، کودکان کار و زنان سرپرست خانوار، کمپ های ترک اعتیاد و اورژانس اجتماعی، بیشترین فراوانی را در رسانه‌ها دارا بوده و بقیه‌ی حوزه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اسلامی گفت: در سال ۹۹ بیش از ۱۱۰۰ تیتر - خبر از اخبار بهزیستی استان در رسانه‌ها منعکس شده که از این میان،   اخبار حوزه اجتماعی بیش از دو برابر سایر حوزه ها بوده است.

وی همچنین از ده رسانه‌ای که بیشترین اخبار بهزیستی را در سال ۹۹ پوشش داده یا بازتاب‌هایی نسبت به اخبار بهزیستی داشته و یا گزارش‌های مرتبط با آنها را منتشر کرده‌اند نام برد و گفت: شهرآرا، ایرنا، قدس، باشگاه خبرنگاران، خراسان، صدا و سیما، ایسنا، فارس، ایلنا و همشهری در مجموع حدود ۷۵ درصد محتوای تولیدی یا بازتابی بهزیستی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مجموعه‌ی مدیران بهزیستی استان در دوره‌ی مدیریت جدید این نهاد، رویکرد موسعی به رسانه‌ها دارند گفت: مدیر کل فعلی بهزیستی استان، جزو شخصیت‌های اجتماعی و متخصص توانبخشی است که سابقه‌ی مدیریت رسانه هم داشته و زمان قابل ملاحظه‌ای را با رسانه‌ها همکاری داشته است.

نشست هم‌اندیشی مدیران بهزیستی خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان رسانه‌های استان

تلفن من همیشه به روی خبرنگاران باز است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست با تشکر از خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی به خاطر برگزاری این جلسه گفت: روز خبرنگار را پیشاپیش تبریک می‌گوییم و یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس در بخش رسانه‌ را که عدد آنها از ۲۴۰ نفر فراتر می‌رود گرامی می‌داریم.

دکتر مسعود فیروزی ادامه داد: اهالی رسانه همچنین ۵۰ جانباز و ۱۲ آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند که جای افتخار دارد.

وی با بیان اینکه «تلفن من همیشه به روی خبرنگاران باز است» گفت: با برگزاری این جلسه خواستیم با رسانه‌ها گفتگو کنیم و از آنها بخواهیم در جهت حل مشکلات مددجویان بهزیستی که جزو ضعیف‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند به ما کمک کنند.

وی با یادآوری این نکته که بهزیستی متولی معلولین و سلامت اجتماعی است گفت: همه ما در قبال افراد دارای معلولیت، مسؤولیت داریم و وظیفه‌ رسانه به عنوان رسالت انسانی در قبال ۱۵ درصد افراد جامعه که توانخواهان را تشکیل می‌دهند سنگین است.

وی با تأکید بر موضوعات اجتماعی که به گفته‌ی او خانواده و نظام اجتماعی را به چالش کشیده و پتانسیل تبدیل شدن به یک موضوع امنیتی را دارا می‌باشد گفت:‌ ما ۱۳۰ هزار نفر در حوزه توانبخشی و ۷۰ هزار نفر در حوزه اجتماعی مددجو داریم که با احتساب خانواده‌هایشان ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را در برمی‌گیرند و از خدمات مستقیم بهزیستی استفاده می‌کنند.

فیروزی تصریح کرد: ما متولی ورزش، آموزش، مسکن، اشتغال و فرهنگ معلولین نیستیم بلکه دستگاه‌های دیگری هستند که این امور را برعهده دارند و این امور به روشنی در وظایف آن دستگاه‌ها دیده شده است.

ما هم مثل رسانه‌ها مطالبه‌گر حقوق مددجویان هستیم

وی افزود: ما هم مانند شما و مددجویان، مطالبه‌گر و تسهیلگر هستیم و تمام فعالیت‌های ما در جهت تسهیلگری خواسته‌های معلولین و سایر مددجویان تدوین و تنظیم شده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه ارتباط‌های رسانه‌ای به گونه‌ای تنظیم نشده که خبرنگاران به سراغ متولیان اصلی این امور بروند و از آنها توضیح و پاسخ بخواهند چون آنها هستند که باید مشکلات اشتغال، مسکن، فرهنگ، آموزش، مناسب‌سازی  و دیگر خواسته‌های مددجویان را حل کنند و در خصوص کاستی‌ها و تأخیرها پاسخگو باشند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در دنیای امروز، کناره‌گیری از رسانه و ندیدن آنها تفکری محکوم به شکست است گفت: خیلی باید کج‌سلیقه و کم‌بین باشیم که از تعامل و گفتگو با رسانه‌ها خودداری کرده و ظرفیت بالای رسانه‌ای استان برای حل مشکلات مددجویان و جامعه هدف را نادیده بگیریم.

وی ضمن تأکید بر آزادی رسانه‌ها در بیان مشکلات مددجویان و دیدگاه نقادانه رسانه‌ها گفت:‌ خواهش ما از رسانه این است که در انعکاس گزارش‌ها و اخبار، محیط را به عنوان یک عامل تعیین کننده در اثرگذاری در نظر بگیرند و با لحاظ کردن محیط فکری و شرایط زمانی، گزارش‌ها را منتشر کنند.

فیروزی تأکید کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، مدیریت افکار عمومی، نقش مهمی در افزایش احساس امنیت اجتماعی و اتحاد اقوام و گروه‌های اجتماعی دارد که این رسالت نخست رسانه ها است.

وی افزود: بهزیستی به خاطر مسائلی که با فعالیت‌هایش ارتباط دارد نیازمند بیشترین توجه به محیط اجتماعی و فکری اننشار خبر دارد به گونه ای که یک خبر می‌تواند احساس امنیت اجتماعی را ارتقا بخشد یا بر عکس به تشتت و کاهش امنیت اجتماعی دامن بزند.

وی با اشاره به حجم بالای مطالب رسانه‌ها در روزها و ایام تقویمی مناسبت‌های مرتبط با بهزیستی گفت: این شیوه به گونه‌ای است که مثلا در روز جهانی عصای سفید، کل رسانه‌ها پر از این مطالب این گروه می‌شود و در روزها و سایر ایام سال، این گروه مورد بی‌توجهی رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد تا سال بعد یا مناسبت بعدی که باز رسانه‌ها به این موضوع ورود می‌کنند.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها می‌خواهیم که گروه‌های هدف بهزیستی را نه فقط در مناسبت‌ها بلکه در همه ایام سال مورد توجه قرار دهند و مطالبات آنها را بیان کنند.

نشست هم‌اندیشی مدیران بهزیستی خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان رسانه‌های استان

سازمان موفق، نهادی است که نقدپذیر و پاسخگو باشد

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سازمان موفق نهادی است که مشارکت‌جو، نقدپذیر، پاسخگو و پیگیر اقناع مخاطب باشد.

مجتبی محمودی افزود: حوزه کاری بهزیستی بسیار گسترده است و امیدواریم تعامل و همکاری این نهاد با رسانه‌ها بیشتر از گذشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه خراسان رضوی در بسیاری امور رسانه‌ای در سطح کشور مقام دوم را دارد گفت: در برخی موارد مانند اپ آخرین خبر روزنامه خراسان، اخبار فوری و نیز اثرگذاری رسانه‌ای، خراسان رضوی حتی از پایتخت هم جلوتر است و مقام اول کشور را دارا می‌باشد.

محمودی کارکرد اصلی رسانه را ایجاد همبستگی اجتماعی دانست و گفت: رسانه‌ها می‌توانند روحیه امید و نشاط را در جامعه بدمند و مدیران کارآمد و پاسخگو نیز به ایجاد این روحیه کمک می‌کنند.

ما سربازان جبهه بهزیستن هستیم

عضو هیأت مدیره این تشکل نیز در این نشست بر رسالت الهی قلم و کلام تأکید کرد و گفت:‌ این گروه از مردم برای تعالی و کمال جامعه آمده‌اند و باید در این جهت حرکت کنند.

غلامرضا بنی‌اسدی افزود: اسم بهزیستی مقدس و ارزشمند است زیرا به محروم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه خدمت می‌رساند.

وی ادامه داد: عرصه حیات، عرصه بهزیستی است و ما سربازان جبهه بهزیستن هستیم و می‌توانیم در این جبهه خدمت کنیم.

وی ضمن اعلام آمادگی جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای استان برای همکاری با بهزیستی گفت: بهزیستی همه جمعیت استان را تحت پوشش دارد چون برنامه‌های پیشگیری فراگیری بالایی دارد.

وی تصریح کرد:‌ دوستان خبرنگار ما در اختیار شما هستند و هم به لحاظ حرفه‌ای و هم به جهت معرفتی در خدمت جامعه هدف شما می‌باشند.

هدف از طرح انتقادها حل مشکلات مددجویان است

بازرس خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با تمام ظرفیت در خدمت بهزیستی هستیم.

عقیل رحمانی افزود: هدف ما از طرح انتقادها، حل مشکلات مددجویان است.

سرپرست ایرلان‌پرس نیز گفت: توجه جهان به معلولین زیاد است و ما هم وظایف مهمی در این زمینه داریم.

پرویز نیک‌پور افزود: ما به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه، اخبار را منتشر می‌کنیم و ظرفیت خوب و مناسبی برای انعکاس مطالب بهزیستی داریم.

یک عضو دیگر هیأت مدیره خانه مطبوعات نیز در این نشست گفت: آنچه از نام این سازمان برداشت می‌کنیم کمک به زندگی بهتر در جامعه است.

محمد جواد رنجبر با نقد عملکرد بهزیستی در بخش پیشگیری گفت: متأسفانه بهزیستی آن طور که باید در حوزه پیشگیری فعال نیست و بهزیستی باید ورود بیشتری در این قسمت داشته باشد و نحوه زندگی صحیح را به مردم بیاموزد.

وی ادامه داد: امیدواریم آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد و آسیب‌دیدگان اجتماعی با برنامه‌های بهزیستی کاهش یابد.

نشست هم‌اندیشی مدیران بهزیستی خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان رسانه‌های استان

در بخش آسیب‌های اجتماعی، جشنواره برگزار کنید

دبیر تحریریه شهرآرا نیز در این نشست گفت: مدل‌های کار رسانه‌ای در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده و شیوه‌های این بخش پویاتر، دقیق‌تر و به‌روزتر از گذشته هستند.

یوسف‌زاده ادامه داد: در شرایط امروز دیگر صرف اعدام و ارقام عملکردی، اقناع کننده نیست بلکه باید اطلاعات کامل‌تری به مخاطبین بدهیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌های عملکردی بهزیستی، اطلاعات و ارقام سایر دستگاه‌ها از بهزیستی بیشتر و جلوتر است و ما اطلاعات تازه و به روز را از سایر نهادها می‌گیریم.

وی همچنین با انتقاد از آنچه وی «محافظه‌کاری بهزیستی» عنوان کرد گفت: در بخش معتادان به خاطر اینکه همه نهادهای مرتبط ضعیف عمل کرده‌اند مردم اعتمادی به بهبودیافتگان ندارند.

وی تأکید کرد: بهزیستی باید مرجعیت رسانه‌های اخبار مرتبط با فعالیت‌ها خود را بدست بگیرد.

وی همچنین ضمن انتقاد از بهزیستی در زمینه اختصاص برنامه‌ها به مناسبت‌ها گفت: برگزاری جشنواره در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌تواند توجه بیشتری را به این سمت و سو جلب کند.

همچنین نمایندگان جوان، شبستان، همشهری، قدس و فارس، دیدگاه‌ها و نظرات خود در باره عملکرد بهزیستی و انتظاراتی که از این نهاد دارند را عنوان کردند.

در پایان این نشست، با اهدای لوح تقدیر به امضای مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، آثار هنری و دست‌ساز مددجویان مؤسسات توانبخشی تحت نظارت بهزیستی و گلدان‌های زینتی از شرکت‌کنندگان این جلسه تقدیر شد.

نشست هم‌اندیشی مدیران بهزیستی خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان رسانه‌های استان

کد خبر 41237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد