ارکان نظارتی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان کاملا مشخص است

رضا دهقان گفت: سال گذشته (۱۳۹۹) ما موظف به ۵۷ هزار و ۶۰۰ تعهد شغلی بودیم که خدا را شکر می کنیم عددی بیشتر از این حاصل شد یعنی توانستیم ۶۰ هزار فرصت شغلی برای معلولین ایجاد کنیم در حال حاضر نیز موظف هستیم سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی ایجاد کنیم که برای رسیدن به این هدف روش‌های متفاوتی را پیش خواهیم گرفت.

به گزارش برنا؛ رضا دهقان، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به آغاز فعالیت صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان گفت: درحال حاضر هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولین تشکیل شده و هفته گذشته احکام اعضای هیات مدیره آن صادر شد اما چون با تعطیلی رسمی ۶ روزه تهران مواجه شدیم آغاز فعالیت صندوق به تاخیر افتاد، با این وجود امروز (۴ مردادماه) اولین روز رسمی آغاز به کار صندوق است.

صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان از امروز رسما شروع به کار کرد

او افزود: آغاز رسمی شروع به فعالیت صندوق از امروز به این معنا نیست که تاکنون فعالیتی صورت نگرفته بلکه در این مدت زمان، امور اجرایی صندوق در قالب کارگروه راه اندازی صندوق انجام می‌شد و به همراه مدیران ارشد بهزیستی که سابقه درخشانی در کارنامه کاری خود دارند کارهای اجرایی شکل گیری صندوق را انجام دادیم برای مثال قبل از تشکیل هیات مدیره و هیات امنای صندوق، با حمایت آقایان قبادی دانا و شریعتمداری در ساختمان دفتر مرکزی صندوق مستقر شدیم درواقع این ساختمان، یکی از ساختمان‌های بهزیستی‌ست که مخصوص امورات صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی تجهیز شده است.

دهقان تصریح کرد: تصویب آیین نامه‌های اداری صندوق، دستورالعمل‌های اداری، استخدامی، مالی، معاملاتی، بودجه سالیانه صندوق، ساختار سازمان صندوق، تشکیلات صندوق، به کارگیری نیرو برای قسمت‌های مختلف اجرایی، انتخاب بانک عامل جهت ارتباط مددجویان دارای معلولیت، نحوه کار در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله موضوعاتی‌ است که جنبه اجرایی دارد و انشالله در جلسات بعدی هیات مدیره و مدیران صندوق با دغدغه و اولویت زمانی و کاری پیگری خواهد شد.


موظف به ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی برای معلولین در سال ۱۴۰۰ هستیم/ سال گذشته متعهد به ایجاد ۵۷ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی بودیم

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که هدف سازمان بهزیستی ایجاد چه تعداد شغل برای معلولین است؟ گفت: براساس برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی موظف است برای افراد دارای معلولیت فرصت‌های شغلی ایجاد کند؛ برای مثال سال گذشته (۱۳۹۹) ما موظف به ۵۷ هزار و ۶۰۰ تعهد شغلی بودیم که خدا را شاکریم عددی بیشتر از این حاصل شد یعنی توانستیم ۶۰ هزار فرصت شغلی برای معلولین ایجاد کنیم که حدود ۱۰۷ درصد عملکردمان در ایجاد فرصت‌های شغلی بود.


او ادامه داد: در حال حاضر موظف هستیم سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی ایجاد کنیم که برای رسیدن به این هدف؛ روش‌های متفاوتی را پیش خواهیم گرفت. پرداخت تسهیلات بانکی از محل تبصره ۱۶، ایجاد اشتغال یا تثبیت اشتغال مددجویان، بیمه پردازی، تامین مالی خرد در قالب گروه‌های همیار و خودیار در حوزه‌های توانبخشی سازمان بهزیستی، پراخت کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان براساس ماده ۱۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از جمله روش‌هایی‌ست برای برای ایجاد فرصت‌های شغلی از آنها استفاده می‌کنیم.

بهره مندی ۴۱ هزار نفر از وام اشتغال ۵۰ میلیون تومانی در سال گذشته/ دو سوم عملکرد سازمان بهزیستی در حوزه افراد دارای معلولیت است

دهقان تصریح کرد: سال گذشته براساس بند «ب» تبصره ماده ۱۶ حدود ۴۱ هزار نفر از تسهیلات اشتغال یعنی وام ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد استفاده کردند به طورکلی حدود دو سوم عملکرد ما در حوزه افراد دارای معلولیت و یک سوم هم در حوزه‌های اجتماعی و پیشگیری است که شامل زنان سرپرست خانوار فرزندان بهزیستی و آسیب دیدگان اجتماعی می‌شود درواقع باید گفت عملکرد ما در حوزه اشتغال ۶۰ به ۴۰ است چرا که سازمان بهزیستی در حوزه افراد دارای معلولیت یک سازمان حاکمیتی با نقش تولیتی محسوب می‌شود و این سازمان متولی حقوق افراد دارای معلولیت است.

«خوداشتغالی» و «اشتغال کارفرمایی» دو روش کاربردی جهت ایجاد شغل برای افراد تحت پوشش بهزیستی است

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که از چه روش‌هایی برای افراد دارای معلولیت ایجاد اشتغال خواهید کرد؟ گفت: اساسا دو روش برای ایجاد اشتغال افراد تحت پوشش بهزیستی از جمله افراد دارای معلولیت داریم که یکی از آنها «خود اشتغالی» مانند مشاغل خانگی، کسب و کارهای خرد و کوچک است. در این روش  مددجویان از تسهیلات اشتغال استفاده می‌کنند و برای خود کسب و کاری راه می‌اندازند برای مثال یک آرایشگاه، مغازه، دکه روزنامه فروشی کارگاه خیاطی و.... اجاره می‌کنند و در آن مشغول به کار می‌شوند، روش دیگر ما حمایت از «کارآفرینان و صاحبان مشاغل» است.

او ادامه داد: گاهی اوقات ما باید از کارآفرینان، کارفرمایان و صاحبان کسب و کار خواهش کنیم تا مددجویان ما را به کار بگیرند که به این جنس اشتغال، «اشتغال کارفرمایی» می‌گوییم یعنی کارفرما نیروی ما در بهزیستی که یا معلول است یا غیرمعلول را به کار می‌گیرد و ما از شخص کارفرما حمایت می‌کنیم یعنی تسهیلات بانکی ارائه می‌دهیم،  کمک هزینه‌ای بابت سهم بیمه که باید به سازمان تامین اجتماعی داده شود را پرداخت می‌کنیم و همچنین برای جبران عملکرد فرد دارای معلولیت کمک هزینه‌ای جهت افزایش راندمان کاری شاغل دارای معلولیت بازپرداخت می‌کنیم که بستگی به نوع معلولیت (خفیف، متوسط، شدید و بالاتر) دارد.

انعقاد جامع‌ترین تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای جهت توانمندسازی جامعه هدف سازمان بهزیستی

دهقان از انعقاد تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در ماده ۱۴ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت طراحی یک نظام نامه جامع مهارتی با کمک سازمان فنی و حرفه ای کشور برای معلولین آماده به بازار کار پیش بینی شده است. در سنوات گذشته چند تفاهم نامه بین سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شد اما در سال ۱۴۰۰ جامع‌ترین و بهترین تفاهم نامه‌ای که برای توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی ممکن بود را با کمک سازمان بهزیستی و فنی و حرفه‌ای طراحی کردیم که انشالله با در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی این هدف را جدی‌تر دنبال خواهیم کرد.

کارفرمایان سال گذشته به خوبی از تعدیل نیروی معلولین جلوگیری کردند

دهقان عنوان کرد: با وجود اینکه سال گذشته با پاندمی کرونا رو به رو بودیم اما می‌توان گفت جامعه ما نقش مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مددجویان بهزیستی به خوبی ایفا کرد برای مثال کارفرمایان حتی المقدور کمک کردند کسب و کارها سرپا باشند تا مدجویان تعدیل نیرو نشوند، در حوزه خوداشتغالی نیز سعی کردیم منابع بیشتری تزریق کنیم تا بتوانیم از بچه‌های خویش فرمایی به خصوص در زمینه بیمه پردازی بیشتر حمایت کنیم.

سال گذشته از ۲۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اشتغال ۱۷۵۰ میلیارد تومان آن را جذب کردیم

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: سال گذشته از ۲۱۰۰ میلیارد تومان که در قانون بودجه برای اشتغال معلولین پیش بینی شده بود توانستیم ۱۷۵۰ میلیارد تومان آن را جذب کنیم که این اتفاق خیلی خوب پس از سال‌ها در بهزیستی بود و جا دارد همینجا از شبکه بانکی کشور که به خوبی با ما همکاری کردند تشکر کنیم.

او ادامه داد: انتظار ما بیشتر از این است یعنی ما اعتقاد داریم نه تنها باید تمام مبلغ پیش بینی شده در بودجه را جذب کنیم بلکه  باید در انتها بگوییم پول کم آوردیم، مطمئن هستم همانگونه که سال گذشته با وجود کرونا و تحریم‌ها همه نهادها، دولت، مجلس و... به کمک اشتغال معلولین آمدند امسال هم اینچنین خواهد بود.

ارکان نظارتی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان کاملا مشخص است

دهقان در ادامه این گفتگو با اشاره به نحوه نظارت بر صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولین گفت: سال ۱۳۹۶ تشکیل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت در ماده ۱۰ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب مجلس رسید و از ابتدای سال ۱۳۹۷ ابلاغ شد همچنین مفاد مختلف آن نیز در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ اجرا شد اما در تمام این سال‌ها یکی از مفاد مهمی که به فاز اجرا نرسید همین تشکیل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی بود. سال ۱۳۹۹ اساسنامه‌ای که سازمان بهزیستی با حمایت دولت، مجلس و مشورت کمیسیون‌های مجلس تدوین کرده بود ۵ بهمن ماه به تصویب شورای نگهبان رسید و در این اساسنامه ارکانی مشخص شده است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین ارکان صندوق، هیات امناست که مشتکل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس هیات امنا، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضای حقوقی هیات امنا و رئیس سازمان بهزیستی کشور به عنوان عضو حقوقی و دبیرهیات امنا و دو نفر از افراد دارای معلولیت که با مباحث کارآفرینی هستند درواقع این ترکیب که ذکر کردم ترکیب نهادهای موثری است که نقش نظارتی دارند یعنی سازمان برنامه و بودجه در هزینه‌کرد بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان متولی خزانه کشور، بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار بانکی می‌توانند بر عملکرد صندوق نظارت کنند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشورعنوان کرد: رکن بعدی اساسنامه هیات مدیره و حسابرس است که در جلسه اول هیات امنای صندوق که ۸ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد، طبق اسنامه سازمان حساب رسی کل کشور به عنوان بازرس قانونی  و حساب رس قانونی صندوق قرار گرفت بنابراین سومین سازو کار نظارتی را در حوزه صندوق می بینیم با این وجود وقتی صندوق عملیاتی می‌شود نهادهای  نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، بازرسی و حراست سازمان بهزیستی می توانند کارکرد نظارتی صندوق را بررسی کنند.

کد خبر 40929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد