تحقق دو محور اصلی از برنامه ششم توسعه توسط سازمان بهزیستی /کاهش آسیب های اجتماعی با محله محوری

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح سامانه رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها، آسیب های اجتماعی را مبحثی کلی و حاکمیتی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،«ولی اسماعیلی» با اشاره به اینکه فعالیت در بهزیستی و خدمت به جامعه هدف این سازمان معامله با خداست گفت:اگر عشق به انجام این خدمات نباشد کار شما بسیار سخت می شود و قصد و موضوعی که شما را در این کار نگهداشته است،عشقی است که ان شاالله تداوم داشته باشد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تشکر از فراهم شدن فرصتی برای عرض خسته نباشید به همکاران سازمان بهزیستی در کل کشور،گفت:گزارش های ارائه شده در این جلسه از سوی بهزیستی استانها و دکتر قبادی،باعث خوشحالی من از طرف مجلس و کمیسیون اجتماعی است؛زیرا امروز در این سازمان شاهد به ثمر رسیدن دو محور اصلی از برنامه ششم توسعه هستیم .

وی افزود: اگر در تمام سازمان ها و مجموعه دستگاه های کشور،این نگاه  برنامه محور را داشتیم،قطعا امروز به جایی نمی رسیدیم که پس از چندین سال گزارش شود که از کل برنامه پنجم و ششم توسعه،تنها ۴۰ درصد محقق شده است و امروز ۲ محور اصلی برنامه ای که مختص سازمان بهزیستی بوده محقق شده است و آرزو دارم در ادامه کار و همکاری همکاران عزیز بهزیستی،باقی موارد مصوب شده در قانون برنامه ششم(به ویژه بند ۷۸ و ۲۲ (که با آمار و ارقام مشخص کردید که روند سرمایه گذاری انجام شده است) تحقق یابد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مجلس تمام سعی خود را در بهتر دیدن بهزیستی نسبت به مجلس قبلی و دولت به کار برده است؛نیز گفت:مبلغ بودجه بهزیستی در لایحه ای که از سوی دولت داده شد ۴۲۷۴ میلیارد تومان بود که با تلاش صادقانه دکتر قبادی دانا به ۱۰هزار میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان افزایش یافت و به عبارت دیگر ۱۴۸ درصد رشد داشت؛ که البته این افزایش واقعا ضروری است زیرا اگر اعتبار لازم برای مقابله با آسیب های اجتماعی نباشد،نمی توانیم عملکرد مناسب و کارایی لازم را داشته باشیم.

وی افزود:اگر چه نسبت به موضوع تورم؛مسایل معیشتی،بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی،ابزار و تجهیزات مورد استفاده افراد دارای معلولیت و ... این افزایش هم خیلی زیاد نیست اما نسبت  وسع کشور و منابع مالی موجود  تمام تلاش خود را کردیم که شرمنده شما و جامعه هدفتان نباشیم.

شناخت و کنترل آسیب های اجتماعی با محله محوری

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس  با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از موازی کاری در سازمان هایی با برنامه های اجتماعی مشترک گفت:نهادهایی مثل کمیته امداد،وزارت کشور،ناجا،وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و ... در زمینه رصد آسیب های اجتماعی فعالیت دارند و لازم است سامانه ای که کاملا بتواند آسیب های اجتماعی را رصد کند،بدون موازی کاری و صرف هزینه مجدد،فعالیت داشته باشد.

وی همچنین حرکت به سمت بومی و محلی کردن سامانه ها و احصای آسیب های اجتماعی را مطلوب توصیف کرد و گفت:محله محوری باید از سال ها پیش آغاز می شد و در این زمینه از دنیا عقب مانده ایم و این آغاز از آسیب های اجتماعی شروع خوبی بوده و لازم است ادامه پیدا کند که این امر در کاهش آسیب های اجتماعی اثر دارد.همچنین  قطعا می توانیم سبک زندگی اسلامی را از درون خانه ها و محلات شروع کنیم.

اسماعیلی به موضوع آسیب های اجتماعی به عنوان موضوعی کلی و حاکمیتی اشاره کرد و گفت:آسیب های اجتماعی موضوعی است که تورم,تحریم های ظالمانه ،فضای مجازی رها شده،تنوع مواد مخدر و... در آن اثر دارد و نمی توان گفت که تنها سازمان بهزیستی در حل آن مسئولیت دارد.

این مقام مسئول ،با اشاره به نیاز به توجه بیشتر به سازمان بهزیستی در دولت بعدی،نیز گفت:اگر بتوانیم بودجه  بیشتر به بهزیستی اختصاص دهیم،کمک به افراد دارای معلولیت که علی رغم مشکلات جسمانی،روحیه و نشاط بالایی دارند تسهیل می شود و خدمت به این قشر از جامعه،هم  اجر اخروی و هم اثر دنیوی در زندگی ما خواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد:همراه با تنوع و گسترش آسیب های اجتماعی و به روز شدن آن ،خودمان را به روز رسانی کنیم.زیرا هوشمند بودن در این زمینه برای هشدار به موقع به مسئولین به منظور تصمیم گیری بهنگام آنان برای مقابله با آسیب های اجتماعی،لازم و ضروری است.

کد خبر 40529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد