در رسانه|افزایش بیش از دو برابری تماس با ۱۲۳ همزمان با شیوع کرونا در ایلام

ایسنا/ایلام مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: تماس با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر افزایش محسوسی داشت و از ۴ هزار تماس به ۱۱ هزار و ۷۷ تماس رسید.

دکتر «زهرا همتی» در نشست خبری در کارگروه رسانه‌ای کرونا، در فضای مجازی در پاسخ به  سوال خبرنگار ایسنا که آیا همزمان با شیوع کرونا تماس با اورژانس اجتماعی در استان افزایش محسوسی داشته است، اظهار کرد: تماس با خط ۱۲۳ در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل‌تر افزایش محسوسی داشته و از ۴ هزار تماس به ۱۱ هزار و ۷۷ تماس رسید.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره تداوم طرح مانا در سال ۱۴۰۰ ، گفت: با توجه به اینکه این طرح ویژه نوجوانان است در سال گذشته با توجه به غیرحضوری بودن مدارس این طرح عملا انجام نگرفت ولی امسال شیوه‌نامه‌ی برگزاری غیرحضوری طرح ابلاغ شده و هم‌اکنون آموزش مدرسین در استان حال پیگیری است و در تلاش هستیم این طرح را به صورت حضوری در محله‌های شهر ایلام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام در ادامه این نشست با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار و ۳۱۴ خانوار تحت پوشش بهزیستی در ایلام فاقد مسکن هستند که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ خانوار پشت نوبت دریافت مسکن قرار دارند، گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار و ۸۸۰ خانوار معادل ۴۲ هزار و ۲۸۷ نفر مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارد که از این تعداد ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر مستمری دریافت می کنند.

همتی ادامه داد: یکی از وظایف سازمان بهزیستی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها است و اقدمات آموزشی پیشگیرانه متعددی در زمینه اعتیاد در سنین پایین و حتی مهد کودک‌ها برگزار کرده ، اما اینکه این آموزش‌ها و کارگاه‌ها چه مقدار تاثیرگذار بوده‌اند و چه مقدار آسیب‌ها را کاهش داده‌اند کار سختی است به دلیل اینکه در حوره آسیب‌های اجتماعی عوامل زیادی تاثیرگذار هستند و نمی‌توان تنها یک عامل را برای ارائه این آمار کافی دانست.

وی تصریح کرد: مهمترین کاری که سازمان بهزیستی در این راستا انجام می‌دهد آموزش است، به طور مثال ما در بحث طلاق کلاس‌های آموزشی زندگی و خانواده و آموزش‌های پیش از ازدواج را داریم و اما اینکه عاملی مثل بیکاری و مشکلات اقتصادی چه مقدار بر این طلاق‌ها تاثیر گذار بوده و اثر آموزش‌ها ما را ممکن است کم‌رنگ‌تر کرده باشد مشخص نیست در موضوعات دیگر نیز همین مشکلات مطرح می باشد به همین خاطر نمی‌توان آمار و ارقام دقیقی را از تاثیرگذاری فعالیت‌های سازمان بهزیستی ارائه داد اما مهمترین مسله این است که اگر این آموزش‌ها نبود میزان این آسیب‌ها به مراتب بیشتر بود.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام تصریح کرد: در حوزه معلولیت‌ها مداخله‌ها برای ما دقیق‌تر و راحت‌تر است، به طور مثال ما در همان کودکی برای پیشگیری از معلولیت‌ها غربال‌گری شنوایی ،غربالگری بینایی و غربال‌گری ژنتیک انجام می‌دهیم، به طوری که می‌توان گفت در زمینه معلولیت‌های بدو تولد نسبت به گذشته روند کاهشی داشته‌ایم و در این حوزه آرائه امار و محاسبه نقش بهزیستی دراین زمینه کار آسان‌تری است.

همتی با اشاره به اینکه یکی از راه های توانمند سازی معلولان ایجاد اشتغال برای مددجویان است، تصریح کرد: در این راستا سال گذشته مبلغ ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات با سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای تعداد ۸۸۴ نفر تحت پوشش این سازمان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در طول سال گذشته ۲۹۸ واحد مسکونی احداث، ۷۳ میلیارد ریال مشارکت مردمی جذب و بیش از ۱۷ میلیارد ریال وسایل توانبخشی بین افراد دارای معلولیت و سالمند توزیع شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام در پاسخ به سوالی درباره کودکان کار گفت: از سال ۹۶ تاکنون حدود ۳۰۰ کودک کار در ایلام شناسایی شده که ۸۳ نفر از این تعداد مربوط به سال گذشته است و تحصیل و هویت این افراد مهمترین دغدغه سازمان بهزیستی بوده که در این راستا گام‌های مثبتی برداشته شده است.

همتی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد افراد مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی استان در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، افزود: ۳۳۵ نفر از افراد سالمند و معلول که در مراکز تحت پوشش اقامت دارند نیز واکسینه و دوز دوم این واکسن را نیز دریافت کرده‌اند و  در تلاش هستیم برای معلولانی که در منازل خود بستری هستند نیز دوز واکسن زده شود که این موضوع در حال پیگیری است.

وی در خصوص اشتغال افراد تحت حمایت بهزیستی هم تصریح کرد: سال گذشته رقم ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۸۸۴ نفر مددجوی متقاضی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای اشتغال زایی آنها پرداخت شد.

وی به هوشمندسازی خدمات بهزیستی استان ایلام اشاره کرد و گفت: هم اکنون در راستای تحقق دولت الکترونیک ۴۰ سامانه هوشمند در بهزیستی فعال است که خدمات به مددجویان به صورت الکترونیکی و هوشمند سازی ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام تصریح کرد: ایجاد مراکز مثبت زندگی در محلات مختلف برای ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی از جمله اقدامات عملی بهزیستی در این راستا است و مسئولان مراکز مثبت زندگی آموزش‌های مختلف اجتماعی را به ساکنان مناطق مختلف ارائه می‌کنند.

انتهای پیام

کد خبر 40421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد