بوئین میاندشت| برابر سازی فرصت ها با تغییر نگرش جامعه به افراد دارای معلولیت

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان بوئین میاندشت به نقل از هفته نامه دالانکوه به مناسبت هفته بهزیستی خبرنگار این هفته نامه گفت وگویی را با  قاسم براتی رئیس بهزیستی این شهرستان انجام داده است که در ادامه از نظرشما مخاطبین و خوانندگان محترم هفته نامه دالانکوه خواهد گذشت :

خبرنگار : چه تعداد ازافراد درشهرستان بویین میاندشت تحت پوشش این نهاد حمایتی قراردارند؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت : در حال حاضر بهزیستی بوئین میاندشت دارای ۱۰۲۰ پرونده می‌باشد که از این تعداد ۶۰۰ نفر دارای معلولیت جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، بیماران اعصاب و روان و ۴۲۰ نفر تحت حمایت درامور اجتماعی شامل زنان سرپرست خانوار، آسیب‌دیدگان اجتماعی و شبه خانواده می‌باشد.

خبرنگار : چه تعداد از دانشجویان و دانش‌آموزان تحت حمایت می‌باشند و چه اقداماتی در زمینه تحصیلی این عزیزان صورت گرفته است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: در راستای حمایت و فراهم نمودن زمینه‌های مناسب آموزشی و تحصیلی فرزندان خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و دانشجویان دارای معلولیت اقدامات متعددی از جمله پرداخت کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ایاب و ذهاب و همچنین پرداخت شهریه دانشجویانی که در دانشگاه‌های غیر دولتی تحصیل می‌نماید صورت پذیرفته است.


خبرنگار دالانکوه : دربحث درمانی چه میزان به مددجویان کمک شده است؟ آیا اصلا کمکی صورت گرفته است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: از محل اعتبارات سازمان بهزیستی به افراد تحت حمایت که هزینه‌های درمانی آنها زیاد و خانواده قادر به پرداخت هزینه‌ها نمی‌باشد کمک صورت می‌گیرد لازم به ذکر است از سال گذشته تا کنون مبلغ ۷۴۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال کمک هزینه درمان به مددجویان تحت حمایت این اداره پرداخت گردیده است.

خبرنگار : یکی از دغدغه‌های همیشگی مددجویان مسکن می‌باشد برای مسکن این عزیزان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: بهزیستی بوئین میاندشت در زمینه تامین و تعمیر مسکن برای مددجویان فاقد مسکن بر اساس اعتبارات ابلاغی سازمان و همچنین با مشارکت خیرین و نیکوکاران اقدام به فعالیت نموده است.  از سال  ۹۹ تاکنون با کمک بهزیستی ۲۰ پروژه مسکن واگذار گردیده است تعداد ۴۵ نفر از مددجویان تحت حمایت جهت جانمایی درپروژهای مسکن محرومین به بنیاد مسکن معرفی و از تسهیلات مسکن استفاده نموده‌اند.

خبرنگار : چه تعداد از مددجویان تحت پوشش دارای سوابق بیمه‌ای می‌باشند؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: تاکنون ۲۵ نفر از مددجویان تحت حمایت دارای بیمه خدمات درمانی، ۲۴ نفراز زنان سرپرست خانوار دارای بیمه روستاییان و عشایر، ۳۱ نفر از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و سازمان بهزیستی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

خبرنگار : درحوزه اشتغال مددجویان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: به منظور افزایش سطح مهارت‌های فنی و فراهم سازی فضایی برای توانمند سازی و بازتوانی افراد جامعه هدف، کارگاه‌های آموزشی متعدد توسط بهزیستی برگزارگردیده است.  بر اساس اهداف سازمان افرادی که امکان آماده‌سازی شغلی آنها فراهم باشد خدمات متفاوت از قبیل پرداخت تسهیلات خود اشتغالی، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، پرداخت حق بیمه سهم خویش فرما و معرفی به مراکز اشتغال ارائه می‌نماید.  در سال ۹۹ به ۶۴ نفر از مددجویان تحت حمایت بهزیستی با تخصیص اعتباری بالغ بر ۳۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جهت ایجاد اشتغال تسهیلات اعطا گردیده است.

خبرنگار : دربحث ازدواج مددجویان چه تسهیلاتی شامل انان می‌گردد؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: کمک هزینه ازدواج به صورت بلاعوض به مددجویان تحت حمایت در حوزه  امور اجتماعی و افراد دارای معلولیت از محل اعتبارات مشارکت‌های مردمی پرداخت می‌گردد.

خبرنگار : معلولین حوزه امورتوانبخشی علاوه به خدمات مستمری چه کمک‌های دیگری به آنان می‌شود؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: در حوزه توانبخشی علاوه بر خدمات مستمر مالی خدماتی از جمله؛ شناسایی، ارزیابی و نیازسنجی وسایل و تجهیزات کمک توانبخشی، ارائه خدمات و وسایل کمک‌توانبخشی از قبیل ویلچر، واکر، تشک طبی، ارتز و پرتز، سمعک و کفش طبی و... خرید خدمات و پرداخت کمک هزینه خدمات توانپزشکی شامل) کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی‌ و شنوایی سنجی(پرداخت کمک هزینه جهت مناسب‌سازی خودرو شخصی و منزل افراد دارای معلولیت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید به خانواده‌هایی که فرزند خود را درمنزل نگهداری می‌کنند، پرداخت حق‌پرستاری افراد ضایعه نخاعی، پرداخت کمک هزینه لوازم بهداشتی، پرداخت کمک هزینه موردی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه افراد دارای معلولیت، پرداخت کمک هزینه ویژه بیماران pku، پرداخت بلاعوض سرمایه کار جهت ایجاد اشتغال و توانمندسازی افراد دارای معلولیت از محل اعتبارات صندوق کمیته توانبخشی، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از محل صندوق‌های خرد مالی جهت اشتغالزایی افراد دارای معلولیت، پرداخت کمک هزینه درمان، پرداخت کمک هزینه وسایل ضروری منزل، ارائه خدمات مددکاری و مشاوره به افراد دارای معلولیت ارائه می‌گردد.

خبرنگار : در حیطه فرهنگی اقدامات امور فرهنگی و پیشگیری این اداره شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: در حوزه امور فرهنگی اقدامات و فعالیت‌های متعدد از قبیل ترویج و گسترش عفاف و حجاب، تشکیل مستمر جلسات شورای فرهنگی، اجرای برنامه‌های دینی و مذهبی، اجرای نشست و سخنرانی، اجرای مسابقه و برگزاری نمایشگاها از دست آوردهای جامعه هدف، برگزاری نماز جماعت به صورت مستمر، نصب پوستر و تبلیغات محیطی به مناسب‌های ملی و مذهبی، اجرای برنامه‌هایی در راستای تحقق امر به معروف و نهی از منکر و حقوق شهروندی صورت گرفته است.

خبرنگار : یکی از اقدامات خوب ادارات در بهزیستی بحث سنجش بینایی کودکان است در این خصوص توضیحی بفرمائید؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: بینایی‌سنجی یکی از برنامه‌های تاثیر گذار در شناسایی مشکلات بینایی و تنبلی چشم در کودکان ۳- ۶ سال می‌باشد که به پیشگیری از معلولیت‌ها منجر می‌گردد. انجام غربالگری بینایی در شهرستان با حضور در پایگاه دائمی و همچنین به صورت سیار و مراجعه به روستاهای تابعه صورت پذیرفته است. از سال گذشته تاکنون از ۱۲۰۰ کودک ۳- ۶ سال درشهرستان ۹۵۰ کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفته که از این تعداد ۵۰ نفر تحت نظارت و مداخله اپتومتریست، ۵ کودک به متخصص چشم پزشک ارجاع و به کودکان نیازمند عینک تحویل داده شد. لازم به ذکر است خانواده با بالا بردن آگاهی خود در این زمینه و مراجعه جهت سنجش بینایی کودکان از بروز مشکلات بینایی پیشگیری نمایند.

خبرنگار : دربحث غربالگری شنوایی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در جهت تشخیص زود هنگام ناشنوایی اجرا می‌گردد در این برنامه همه نوزادان تا قبل از شش ماهگی و همچنین کودکان ۵-۳ سال مورد ارزیابی شنوایی قرار می‌گیرند تا نوزادان و کودکانی که دارای اختلالات شنوایی می‌باشند شناسایی و در صورت نیاز به اقدامات درمانی و کاشت حلزون زمان کافی داشته باشند.

خبرنگار : درزمینه پیشگیری از اعتیاد چه اقداماتی و راهکارهایی را پیشنهاد یا انجام داده‌اید؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: بهزیستی بوئین میاندشت فعالیت‌هایی مرتبط با پیشگیری و درمان اعتیاد از قبیل برنامه‌های آگاهسازی از طریق آموزش مهارت‌های زندگی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه عموم افراد، جامعه هدف بهزیستی و خانواده‌های افراد بهبودیافته جهت حمایت‌های روانی و پیشگیری از بازگشت افراد به دام اعتیاد و برپایی نمایشگاه پوستر و عکس با همکاری گروه همیاران سلامت روان اجتماعی به انجام رسانده است. درحوزه درمان نیز مرکز اقامتی ترک اعتیاد خانه سبز شهرستان تحت نظارت بهزیستی با هدف درمان، بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد اعتیادآور فعالیت و در سال گذشته ۲۴۰ نفر از مصرف‌کنندگان مواد مخدر با مراجعه به این مرکز مواد مخدر را ترک نمودند. از طرفی بهزیستی با ارائه یاری برگ با پرداخت هزینه‌های مربوطه کمک می‌نماید.

خط ملی اعتیاد با شماره تماس ۰۹۶۲۸ با هدف پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد به صورت رایگان ارائه دهنده خدمات مشاوره و راهنمایی می‌باشد لذا افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری به مراکز از خدمات مشاوره اعتیاد بهره‌مند گردند.

خبرنگار : درخصوص پیشگیری از کاهش طلاق که امروزه در کشورمان به یک معضل تبدیل شده است چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: بهزیستی بوئین میاندشت نیز با هدف حفظ و تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد جامعه، پیشگیری از طلاق و عوارض ناشی از آن و همچنین توانمندسازی خانواده اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، آموزش خانواده پیش از ازدواج و پس ازازدواج، ارائه یاری‌برگ جهت دریافت خدمات مشاوره و روانشناختی از مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی و همچنین  با ارائه خدمات مشاوره به زوجینی که در معرض طلاق قرار دارند برای سازش ماندگار تلاش می‌نماید.

خبرنگار: یکی ازفعالیت‌های این سازمان بحث جذب و جلب مشارکت‌های مردمی است در این خصوص آیا اقدامی صورت گرفته است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: در راستای اهداف سازمان بهزیستی و به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی بوئین میاندشت به یاری خیرین و جذب مشارکت‌های مردمی نیاز دارد. تاکنون مشارکت‌های مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی در قالب فطریه، نذورات و طرح‌های اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی جمع‌آوری گردیده و جهت کمک به مددجویان تحت پوشش توزیع شده است. امید داریم در راستای خدمت‌رسانی به جامعه هدف با حمایت و مشارکت خیرین محترم خدمات ارزشمندی را به سر انجام برسانیم.

خبرنگار : انتظارشما از افکارعمومی و مردم چیست؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: با توجه به اینکه بهزیستی یک سازمان حمایتی است و مردم شناخت کافی با فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان ندارد انتظار می‌رود عموم مردم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی با خدمات متنوع این سازمان آشنایی پیدا کرده تا بتوانند در حمایت از افراد دارای معلولیت و ارتقای سلامت اجتماعی جامعه خود سهم به سزایی داشته باشند. مساله دیگر اینکه افراد دارای معلولیت تحت حمایت این سازمان دارای استعداد و توانمندی‌های بالقوه می‌باشند که با تغییر نگرش و نگاه مثبت جامعه و کارفرمایان نسبت به ایشان فرصت شغلی برای ا ین افراد محقق گردد.

خبرنگار : انتظار شما از مردم به عنوان کسی که با معلولین و مددجویان در ارتباط مستقیم هستید در برخورد با این قشر تحت پوشش چیست؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: با عنایت به این موضوع که ۱۰ درصد هر جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهد و این افراد به دلایل مختلف از قبیل ژنتیک، بیماری، تصادف و سوانح دارای معلولیت گردیده‌اند انتظار داریم که جامعه، بدون هیچ گونه تفاوت، جدایی و تبعیض با افراد دارای معلولیت برخورد نماید. این افراد دارای محدودیت‌ها و روحیه حساس‌تر نسبت به بقیه افراد جامعه می‌باشند که لازم است برخورد با آنها محتاطانه‌تر، بدون نگاه ترحم‌آمیز باشد.

خبرنگار: نحوه جمع‌آوری کمک‌های مردمی چگونه است؟

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: در حال حاضر کمک‌های مردمی به صورت  نقدی و غیرنقدی، کمک‌های نقدی از طریق پرداخت با دستگاه pos، واریز به شماره حساب مشارکت‌های مردمی سازمان و دریافت کمک‌های غیرنقدی با مراجعه به اداره بهزیستی شهرستان واقع در خیابان قدس – جنب فروشگاه شرکت تعاونی مهرپرور جمع‌آوری می‌گردد.

خبرنگار : ضمن تشکر از شما صحبت پایانی خود را بفرمایید.

* رئیس بهزیستی بویین میاندشت: همه نهادها و سازمان‌ها باید فعالیت‌های خود را بر تضمین فرصت‌های شغلی مناسب برای افراد دارای معلولیت متمرکز نمایند و با برنامه‌ریزی‌های صحیح فعالیت‌های منجر به اشتغال را مدیریت نمایند همچنین با توجه به تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و عدم اجرایی شدن برخی از مصوبات تمام نهادها و سازمان‌ها تلاش نمایند تا این افراد از حقوق شهروندی خود بهره‌مند گردند.
 

http://media.behzisti.ir/d/2021/07/18/0/120045.pdf

کد خبر 40293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد