ارتباط‌های فامیلی یا آشنایی با مسؤولان نباید ملاک حل مشکل مددجو قرار گیرد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی روز جمعه و در چهارمین روز از هفته بهزیستی به اتفاق استاندار به شهرستان رشتخوار رفت و ضمن دیدار با مددجویان و بازدید از مراکز تحت نظارت بهزیستی در این شهرستان، با کارکنان بهزیستی آن دیدار و در خصوص مشکلات مطرح‌شده از سوی پرسنل و مسائل مددجویان، با آنان گفتگو کرد.

دکتر مسعود فیروزی امروز در دیدار با کارکنان بهزیستی رشتخوار، بر توزیع عادلانه‌ی امکانات بین تمام مددجویان و رفع نگاه تبعیض‌آمیز بین آنها تأکید کرد.

وی بیان کرد: عدالت به معنای توزیع مساوی امکانات بین همه نیست بلکه منابع و داشته‌ها باید بر اساس نیازها و اولویت‌های مددجویان توزیع گردد.

وی تأکید کرد: نباید ارتباطات شخصی، آشنایی‌ها، رابطه با مدیران یا مسؤولان شهرستان و اینگونه مسائل، ملاک برآوردن خواسته‌های مددجویان باشد بلکه باید نیازهای مددجویان واقعی شناسایی و به آن رسیدگی شود.

مدیران باید پاسخگو باشند

وی همچنین در خصوص روش عادلانه در توزیع امکانات سازمان بین کارکنان گفت: عدالت به معنای این است که وقتی از یک مدیر در مورد یک امتیاز یا پاداش به یک کارشناس یا کارمند سؤآل می‌شود او پاسخی قانع‌کننده و صحیح برای این سؤال داشته باشد بنا بر این ملاک و معیار ارائه‌ی امتیاز و اختصاص امکانات به کارکنان، باید ارزش کار، تلاش واقعی و مسؤولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی باشد.

دکتر فیروزی با تصریح این مطلب که بهزیستی خراسان رضوی کمبود نیروی انسانی ندارد گفت: در ستاد سازمان داریم معیارهایی برای سنجش میزان نیاز شهرستان به پرسنل و کارشناس تعریف و تدوین می‌کنیم که تخصیص منابع انسانی بر اساس نیازها و حسب امکانات باشد و همه ی مدیران شهرستان‌ها این را حس کنند که توزیع منابع انسانی نیز عادلانه است ...

وی در خصوص ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی بهزیستی گفت: جامعه و بخصوص مسؤولین اجرایی شهرستان و همچنین مردم باید ملاک قضاوت‌شان عملکرد و تلاش بسیار گسترده‌ی بهزیستی در سطح صدها مرکزی باشد که تحت نظارت بهزیستی استان قرار دارد.

مسؤولان اجرایی با خدمات بهزیستی آشنایی کافی ندارند

وی افزود: بهزیستی خراسان رضوی، هزاران فقره خدمت به آحاد مردم جامعه در سطوح مختلف کودکان، جوانان، سالمندان، زوج‌های جوان، آسیب‌های اجتماعی و انواع و اقسام معلولیت‌ها ارائه می‌کند که دیده نشده است و اگر یک اتفاق کوچک در یک مرکز بیفتد همه آن را ملاک قضاوت قرار می‌دهند چون نه جامعه و نه مسؤولان، آن طور که باید و شاید با کارها و فعالیت‌های مهم بهزیستی آشنا نیستند.

دکتر فیروزی خطاب به کارکنان بهزیستی گفت: شما به عنوان نمایندگان بهزیستی در جلسات، نشست‌ها، اجتماعات و گردهمایی‌های مردم و مسؤولان در مناسب‌های مختلف حتی جمع‌های خانوادگی و فامیلی، باید عملکرد وسیع بهزیستی و خدمات گسترده‌ی این سازمان را برای مردم تشریح کنید و در صورت امکان، خدمات را به سطح رسانه‌های اجتماعی ببرید تا همه از اهمیت کار این سازمان مطلع شوند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بهزیستی به عنوان مسؤول سلامت اجتماعی، بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی کشور محسوب می‌شود گفت: این همه خدمت و کار، باید به مردم معرفی شود البته یادمان نرود که تمام کارها و وظایف‌ ما نیز باید به نحو احسن انجام شود و کمترین میزان خطای عملکرد را داشته باشیم.

توسعه مراکز اقامتی، سیاست بهزیستی نیست

وی با بیان اینکه سیاست سازمان بهزیستی، توسعه‌ی مراکز نگهداری و اقامتی نیست گفت: اگر خیرین تمایل به کمک به بهزیستی دارند می‌توانند با هدایت بهزیستی به خانواده‌های مددجویان کمک کنند.

وی اضافه کرد: سیاست ایجاد مراکز بزرگ در سازمان بهزیستی تغییر کرده و خیرین می‌توانند در تأسیس خانه‌های بین‌راهی برای استقلال مددجویان، تأسیس خانه‌های مستقلی مددجویان ذهنی و مراکزی مانند اینها کمک‌های خود را داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما از کمک‌های خیرین استقبال می‌کنیم اما توسعه و تأسیس مراکز نگهداری، مخالف سیاست‌های دولت و سازمان بهزیستی است چون ما به سمت خانواده‌محوری حرکت می‌کنیم و تلاش داریم همه‌ی مددجویان را به خانواده‌ها ببریم مگر اینکه هیچ‌کس را نداشته باشند و متولی آنها حاکمیت باشد.

وی خواستار توجه بیشتر به مراکز مثبت زندگی شد و گفت: تأسیس این مراکز توسط سازمان، یک تحول بزرگ است که فرصت خدمت بهتر، مؤثرتر و کارآمدتر را به مددجویان ارائه می‌کند و ما باید با واسپاری فعالیت‌ها به این مراکز و نظارت صحیح و مؤثر بر آنها، از این ظرفیت به نفع جامعه‌ی هدف بهره‌مند شویم.

قطع حمایت، پس از تحقق توانمندسازی مددجویان

وی همچنین تأکید کرد که اعطای تسهیلات اشتغالی به معنای قطع حمایت بهزیستی از مددجو نیست بلکه پس از اینکه توانمندی وی محقق شد و مددکار تأیید کرد که او استقلال اقتصادی دارد باید مددجوی پشت نوبت خدمات با او جایگزین شود.

در ادامه‌ی این سفر، مدیر کل بهزیستی و مسؤول دایره‌ی بازرسی استانداری با مددجویان بهزیستی دیدار رو در رو داشتند و مددجویان ضمن طرح مشکلات‌شان خواستار حل این مشکلات شدند که رهنمودها و مساعدت‌های لازم در این زمینه معمول گردید.

همچنین مدیر کل بهزیستی و هیأت همراه، از یک کمپ ماده ۱۵ در رشتخوار بازدید و ضمن گفتگو با مسؤولان و مددجویان این مرکز، رهنمودهای لازم برای بهبود کیفیت خدمات به آنان را ارائه کرد.

شایان ذکر است بهزیستی رشتخوار بیش از یک هزار و یکصد مددجو را تحت پوشش دارد که ۹۰۰ نفرشان در گروه توانبخشی و ۲۰۰ نفر هم در قسمت اجتماعی از بهزیستی این شهرستان خدمات می‌گیرند.

این نهاد حدود ۴۵۰ نفر پشت نوبتی دارد که در انتظار خدمات مستمر بسر می‌برند.

سه مرکز مثبت زندگی، دو مؤسسه خیریه، یک کمپ ترک اختیاری و سه مرکز سرپایی ترک اعتیاد و همچنین اورژانس اجتماعی، از مراکز و نهادهای تحت پوشش این اداره می‌باشند.

رشتخوار با ۶۵ هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.

کد خبر 40056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد