شهرستان‌های خراسان رضوی، پشت نوبت تقاضای فرزندخواندگی ندارند

کارشناس مسؤول شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی گفت: نوبت فرزندخواندگی در شهرستان‌های استان به جز مشهد به روز شده و هیچ‌کس پشت نوبت نیست.

علی صباحی افزود: در حالی که ۲ هزار نفر از ابتدای راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و ثبت نام کنندگان از ابتدای سال جاری ۴۱۵ نفر بوده اما از این تعداد، فقط ۲۰۰ پرونده به کمیته فرزندخواندگی استان رسیده است.

وی ادامه داد: معنای این مسئله آن است که اکثریت مطلق خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، پیگیری درخواست خود را ندارند و تصور می‌کنند که ثبت نام آنها کافی است و اگر خبری باشد بهزیستی با آنها تماس می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این تصور درست نیست چون پیگیری موضوع در سطح شهرستان تا رسیدگی کامل، بررسی صلاحیت، مراحل قانونی و مشاوره، باید انجام گیرد و سپس پرونده به استان ارسال شود.

وی اضافه کرد: اگر خانواده، خودش پیگیر نباشد، منصرف از فرزندخواندگی تلقی شده و کسی پیگیر درخواست وی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ۴۲ درصد از تقاضاهای سامانه به دلیل عدم پیگیری، منصرف تلقی شده و از نوبت خارج گردیده‌اند.

به گفته‌ی صباحی، از ۴۱۵ ثبت نامی امسال، فقط ۲۱۵  پرونده پشت نوبت قرار دارند که در صورت تکمیل و ارسال پرونده زوجین متقاضی به استان، حداکثر ظرف ۱۰ جلسه کمیته فرزندخواندگی استان، تعیین تکلیف می‌شوند.

وی یادآور شد: از بین متقاضیان سال جاری، ۶۵ درصد خانواده بدون فرزند هستند، ۲۹ درصدشان خانواده‌ی دارای فرزند و ۷ درصد آنها را خانم‌های مجرد بدون فرزند تشکیل می‌دهند.

شهرستان‌های خراسان رضوی، پشت نوبت تقاضای فرزندخواندگی ندارند

وی همچنین خاطر نشان کرد: دو سوم تقاضاهای فرزندخواندگی در مشهد و بقیه در شهرستان‌ها ثبت نام می‌کنند.

صباحی اضافه کرد: در حال حاضر از ثبت نام کنندگان شهرستان ها هیچ‌کس در نوبت بررسی نیست و همه‌ی پشت نوبتی‌ها مربوط به مشهد می‌باشند.

کارشناس مسؤول شبه خانواده بهزیستی یادآور شد: از زمانی که پرونده به استان می‌رسد تا طرح پرونده در کمیته فرزندخواندگی و تعیین تکلیف نهایی تقاضا، حدود ۲۰ روز زمان لازم است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، اینکه گفته می‌شود بهزیستی، فرایند طولانی و دشواری برای فرزندخواندگی دارد به هیچ‌وجه درست نیست و اگر متقاضی دارای شرایط قانونی بوده و از طرفی، پیگیری‌های لازم را داشته باشد و مراحل اداری آن را پیگیری کند حداکثر ظرف دو تا سه ماه از ابتدای ثبت نام تا رسیدن به مرحله‌ی نهایی، بیشتر زمان نخواهد برد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه مطابق دستور العمل تخصصی فرزندخواندگی، نماینده دادستان جزو اعضای کمیته نیست، ولی بهزیستی جهت بهره‌مندی از مشاوره‌ی قضایی، رفع موانع احتمالی در مراحل اخذ مجوز واگذاری و نیز صدور حکم فرزندخواندگی از نماینده دادستان در جلسات کمیته دعوت می‌شود.

جانشین دبیرکمیته فرزندخواندگی خراسان رضوی یادآور شد: در سال جاری ۷۰ کودک در بهزیستی خراسان رضوی به فرزندخواندگی داده شده و چهار فرزند نیازمند به درمان نیز به زوجین متقاضی واگذار گردیده است.

کد خبر 39604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد