مرکز ترک اعتیاد زنان در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

اصفهان-ایرنا–معاون پیشگیری اداره‌ کل بهزیستی اصفهان گفت: تا پایان سالجاری با همکاری اداره‌کل زندان‌ها، فرماندهی انتظامی و شورای مواد مخدر، نخستین مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ (افرادی که با دستور قضایی منتقل می‌شوند) برای زنان معتاد در استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایرنا، بر اساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بیش از ١٢٠ هزار معتاد در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۸ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 

علی اکبر ابراهیمی روز دوشنبه به مناسبت هفته بهزیستی(۲۲ تا ۲۸ تیر) در جمع خبرنگاران افزود: در زمان حاضر ۲ مرکز ماده ۱۶ ویژه معتادان مرد در اصفهان و مبارکه فعال است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۲ نخستین مرکز ماده ۱۶ در اصفهان با ظرفیت یکصد نفر توسط شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در اصفهان راه‌اندازی و به بهزیستی واگذار شد که الان ظرفیت آن به ۲۰۰ نفر رسیده است.

معاون پیشگیری اداره ‌کل بهزیستی اصفهان افزود: ۲ سال پیش نیز سپاه یک اردوگاه بزرگ برای نگهداری معتادان متجاهر(افراد پرخطر که با ظاهر نامناسب و به شکل علنی به مصرف مواد مخدر اقدام می‌کنند) با عنوان مرکز ماده ۱۶ در مبارکه احداث کرد که  اکنون ۳۵۰ معتاد در آن برای دوره‌های ۳ تا ۶ ماهه ترک اعتیاد اقامت دارند.

وی با اشاره به متجاهر بودن ۱۰ درصد از معتادان مواد مخدر در استان گفت: ۹۰ درصد از معتادان به اختلالات روانی شامل افسردگی شدید، وسواس و دیگر بیماری های روانی مبتلا هستند.

ایراهیمی افزود: این در حالیست که نداشتن بیماری شدید روانی، یکی از موارد پذیرش معتادان در مراکز ماده ۱۶ و ماده ۱۵(مراکز ترک اعتیاد داوطلبانه) ترک اعتیاد است.

معاون اداره ‌کل بهزیستی اصفهان با اشاره به شعار محوری هفته بهزیستی با عنوان "هوشمندسازی، محله‌محوری و سلامت اجتماعی در خانواده" گفت: این نهاد با تمام گروه‌های جامعه شامل سالم، ناتوان و معتاد در ارتباط است و مهمترین هدف خود را ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی قرار داده است.

وی با اشاره به اولویت بهزیستی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تمام بخش ها گفت: در این راستا خانواده‌ها با توجه به تغییرات شغلی و اجتماعی، نیازمند حمایت هستند.

ابراهیمی به برنامه‌های حوزه دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی این معاونت نیز اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه‌های خاص این دفتر، همیاران سلامت روانی، اجتماعی با فعالیت ۴۸ گروه است که با خانواده‌ها بویژه مادران ارتباط دارند.

به گفته وی، برنامه همراه مادر و کودک با حمایت مادران باردار از چهار ماهگی توسط متخصصان روانشناسی صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۳۰۰ دفتر مشاوره بهزیستی در استان گفت: خط تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی از ساعت ۸ تا ۲۴ به ارائه مشاوره به متقاضیان در حوزه‌های اعتیاد، اختلالات روانی، خشونت و دیگر آسیب‌ها می‌پردازد.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: در زمان حاضر ۱۴ مرکز مشاوره ژنتیک در استان وجود دارد که سال گذشته به پنج هزار و۱۶۷ متقاضی، مشاوره داد.

وی دایر بودن ۱۶ آزمایشگاه ژنتیک در استان را از دیگر اقدامات بهزیستی استان برای مباحث غربالگری عنوان کرد و گفت: سال گذشته از ۵۰۰ نفر در این مراکز آزمایش صورت گرفت و تمام هزینه‌های آن را بهزیستی پرداخت کرد.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر ۱۲۳ هزار معلول زیرپوشش شامل بالغ بر ۱۴ هزار بیماران اعصاب و روان، هشت هزار نابینا و کم بینا، ۱۸ هزار ناشنوا، ۲۴ هزار ذهنی، ۳۰ هزار جسمی و حرکتی، ۲۷ هزار سالمند هستند.
 

کد خبر 39530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد