میبد | اجرای طرح اجتماعی «مانا» در میبد آغاز شد

ایرنا - رییس اداره بهزیستی میبد گفت: طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) با هدف افزایش حضور دختران و پسران گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال جامعه هدف در مناطق شهری و روستایی این شهرستان به ویژه در حاشیه‌ سکونتگاه های شهری آغاز شد و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، سید محسن فلاح روز یکشنبه درآستانه هفته بهزیستی (۲۲ تا ۲۸ تیرماه) با شعار «بهزیستی در گام دوم ، هوشمند سازی ، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در قالب ارایه آموزش مهارت‌های اجتماعی ، اوقات فراغت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای نوجوانان جذب شده از سوی پایگاه های سلامت اجتماعی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح یادشده در محله های خانقاه ، بیده و شاه جهان آباد در حال اجراست ، اظهار کرد: در حوزه پیشگیری طرح آموزش مهارت های زندگی ویژه کودکان در مراکز زیرپوشش بهزیستی و ویژه بزرگسالان در محله‌های رکن آباد ، شاه جهان آباد و یخدان اجرا شد.  

وی ادامه داد: با اجرای طرح مشاوره ژنتیک نیز به ۶۵۰ نفر و همچنین به ۵۰ خانواده دارای ۲ فرزند معلول، سه و چهار معلول به بالا مشاوره ارایه شد.

این مسوول در ادامه با برشمردن دیگر عملکردهای اداره بهزیستی در یکسال گذشته به برگزاری ۱۳ کارگاه آموزشی دانشنامه ازدواج از سوی موسسه‌ها و مراکز مشاوره ، چهار کارگاه پیشگیری از اعتیاد و معرفی خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ ، معرفی سایت طرح غربالگری اختلال کودکان پنج تا ۶ سال اشاره کرد.

فلاح اجرای طرح شناسایی اختلال ژنتیکی  برای ۲۰۰ پرونده توانبخشی طرح شده در کمیسیون «آی. سی. اف» که ۱۵۰ مورد برای مشاوره ژنتیک معرفی شدند و پرداخت هزینه آزمایش‌های ژنتیک به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان برای ۲۵۰ نفر از معلولان که تاکنون در شهرستان بی‌سابقه بود ،  ذکر کرد.

وی مصوب شدن ردیف بودجه مرکز تحقیقات به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۵۰ تومان اعتبار برای فعالیت مشاوره و آزمایشگاه و همچنین تکمیل وسایل و دستگاه‌های مورد نیاز این مرکز خبر داد.

وی به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم از سوی پنج پایگاه غیردایم و یک پایگاه دایم  برای پنج هزار و ۷۰۰ کودک خبر داد که ۵۴۳ نفر آنها به اپتومتریست معرفی شدند و غربالگری شنوایی ۴۹۳ کودک سه تا پنج  سال و ارجاع  ۷۱ نفر به پزشک متخصص و اجرای طرح اضطراب برای ۳۳۶ کودک و معرفی ۷۲ نفر آنها به مراکز مشاوره را ازدیگر فعالیت ها برشمرد.

رییس اداره بهزیستی میبد پرداخت وام به ۲۰ نفر از معتادان بهبودیافته ، اجرای طرح سلامت روان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویروس کرونا در محلات و همچنین فعالیت پایگاه‌های سلامت اجتماعی در این ارتباط را نیز یادآور شد.

 اجرای برنامه‌ها در حوزه اجتماعی

وی دیگرفعالیت ها را تشکیل پرونده برای  ۲۳۸ نفر از زنان سرپرست خانوار  ، افزایش مستمری مددجویان ، بازتوانی سه خانواده در حوزه اشتغال ، اجرای طرح توانمندسازی محله شهیدیه با هدف کاهش فقر قابلیتی محله با همکاری مردم محل و مسوولان شهر ، تشکیل ۱۰۷ پرونده برای ماداران دارای ۲ و  سه قلو  و ارایه خدمات به ۶۴ خانواده مرتبط به تامین شیرخشک و کمک هزینه معیشت به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به خانواده‌های دارای فرزند ۲ قلو برشمرد.

فلاح در ادامه برقراری  کمک هزینه معیشت ماهیانه برای ۶ خانواده دارای فرزند سه قلو و هشت خانواده ۲ قلو ، ارایه خدمات تحصیلی به ۳۴ نفر از دانش آموزان و دانشجویان ، پرداخت بیمه اجتماعی ۶۰ نفر از زنان سرپرست خانوار، پرداخت ۸۵ میلیون و ۶۰۰ تومان برای ودیعه و تعمیر مسکن ۲۷ خانواده اجاره نشین را از دیگر فعالیت ها برشمرد.

وی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به پذیرش  ۲۱۳ نفر در اورژانس اجتماعی ، ۲۷۸ نفر تماس با خط ۱۲۳ ، ۲۸۳ مورد پذیرش خدمات سیار و ۳۴۵ مورد شناسایی شده در پایگاه خدمات اجتماعی  ، تشکیل کلاس های آموزشی

، تهیه تحلیل عملکرد بحران‌های اجتماعی ، فردی و خانوادگی و تهیه تحلیل آماری آسیب‌های مناطق شهرستان و بازدید مسوولان از اورژانس اجتماعی را بخشی از فعالیت ها برشمرد.

این مسوول وجود ۲۹ مهد کودک فعال زیرپوشش و آموزش به هزار کودک  و ۱۱ مرکز توانبخشی شامل ۲ مرکز شبانه روزی و ۲ مرکز ویزیت در منزل و یک مرکز مراقبان و ۶ مرکز روزانه و ۲ هزار و ۵۰۰ پرونده توانبخشی  را هم از دیگر فعالیت ها ذکر کرد.

وی یادآور شد: امسال برای اولین سال یارانه مرکز اوتیسم حل شد ،  همچنین ساخت و ساز مرکز محبت بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشت و این ساختمان با زیربنای سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

تسهیلات اشتغال مددجویان

وی تسهیلات اختصاص داده شده به حوزه اشتغال مددجویان بهزیستی را نیز چهار میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان عنوان کرد که چهار میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان آن در  ۱۳۸ طرح جذب شد.

برنامه‌های گرامیداشت هفته بهزیستی

فلاح برنامه های هفته بهزیستی را افتتاح یک مجموعه فرهنگی تفریحی برای برگزاری اردو  مددجویان به مساحت پنج هزار و ۲۰۰ مربع  اهدایی از سوی خانواده کاظم وطنی در سال ۹۱  ذکر کرد و گفت: در آن ۲ سوئیت به مساحت ۲۰۰ متر مربع و چندین آلاچیق با هزینه خانواده فلاح به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان ساخته شد.

وی افتتاح دفتر جمعیت نابینایان با ۵۵۰ میلیون تومان ، غبارروبی گلزار شهدا ، تجلیل از خیران ، بازدید از خانواده‌های چند قلو و توانخواهان ، ارایه خدمات رایگان برای جامعه را ازدیگر فعالیت ها برشمرد.

فلاح همچنین اجرای طرح دانشنامه ازدواج همزمان با هفته ازدواج برای دانش آموزان مقطع دبیرستان به صورت مجازی و بازدید از کارگاه‌های اشتغال موفق را نیز از دیگر برنامه‌های هفته ازدواج برشمرد.

چهار مرکز در بخش دولتی شامل اداره بهزیستی ، اورژانس خدمات اجتماعی ، مرکز توانبخشی آیت‌الله حائری و مرکز تحقیقات ژنتیک در مجموع با فعالیت ۴۲ نیرو و در بخش غیردولتی ۵۶ مرکز و ۲۰ موسسه با فعالیت ۳۲۰ نفر و پوشش دهنده ۹۵ درصد از فعالیت‌های اداره بهزیستی  در میبد فعال است.

سه هزار نفر مددجوی اداره بهزیستی میبد هستند  و مرکز این شهرستان ۱۰۶ نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.میبد | اجرای طرح اجتماعی «مانا» در میبد آغاز شد

کد خبر 39469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد