کاهش اضطراب کودکان و خانواده با کمک فرهنگ دینی و معنویت درمانی

دوره ‌آموزشی درمان چندبعدی معنوی اضطراب کودکان ویژه مشاوران کودک و خانواده‌ی منتخب کشور در بهزیستی خراسان رضوی آغاز شد.

در این دوره ‌آموزشی که به صورت آنلاین برگزار می‌گردد مشاوران منتخب استان‌ها، با روش‌های معنویت درمانی در کاهش اضطراب کودکان آشنا می‌شوند.

به گفته‌ی کارشناس مسؤول مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی بهزیستی خراسان رضوی، این دوره برای بکارگیری روش‌های معنویت درمانی در مشاوره‌های درمان اضطراب کودکان طراحی شده است.

دکتر طاهره علوی با تأکید بر اینکه در طراحی این دوره، از یک تیم تخصصی معنویت درمانی استفاده شده گفت: مسؤولان این تیم درمانی، تجربیات و مقالات متعددی در معنویت درمانی دارند و معتقدند معنویت درمانی، امکانات گسترده‌تری در درمان اضطراب در اختیار کودک و خانواده قرار می‌دهد.

میزان اضطراب در کودکان خراسان رضوی معادل نرم جهانی  

وی یادآور شد: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ و ۶ سال از سال ۹۳ در سطح کشور به اجرا درآمده و بر اساس نتایج آن میزان اضطراب در کودکان خراسان رضوی به طور میانگین ۱۰ درصد می‌باشد که تقریبا معادل نرم جهانی است.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح مراکز مشخص شده‌ای از مراکز مشاوره، کودک را شناسایی و پس از تکمیل پرسشنامه‌ی استاندارد شده‌ی اسپنس، وی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و چنانچه کودک مشکوک به اضطراب تشخیص داده شد به مراکز مشاوره‌ی تخصصی ارجاع می‌شود.

علوی گفت: در مراکز مشاوره، چنانچه تشخیص قطعی شود برنامه‌ی مشاور و آموزش برای خانواده طراحی و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۵ سال گذشته از روش‌های مختلف برای مشاوره و آموزش خانواده و کودک استفاده کرده‌ایم گفت: امسال در کنار روش‌های درمان اضطراب، می‌توان از این روش نیز بهره برد.

وی با ذکر اینکه بعضی متخصصین معتقدند این روش نتیجه بهتری دارد ادامه داد: به همین جهت مشاوران طرف قرارداد طرح آموزش می‌بینند تا این روش ها را در کنار سایر روش‌ها در درمان و مشاوره‌ی خانواده‌ها بکار گیرند.

بهره گیری از روش‌های معنویت درمانی در کاهش اضطراب کودکان

وی اظهار داشت: این کارگاه آموزشی در طول هشت هفته و در هر یک شنبه به صورت آنلاین برگزار می‌شود که برای دو گروه مجزا در ساعات ۴.۳۰ عصر تا ۶ و ۶.۳۰ عصر تا ۸ خواهد بود و استاد مدرس، دکتر حیدری‌زاده، دکترای روان‌شناسی بالینی است.

وی همچنین گفت: کل استان‌های کشور به دو منطقه تقسیم شده و در دو گروه مجزا دوره را طی می‌کنند که مجموع طول دوره آموزش ۸ جلسه ۱.۵ ساعته است.

وی افزود: این دوره در پایان یک آزمون دارد که مشاورانی که آزمون را با موفقیت بگذرانند در دوره پیشرفته معنویت درمانی نیز شرکت خواهند کرد.

وی در خصوص معنویت درمانی  گفت: این روش درمانی بر مسائل معنوی و عمدتا دینی و فرهنگی استوار است و در هر کشور و سرزمینی بسته به سنت‌ها و اعتقادات مردم آن، روش‌های متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: تا آنجا که می‌دانیم  این تیم تحقیقات و مقالاتی در این زمینه با محوریت دین اسلام و قرآن انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده‌اند.

کد خبر 38819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد