۱۳۰ مددکار بهزیستی پشتیبان و یاری گر مددجویان هستند

مدیر کل بهزیستی نقش مددکاران را در پیشتیانی و حمایت از مددجویان مهم عنوان نمود و گفت : ۱۳۰ مددکار اجتماعی در حوزه های توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی با دانش فنی و تخصصی خود در عرصه های مختلف مشغول خدمت رسانی به جامعه هدف بهزیستی هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با بیان اینکه بدون شک نقش مددکاران در توانمندسازی‌ مددجویان بهزیستی بی‌نظیر است، عنوان کرد : بیش از ۲۹ هزار خانوار زنجانی تحت پوشش بهزیستی از خدمات مددکاری  بهزیستی استفاده می کنند و مددکاران می توانند با تشخیص دقیق مشکل مددجو و ترسیم پلن توانمند سازی در بهبود زندگی جامعه هدف موثر باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مددکاران نقش مهمی در افزایش تاب‌آوری جامعه هدف و مردم ایفا می‌کنند، افزود : مددکاری اجتماعی و مشاوره مددکاری یکی از مهم ترین اقداماتی است که سازمان بهزیستی در رده های سنی متفاوت برای جامعه هدف های تحت پوشش انجام می دهد.

محمدی با بیان اینکه ۱۵ درصد از جمعیت استان بالغ بر ۸۸ هزار نفر مددجو به همراه خانواده از خدمات مددکاری سازمان بهره مند هستند، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۲ هزار پرونده در حوزه ی توانبخشی و بیش از ۸ هزار پرونده در حوزه ی اجتماعی و مابقی از حوزه ی پیشگیری، خدمات مددکاری بهزیستی را دریافت می کنند.

مدیر کل بهزیستی به نقش مددکاران در حوزه ی اجتماعی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت : خدمات بهزیستی در زمینه مددکاری اطفال و نوجوانان بی سرپرست در واحدهای شبانه روزی و شیرخوارگاه ها و پیگیری وضعیت خانوادگی و اجتماعی فرزندان، وضعیت پزشکی و روانپزشکی فرزندان،   اقدامات پزشکی قانونی، واکسیناسیون فرزندان، وضعیت تحصیلی فرزندان و واگذاری امر حضانت و سرپرستی کودکان به خانواده های صلاحیت دار و ... با ارایه برنامه های تربیتی، مراقبتی، پرورش و آموزش امور تحصیلی تا زمان تشکیل زندگی مستقل صورت می پذیرد.

وی افزود : در مراکز فوریت های اجتماعی و خط ۱۲۳، تیم سیار، مداخله در بحران به صورت سرپایی و نگهداری، خانه سلامت، باز پروری و مرکز کودکان کار و خیابان وکاهش طلاق  مددکاران وظیفه  شناسایی و کمک به حل مسائل خانوادگی، همچنین کاهش تنش و استرس ناشی از اختلافات جهت حفظ تعادل عاطفی و روانی را برعهده دارند

محمد محمدی یادآور شد : در حوزه ی پیشگیری نیز مددکاران در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اعتیاد ومدیریت مورد معتادین بی بضاعت  ضمن پذیرش معتادین بی بضاعت و تشکیل و بررسی پرونده آنان  و بازدید از منزل یا محل اسکان آنان به مصاحبه و ارزیابی اولیه در زمینه مصاحبه فردی، ارزیابی  خانوادگی، ارزیابی وضعیت سرپناه، ارزیابی اشتغال، ارزیابی حقوقی، روانی و پزشکی می پردازند.

وی خدمات مددکاران این حوزه را جستجوی توانمندی و استعداد فرد در حال بهبودی، ارجاع به واحد های ارائه خدمات و پیگیری تا حصول نتیجه، حمایت یابی و جذب خیرین و ارجاع جهت دریافت حمایت های لازم، تلاش برای دریافت تسهیلات و وام های لازم در جهت اشتغال و شروع زندگی سالم تا بهبودی و بازگشت  به کانون گرم خانواده و جامعه عنوان نمود.  

این مقام مسئول در حوزه طرح تحکیم بنیان خانواده(طرح کنترل و کاهش طلاق)   با اشاره به نقش مددکاران و روانشناسان در سازش افراد متقاضی طلاق گفت :مددکاران اجتماعی با انجام مصاحبه مددکاری و برگزاری جلسات مشترک بین زوجین، برقراری ارتباط با خانواده زوجین در صورت لزوم، بررسی وضیت خانواده در افراد سازش یافته یا طلاق گرفته با محوریت کودکان و ارایه خدمات مدیریت مورد به افراد ارجاع شده توسط تیم های ارزیابی روانی اجتماعی و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی و شناسایی منابع اجتماعی جهت بهره مندی از نظام ارجاع و ارائه خدمات و حمایت های اجتماعی نقش ایفا می کنند.

وی افزود : در حوزه ی توانبخشی که حوزه کار با افراد دارای معلولیت است  مددکاران نقش به سزایی در درمان و بازتوانی افراد دارای معلولیت دارند و تلاش می کنند  آماده سازی و فراهم نمودن نیازهای اساسی فرد دارای معلولیت، راهنمائیهای شغلی، مراقبت، حمایتهای مادی ومعنوی، مشاوره های تخصصی به فرد توانخواه و خانواده آنها را انجام دهند.

کد خبر 38118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد