آغاز طرح پایش و غربال مددجویان مراکز شبانه‌روزی مشهد

پایش و غربال حضوری مددجویان مراکز توانبخشی مشهد با هدف شناسایی دقیق توانجویان مجهول‌الهویه و تعیین و نصب قیم برای آنها آغاز شد.

این تصمیم در نشست کمیته‌ی تخصصی تعیین تکلیف و ترخیص مددجویان خانواده‌دار که در ستاد بهزیستی استان تشکیل شد اتخاذ گردید.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر ۴۶ مرکز شبانه‌روزی با ۳۰۶۲ مددجو در مشهد مشغول خدمت‌رسانی در زمینه‌ی توانبخشی هستند که تیمی متشکل از نمایندگان معاون توانبخشی بهزیستی استان، اداره پذیرش و هماهنگی و بهزیستی مشهد کار نظارت، پایش و غربال مددجویان این مراکز را انجام می‌دهند.

حمیدرضا علی‌زاده گفت: در این مراکز ۱۰۹۱ توانخواه مجهول الهویه ثبت مشخصات شده‌اند که پایش به منظور راستی‌آزمایی و حصول اطمینان از بلاصاحب بودن این توانجویان انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: پس از شناسایی و اطمینان از بلاصاحب بودن مددجو، با کمک قوه قضائیه، برای وی قیم تعیین و نصب می‌گردد و اموال وی مورد شناسایی قرار می‌گیرد تا حق تصرف در اموال به قیم واگذار شود.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این، تلاش می‌کنیم خانواده‌ی مددجو را در صورتی که وجود داشته باشند پیدا کنیم و مسؤولیت نگهداری و مراقبت از مددجو را به او بسپاریم و در صورتی که خانواده شناسایی نشوند بلاصاحب بودن مددجو قطعی تلقی شده و تصرف در اموال وی، تنها توسط قیمی که قانون تعیین می‌کند امکان‌پذیر خواهد بود.

علی‌زاده با بیان اینکه هدف از این پایش، ترخیص مددجویان دارای خانواده و ایجاد ظرفیت برای پذیرش مددجویان جدید است گفت: اصولا، مراکز توانبخشی نباید به محل رسوب و نگهداری دائمی مددجویان درآید بلکه باید مرکز توانبخشی و ترخیص باشند.

وی افزود: اگر خانواده حاضر به پذیرش و نگهداری مددجو باشد یارانه مددجو به خانواده داده می‌شود که پیش بینی می‌کنیم امسال این یارانه به حدود یک میلیون تومان در ماه افزایش پیدا کند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراکز شبانه‌روزی مشهد شامل ۲۱ مرکز سالمندان، ۵ مرکز بیماران روانی مزمن و ۲۰ مرکز معلولین می‌باشد.

علی‌زاده در مورد مراکز اقامتی استان گفت: در کل خراسان رضوی ۹۶ مرکز شبانه‌روزی فعال هستند که بیش از ۵ هزار مددجو در آن خدمات می‌گیرند و پیش بینی می‌کنیم که در کل خراسان رضوی ۱۰ درصد مددجویان در نتیجه‌ی پایش و نظارت، ترخیص یا تعیین تکلیف شوند.

وی اضافه کرد: ۷۶ درصد مددجویان مراکز یارانه‌بگیر هستند که یکی از نتایج پایش، کاهش جمعیت یارانه‌بگیر می‌باشد که تکلیف قانون است و باید عملیاتی گردد.

کد خبر 38011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد