۹۰ درصد اقدام‌کنندگان به خودکشی، از یک اختلال روانی رنج می‌برند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خودکشی همیشه جزو حالت‌های غیر طبیعی تلقی می‌شود و هیچ فرد سالمی، دست به خودکشی نمی‌زند.

به گفته‌ی دکتر الهام طاهری، خودکشی اگر چه یک پدیده‌ی رو به رشد در همه جوامع به نظر می‌رسد اما از نظر عموم روان‌شناسان، تمایلات و افکار خودکشی، آسیب تلقی می‌شود.

این متخصص روان‌شناسی بالینی، مدرس کارگاه کشوری پیشگیری از خودکشی برای مراکز مشاوره دولتی حضوری و مراکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ است که از امروز در بهزیستی خراسان رضوی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه خودکشی همواره یک آسیب روانی انگاشته می‌شود گفت: در کارگاه آموزشی این هفته و هفته آینده، علل و انگیزه‌های اقدام به خودکشی، بررسی عوامل محافظ، اختلالاتی که ممکن است منجر به خودکشی ‌شود، ارزیابی درست از خودکشی و مداخلات در مورد افراد پرخطر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر طاهری گفت: پروتکل‌های مشاوره از طریق مشاوره تلفنی یا حضوری، اندکی متفاوت است اما بکارگیری شیوه‌های مشاوره پیشگیری از خودکشی در شیوه‌ی مشاوره تلفنی هم به طور کامل امکان‌پذیر است.

به گفته‌ی این استادیار دانشگاه، ۹۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند دچار یک اختلال روان‌شناختی هستند.

وی افزود: این افراد تعاملات اجتماعی منظمی ندارند، به روش‌های حل مسائل زندگی آشنا نیستند و ساختار روانی قدرتمندی برای حل مشکلات ندارند.

عضو هیأت علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تلاش برای کاهش افکار و اقدام به خودکشی و قدرت‌بخشی به ساختار روانی آحاد جامعه، یک تلاش جهانی است و جوامع علمی همه‌ی کشورها در آن همکاری دارند.

دکتر طاهری گفت: این اندیشه که خودکشی را یک حق برای فرد بدانیم سابقه‌ی صد ساله دارد و در کشورهای غربی، عقبه‌ی طولانی داشته است اما هر اندازه جلوتر آمده‌ایم نگرش علمی به این طرف رفته که خودکشی قطعا یک آسیب است و باید از نظر روان‌شناسی و روان‌پزشکی مورد درمان قرار گیرد.

شایان ذکر است کارگاه آموزشی مشاوران مراکز ۱۴۸۰ استان‌های کشور از دوشنبه به صورت آنلاین و با مدیریت بهزیستی خراسان رضوی در مشهد آغاز شده و به صورت متناوب در روزهای چهارشنبه همین هفته، و دوشنبه و چهارشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

کد خبر 38009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد