در رسانه | زندگی به سبک یک توانخواه با انگیزه/ کارآفرینی را از بانوی کاشمری یاد بگیریم

گروه استان‌ها- معلولیت سبب نشده گوشه نشین و خانه‌نشین شود بلکه نه تنها برای خودش بلکه برای ۱۷ نفر دیگر نیز نان آور شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، روی تابلوی ورودی کارگاه خیاطی‌اش نوشته شده است؛ «دستاورد ما معلولین تنها دوخت لباس نیست، بلکه جامه‌ای نو است بر اندیشه‌های کهنه تا ثابت کنیم می‌توانیم.»

اعظم فرهمند؛ معلول کارآفرینی که توانسته با همت بلند خود یک کارگاه خیاطی در روستای محروم «فروتقه» کاشمر راه اندازی کند و برای ۱۷ نفر از معلولین روستا و زنان سرپرست خانوار روستا اشتغال ایجاد کند.

وی در این زمینه می‌گوید: معلولیت من مادرزادی نیست بلکه برمی‌گردد به حادثه آتش‌سوزی که در کودکی برای من اتفاق افتاده و از ناحیه دست دچار معلولیت جسمی شدم.

خیلی دوست داشتم برای خانواده‌ام و دیگران سربار نباشم؛ چون نگرش مردم و جامعه را نسبت به پدیده معلولیت دوست ندارم، برای همین با پیگیری از اداره بهزیستی مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام گرفتم تا کارگاه خیاطی برای کمک به امرار معاش خودم و چند معلول دیگر راه‌اندازی کنم.

در این زمینه خیلی موفق بودم چون علاوه بر ۱۷ نفر که معلولیت دارند و زن سرپرست خانوار هستند و خیلی نیازمند بودند، بیرون از کارگاه هم برای  چندین نفر در منازل خودشان سفارش خیاطی می‌برم که برای آنها هم شغل ایجاد شده است. درآمد ماهیانه این ۱۷ نفر از اشتغال در کارگاه خیاطی من ماهیانه یک میلیون و پانصد هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است.

فرهمند که با باور و یقین به توانمندی‌های معلولین روستا و ایجاد اشتغال و درآمد برای آنها شوق و انگیزه زندگی را به آنها داده می‌گوید: اگر فرصت‌های برابر برای پیشرفت مهارت‌ها و امنیت شغلی به معلولان داده شود بسیاری از آنها ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نهفته خود را به عرصه ظهور خواهند گذاشت.

نگرش منفی و انکار توانمندی‌های معلولین اصلی‌ترین دلیل سطح پایین مشارکت‌های اجتماعی ما معلولان است. آرزوی همه ما معلولین این است که نگرش منفی افراد جامعه نسبت به ما تغییر پیدا کند چون این نگرش منفی سبب شده که محدودیت‌های شغلی برای ما زیاد شود و اغلب ما را محکوم به بیکاری و منزوی شدن می‌کند به گونه‌ای که در جامعه ما معلولین را فقط به عنوان یک مصرف کننده می‌شناسند.

زهرا فردوسی کارشناس cbr بهزیستی استان خراسان رضوی درباره اشتغال معلولان و کارآفرینی آنها می‌گوید: cbr یا توانبخشی مبتنی بر جامعه، فرآیندی برای توسعه خدمات توانبخشی در سطح محلی جهت برابر سازی فرصت‌ها و افزایش حضور افراد دارای ناتوانی مختلف در جامعه است.

این کارشناس cbr ادامه می‌دهد :طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه تنها در مناطق روستایی با هدف شناسایی معلولین روستایی و ارائه خدمات توانبخشی به این افراد اجرا می‌شود.  

وی افزود :شناسایی به موقع معلولین، آموزش در خانواده، آموزش در خارج از خانواده، تامین وسایل کمک توانبخشی، اشتغال معلولین و فعالیت‌های اجتماعی از اهداف و اقدامات اجرایی در قالب این طرح است.

کد خبر 37707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد