۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

رونمایی از سامانه ی امدادخواهی ناشنوایان در یزد

سامانه ارتباطی امدادخواهی ناشنوایان برای درخواست خدمات فوریت‌های پزشکی در استان یزد راه‌اندازی گردید.
رونمایی از سامانه ی امدادخواهی ناشنوایان در یزد

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد، روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ در مراسم رونمائی از سامانه ی امدادخواهی ناشنوایان ، دکتر علی محمد عطابخش ضمن تقدیر و تشکر ویژه از مجموعه اورژانس در خصوص کار خوب و خداپسندانه این عزیزان اظهار کرد: استان یزد به عنوان اولین استان پیشرو در این امر بوده است و باعث رفع دغدغه خاطر ما به عنوان متولی سازمان بهزیستی و خانواده های ناشنوا در سطح استان شده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: بر اساس آمارهای جهانی 4 درصد افراد هر جامعه دچار معلولیت های شدید و بسیار شدید هستند و اگر بخواهیم افراد با نیاز خاص را مطرح کنیم حدود 10 درصد افراد جامعه را به خود اختصاص می دهند که از این 4 درصد چیزی حدود نیم درصدِ افراد، مشکل شنوایی دارند که در استان یزد بیش از 4300 نفر دچار مشکل شنوایی هستند و نزد بهزیستی پرونده دارند و از این تعداد تقریباً 2000 نفر دارای معلولیت شنوایی شدید و خیلی شدید و نیازمند خدمات خاص می باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق بند 2 قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، کلیه نهادهای عمومی، اماکن و دستگاه ها باید مناسب سازی شوند و وقتی صبحت مناسب سازی می شود همه به فکر مسائل فیزیکی از جمله رمپ و بالابر و ... می افتند و کمتر معلولین ناشنوای مظلوم ما مورد توجه قرار می گیرند.

علی محمد عطابخش در ادامه گفت: با توجه به این که دیدگاه ما این بود که عدالت اجتماعی برقرار گردد و ما وظیفه خود می دانستیم که برای عزیزان ناشنوا کاری انجام گردد با شورای شهر هماهنگی های لازم انجام شد و در حال حاضر با همکاری خوب صدا و سیما هر روز یک خبر استانی و در طول هفته دو برنامه سلامت با حضور رابط ناشنوایان ارائه می گردد و به صورت کشوری هم طبق توافق انجام شده هر هفته یک فیلم سینمایی با رابط ناشنوایان پخش می گردد.

وی افزود: با توجه به این که شهر یزد پایلوت شهر دسترس پذیر بود توافقاتی با شورای شهر و شهرداری یزد صورت گرفت که اتوبوس های ناوگان حمل و نقل شهری به سامانه گویا و نوشتاری نام ایستگاه ها تجهیز شوند.

دکتر احمد دهقان؛ رئیس سازمان اورژانس یزد دسترسی به خدمات اورژانس پیش بیمارستانی برای همه افراد جامعه را امری بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: متأسفانه در این زمینه برخی از گروه‌های جامعه مغفول مانده اند.

وی افزود: یکی از این گروه‌ها، افراد ناشنوا و کم شنوا هستند که به دلیل عدم امکان برقراری تماس تلفنی صوتی با مرکز پیام ۱۱۵ برای امدادخواهی دچار مشکل هستند.

رئیس سازمان اورژانس استان یزد تصریح کرد: به همین دلیل سامانه امدادخواهی ناشنوایان با پیش شماره ۱۰۰۰۱۱۵۱۰۰۰۱۱۵ در نظر گرفته شده که بتوانند از طریق این شماره، امداد خواهی خود را با ارسال پیامک اعلام کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از دریافت درخواست کمک از سوی ناشنوایان، آمبولانس توسط واحد دیسپچ برای مددجویان اعزام می گردد. ۱۷۹۰ شماره ی موبایل در سامانه ی امدادخواهی ناشنوایان ثبت شده است و افراد ناشنوا و کم شنوا از طریق شماره  های معرفی شده  توسط بهزیستی می توانند در صورت بروز فوریت های پزشکی، امدادخواهی خود را ثبت کنند .

احمد دهقان اضافه کرد: اورژانس پیش بیمارستانی استان یزد برای رفع نیاز تمام امداد خواهان دچار معلولیت به دنبال راهکارهای عملی است تا انشاء الله هیچ گروهی در جامعه برای استفاده از خدمات رایگان اورژانس ۱۱۵ با مشکل مواجه نباشند.

گفتنی است؛ این مراسم با حضور دکتر علی محمد عطابخش؛ مدیرکل بهزیستی، دکتر احمد دهقان؛ رئیس سازمان اورژانس یزد، دکتر مسعود نشان؛ معاون توانبخشی بهزیستی، احمدیان؛ معاون فرماندار یزد، ابوالحسنی؛ نماینده دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و نماینده ی انجمن ناشنوایان برگزار گردید.

کد خبر 37364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد