توانمندسازی کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان وارد فاز عملیاتی شد

نشست هم‌اندیشی مسؤولان اتحادیه و انجمن تولیدکنندگان کفش مشهد و مدیران بهزیستی استان در زمینه‌ی اشتغال و توانمندسازی کودکان کار و خیابان و خانواده‌هایشان در دفتر معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی برگزار گردید.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه ضمن اشاره به مشوق‌های بهزیستی برای بکارگیری اعضای جامعه‌ی هدف این سازمان گفت: توانمندسازی ابعاد مختلفی دارد که اشتغالی یکی از بخش‌های آن است.

دکتر مسعود فیروزی افزود: مشوق ارتقای کارآیی، وام اشتغال کم‌بهره، حق بیمه‌ی کارفرمایی و بخشش‌های جرایم بیمه‌ای از جمله‌ی مشوق‌هایی است که بهزیستی برای کارفرمایان و کارآفرینان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به چالش کودکان کار و خانواده‌هایشان گفت: اگر این کودکان و خانواده‌هایشان به توانمندی نرسند مورد بهره‌کشی سودجویان قرار می‌گیرند و خانواده‌هایشان نیز دچار آسیب‌های شدیدتر می‌شوند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی این اقشار باید با حمایت بهزیستی، نظارت قضایی و حفظ کرامت و عزت آنان انجام شود گفت: توانمندسازی، آینده‌ی کودک و خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سرنوشت روشن‌تری برای آنان رقم می‌زند.

وی بر مسائل ایمنی محیط کار تأکید کرد و گفت: بکارگیری جامعه هدف باید با نظارت بهزیستی باشد که ایمنی شرایط کار و محیط کار رعایت شود و مددجویان دچار آسیب و صدمه‌ی جسمانی یا روانی نشوند.

دکتر فیروزی گفت: هر صنف و گروهی که در مسیر توانمندسازی جامعه ی هدف ما قرار گیرد از او حمایت و استقبال می‌کنیم و هر خدمتی در این مسیر از ما ساخته باشد انجام می‌دهیم و همراهی می‌کنیم.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: برای کودکان زیر ۱۵ سال ما نمی‌توانیم کار و اشتغال ایجاد کنیم زیرا کار کودکان طبق قانون ممنوع است.

شهره شاهرودی یادآور شد: اولویت اشتغال برای این معاونت، کودکان کار و خیابان بالای ۱۵ سال و خانواده‌های آنان می‌باشند که توانمندسازی آنان می‌تواند سرنوشت کودک و خانواده‌اش را به سوی آینده‌ی بهتر و روشن‌تری هدایت کند.

وی ادامه داد: در بحث اشتغال و استقلال اقتصادی این گروه‌ها می‌توانیم به دو شکل کار در خانه و کار در کارگاه، عمل کنیم که با نظارت بهزیستی همراه باشد و از مشوق‌ها و امتیازات کارفرمایی هم بهره‌مند گردد.

جانشین معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ما طرح‌های جایگزین دیگری هم داریم که می‌توانیم در این قالب به کارفرمایان معرفی کنیم.

مهنوش باغیشنی افزود: طرح پشتیبان بهزیستی، برنامه‌ی خوبی برای اشتغال است که می‌تواند توانمندسازی جامعه‌ی هدف را به دنبال داشته و مزایایی برای کارفرما هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در این طرح، ما تسهیلات را به پشتیبان ارائه می‌کنیم و او مصالح و مواد اولیه کار را به خانه‌ی مددجویان می‌برد و آنها را آموزش می‌دهد و محصول نهایی را خریداری و دستمزد مددجویان را پرداخت می‌کند.

رئیس انجمن تولید کنندگان کفش مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه شغل کفش جزو گروه‌های پر اشتغال اقتصادی است گفت: ما این ظرفیت را داریم که گروه‌های هدف بهزیستی را به سمت اشتغال سالم و پایدار هدایت کنیم.

ابوالفضل خوشبو گفت: هدف ما این است که علاوه بر کمک به رونق اقتصادی و توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی، باقیات صالحات برای خودمان فراهم کنیم.

شایان ذکر است در این جلسه محمد محمدی، رئیس اتحادیه کفاشان مشهد و عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان کفش مشهد، ابوالفضل خوشبو، رئیس انجمن تولید کنندگان کفش مشهد و حسین ممتاز، کفاش عضو هیأت مدیره اتحادیه و عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کفش حضور داشتند.

همچنین در این نشست کارشناسان آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، کارشناس طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، کارشناس مسؤول آسیب‌های اجتماعی و جانشین معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال این نهاد حاضر بودند.

در پایان این نشست مقرر شد یک تفاهم‌نامه بین اتحادیه کفاشان، انجمن تولید کنندگان کفش و بهزیستی خراسان رضوی در زمینه‌ی اشتغال مددجویان تدوین و به امضای طرفین برسد که مبنای همکاری گسترده‌تر و منظم‌تر در این زمینه قرار گیرد.

کد خبر 37237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد