شهرتهران| ارائه خدمات به بیماران اسکیزوفرنی در ۳ مرکز شبانه روزی تهران

 مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: در حال حاضر ۳ مرکز شبانه روزی بیماران اعصاب - روان در شهر تهران وجود دارد که به ۱۸۹ نفر از مبتلایان به اختلالات روان از جمله اسکیزوفرنی خدمات مراقبتی - توانبخشی ارائه می کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید سعید آرام به مناسبت روز اسکیزوفرنی گفت: بیشتر بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی از پذیرش این اختلال و مراجعه به روان‌پزشک امتناع می‌کنند و آمار ارائه شده برای افرادی است که اکنون خدمات دریافت می کنند.  

وی افزود: عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند سبب اختلال در زندگی روزانه فرد و نیاز وی به اقامت مقطعی در مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران اعصاب - روان شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینکه افراد دارای اسکیزوفرنی نیاز به حمایت دوستانه دارند تا تمایل بیشتری برای ادامه روند درمانی خود داشته باشند، گفت: یکی از اقدامات حمایتی سازمان بهزیستی، فراهم کردن امکان بهره مندی مبتلایان به اختلالات روان از جمله اسکیزوفرنی از خدمات مراکز آموزشی توانبخشی است.

وی گفت: این مراکز با ارائه خدمات پزشکی و توانبخشی با ایجاد محیط امن برای توانخواهان در راستای پیشگیری از بازگشت بیماری و فراهم کردن امکان حضور مجدد فرد در اجتماع فعالیت می کنند.

آرام با تاکید بر اینکه اسکیزوفرنی نوعی بیماری روانی است گفت:  این اختلال در فرد مبتلا، مشکلات رفتاری و احساسی مانند اختلال در درک واقعیت‌ها و توهم در شنوایی دیده می‌شود. احتمال بروز افسردگی، اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر در این افراد بیشتر  بوده  و هذیان، توهم و تشویش فکری و احساسی نیز در آنها دیده می شود.

وی گفت: ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی می‌تواند به‌دلیل صدمات مغزی، ژنتیک، شرایط محیطی مانند استرس و اضطراب خانوادگی، مصرف مواد مخدر و الکل ایجاد شود. اگر یکی از والدین مبتلا به اسکیزوفرنی باشد، در حدود ۱۲ درصد احتمال انتقال این بیماری به فرزندان وجود دارد. اگر هر دو والد مبتلا به اسکیزوفرنی باشند، احتمال ابتلای فرزند ۴۰ درصد است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دوقلوهای همسان ساختار ژنتیکی یکسانی دارند. اگر یکی از آن‌ها به این اختلال مبتلا شود، دیگری نیز به احتمال ۵۰ درصد به اسکیزوفرنی مبتلا خواهد شد. این احتمال در مورد دوقلوهای ناهمسان ۱۲ درصد است زیرا ساختار ژنتیکی آن‌ها متفاوت می باشد. در حال حاضر ژن‌های عامل ایجاد این بیماری هنوز ناشناخته است.

به گفته وی، بر اساس مطالعات انجام شده روی ساختار مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، قسمت‌هایی از مغز این بیماران در مقایسه با افراد سالم رشد طبیعی ندارد. همچنین این افراد ممکن است دچار بزرگی بطن‌ها، کاهش حجم مغز و کاهش تقارن مغز شوند. این صدمات مغزی ممکن است به‌دلیل ابتلای مادر به بیماری‌های ویروسی در ماه‌های اول بارداری یا نرسیدن اکسیژن کافی به جنین ایجاد شود.  

مدیر بهزیستی شهر تهران با اهتمام بر اینکه علائم اسکیزوفرنی در نوجوانی شروع می‌شودگفت: حتی در بسیاری موارد هرگز برطرف نمی‌شود این عارضه یک اختلال روانی است که در حدود یک صدم افراد به آن مبتلا می شوند. این بیماری در میان مردان و زنان به یک اندازه شایع و مشاهده شده است. بیشتر در سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی مشاهده شده و قبل از سن ۱۵ سالگی بسیار نادر است اما در هر سنی پس از آن می تواند.

وی بر عوامل تاثیر گذار بر بیماری اسکیزوفرنی اشاره کرد و گفت: عوامل محیطی مانند استرس طولانی‌مدت به‌دلیل مشکلات تحصیلی، خانوادگی یا کاری، تجاوز در دوران کودکی و حوادث ناگهانی مانند تصادف یا از دست دادن نزدیکان، می‌توانند در ایجاد یا تشدید اسکیزوفرنی نقشی مهم و حیاتی داشته باشند.  

وی افزود: همچنین مصرف مواد مخدر برای بیماران اسکیزوفرنی خطرناک است و موجب تشدید بیماری آن‌ها می‌شود. اگر در دوران نوجوانی و از سنین پایین مواد مخدر مثل ماری‌جوانا، کراک، آمفتامین‌ها و قرص‌های اکستازی استفاده شوند، احتمال بروز اسکیزوفرنی در افراد تا ۶ برابر افزایش می‌یابد.

آرام گفت: علائم و نشانه های اسکیزوفرنی شامل هذیان، توهم، عدم کنترل احساسات و رفتار غیر طبیعی و آشفته بوده و برای تایید بیماری وجود حداقل دو علامت ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اسکیزوفرنی شکل های مختلفی دارد، گفت: شایعترین نوع آن «پارانویید» است در این شکل از بیماری، فرد دچار توهم دیداری و شنیداری می‌شود و به بقیه شک و تردید زیادی دارد. علائم این بیماری معمولا در بزرگسالی بروز می‌کند. به همین دلیل توانایی برقراری ارتباط با دیگران در این بیماران نسبت به انواع دیگر اسکیزوفرنی بهتر است.  

مدیر بهزیستی شهر تهران اضافه کرد: افراد مبتلا به پارانوئید تمایل کمی نسبت به صحبت در مورد شک و توهمات خود و همچنین مراجعه به روان‌پزشک دارند. همین موضوع می‌تواند روند درمانی این افراد را دچار مشکل کند.

کد خبر 36910

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد