به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان پری میرزایی ، با اشاره به اهمیت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: آسیبهایاجتماعی و جرائم در تمام جوامع وجود داشته و برای کنترل، کاهش و مقابله با آنها برنامههای متعددی تدوین و اجرا میشود که جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: شاید به دلیل اهمیت موضوع آسیبهای اجتماعی است که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به مسئله پیشگیری از وقوع جرم یا اصول دیگر از جمله اصل ۱۰ و ۲۹ بر تحکیم بنیان خانواده و حمایت از افراد نیازمند تأکید شده است.
کمک به قضازدایی با فعالیت اورژانس اجتماعی
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: اورژانساجتماعی یکی از برنامههایی است که در ایران آغاز شده و توسط سازمان بهزیستی کشور تدوین و در حال اجراست؛ از جمله اهداف آن نیز کمک به قضازدایی و پیشگیری از جرم و آسیبهای اجتماعی است.
وی عنوان کرد: تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن از ویژگیهای مهم این طرح بوده تا از این طریق، ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان خاصی نشده و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیرفعال شود؛ تا با اجرای به موقع مداخلههای روانی، اجتماعی و پیشگیری از تبدیل آسیب اجتماعی به جرم، نیاز به اقدامات قضائی و انتظامی تا حد امکان کاهش یابد.
وی در ادامه گفت: در همین راستا با اعلام لزوم راهاندازی اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر، چهار شهر بالای ۵۰ هزار نفر استان قزوین شامل الوند، محمدیه، آبیک و اقبالیه نیز در سال ۱۳۹۶ و اورژانس اجتماعی شهرستان آوج نیز در سال۱۳۹۷ آغاز به کار کرد که در مجموع هشت اورژانس اجتماعی در استان قزوین فعال است.
این مقام مسئول در مورد نحوه دسترسی به خدمات اورژانس اجتماعی بیان کرد: تماس با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، ارجاع از مراجع قضایی یا نیروی انتظامی و مراجعه حضوری فرد (خود معرف)، از راههای دسترسی به اورژانس اجتماعی است؛ پس از آن تیم سیار به موقعیتهای بحرانی اعزام و در صورت نیاز به ارائه خدمات نگهداری و شبانهروزی به مرکز مداخله در بحران و کودکان خیابانی و در صورت عدم نیاز، به مرکز مداخله در بحران سرپایی ارجاع میشوند.
شناسایی آسیبهای اجتماعی ۵۷منطقه استان
میرزایی ادامه داد: گروههای تحت پوشش اورژانس اجتماعی شامل خشونتهای خانگی (همسر آزاری، کودک آزاری، سالمند آزاری، معلول آزاری و سایر آزارهای خانگی)، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کردهاند و خانواده آنان، کودکان خیابانی، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی است که در شرایط بحرانی قرار دارند.
وی افزود: هر اورژانس اجتماعی دارای چهار فعالیت خط ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحرانهای فردی و خانوادگی و اجتماعی و همچنین پایگاههای خدمات اجتماعی است.
این مقام مسئول گفت: خط ۱۲۳، یک خط تلفن سه رقمی است که به صورت شبانه روزی خدمات تخصصی شامل راهنمایی و ارجاع به تیم سیار، مراکز، دفاتر یا معاونتهای تخصصی ذیصلاح، یا اعزام تیم سیار ارائه میکند و به علت سهولت در به یادسپاری، شماره ۱۲۳ برای خط اورژانس اجتماعی استفاده شده است.
وی تصریح کرد: خط ۱۲۳ فوریتهای اجتماعی به صورت شبانه روزی و متمرکز در شهر قزوین و با حضور سه کارشناس متخصص در شیفت صبح، دو کارشناس در شیفت عصر و یک کارشناس در شیفت شب فعال بوده و به ارائه خدمات میپردازند.
این مقام مسئول عنوان کرد: در شش ماهه دوم سال گذشته، تعداد ۸ هزار و ۳۹۸ تماس با خط ۱۲۳ برقرار شده است که از این تعداد ۳ هزار و ۱۹۷ تماس مرتبط و ۵ هزار و ۲۰۱ مورد نیز در زمره تماسهای غیرمرتبط بوده است.
فعالیت ۱۶تیم سیار فوریتهای اجتماعی در سطح استان
میرزایی در مورد فعالیت تیم سیار اورژانس اجتماعی بیان کرد: ارائه خدمات در محل (به ویژه در نقاط پرتراکم و آسیب زا) در قالب تیمهای تخصصی با وسایل نقلیه متحرک انجام میشود و هدف اصلی آن حضور در سریعترین زمان ممکن در محل و ارائه مداخلات دارای فوریت، شناسایی و جذب افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و ارجاع به موقع و تخصصی به مراجع ذیصلاح است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین ادامه داد: اولویت کاری تیم سیار اورژانس اجتماعی شامل مواردی است که نیاز به حضور سریع در محل بروز آسیب وجود دارد که عبارتند از خشونتهای خانگی، خودکشی، کودکان خیابانی و کار و فرار از منزل است.
میرزایی اضافه کرد: همچنین شناسایی و جذب مراجعین، با برنامههای استقرار روزانه در محلههای مختلف انجام میشود که نتیجه این استقرارها در سال ۹۸ منجر به شناسایی آسیبهای اجتماعی ۵۷ منطقه در استان شد.
وی افزود: هم اکنون در استان قزوین ۱۶ تیم سیار (دو تیم در شیفتهای صبح و عصر) وجود دارد که یک نفر روانشناس و یک نفر مددکار در هر تیم به ارائه خدمات لازم میپردازند؛ تیم سیار فوریتهای اجتماعی در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹، ۳ هزار و ۶۶۲ اعزام به ماموریت داشته است.
این مقام مسئول گفت: مراکز مداخله در بحران شامل مراکز تخصصی است که با هدف کنترل و کاهش بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی به ارائه خدمات گروههای هدف میپردازد؛ خدمات این مراکز به صورت سرپایی (بدون اسکان) و نگهداری (همراه با اسکان) ارائه میشود و شامل مواردی نظیر مشاوره روانشناختی، روان درمانی کوتاه مدت، مشاوره حقوقی، پیگیریهای مددکاری، آموزش فردی، آموزش همگانی و کمکهای موردی مالی میشود.
استقرار ۵ پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق مختلف قزوین
میرزایی ادامه داد: اسکان، شامل زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی میشود که پس از مصاحبه اولیه به مدت حداکثر ۴۰ روز در مرکز مداخله در بحران پذیرش میشوند؛ اسکان بیش از این مدت نیز پس از تعیین وضعیت و متناسب با مشکل خدمت گیرنده به مراکز نگهداری امور آسیب دیدگان اجتماعی (خانه امن، مرکز بازپروری و سلامت) خواهد بود.
وی درباره پایگاههای خدمات اجتماعی اظهار کرد: با توجه به این مهم که افراد نیازمند خدمات اورژانس اجتماعی در شهرها و روستاها پراکندهاند و تعداد مراکز مداخله در بحران برای پوشش دادن همه آنها کفایت نمیکند، از اینرو طرح پایگاههای خدمات اجتماعی تدوین شد.
میرزایی عنوان کرد: پایگاههای خدمات اجتماعی شامل مکانهای کوچک دولتی یا غیردولتی است که در محلههای آسیب خیز نظیر حاشیههای شهرها تدارک دیده میشوند و یک تیم تخصصی دو نفره با تخصصهای روانشناسی و مددکاری در آن استقرار دارند.
وی ابراز کرد: تیم تخصصی پایگاههای خدمات اجتماعی، با اقدامات اجتماع محور اقدام به توانمندسازی ساکنین، شناسایی مشکلات، ارجاع افراد نیازمند، آگاهسازی و اطلاع رسانی در خصوص منابع موجود، برنامه ریزی و اقدام جهت رفع مشکلات منطقه میکنند.
این مقام مسئول در پایان گفت: در راستای توانمندسازی ساکنین سکونتگاههای غیررسمی و مناطق حاشیه نشین و آسیب خیز و کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در مناطق آسیبخیز پنج پایگاه خدمات اجتماعی در اقبالیه، قزوین، الوند، تاکستان و ناحیه شهری مهرگان ارائه خدمات میکنند که همین امر نیز منجر به شناسایی ۱۲ هزار و ۴۲۷ مورد و تشکیل ۳۰۲ پرونده شده است.
نظر شما