محمد خالوندی؛ قهرمان پرتاب نیزه "پارالمپیک"

محمدخالوندی، یکی ازمردان پرافتخارورزش ایران که سال هاست با کسب خوشرنگترین مدال ها، پرچم کشورمان را درمعتبرترین رقابت های بین المللی به اهتزاردرآورده، قهرمانی که که پشت معلولیت را به خاک رساند تا بتواند برروی رفیع ترین سکوهای پرافتخارورزشی بایستد.

زندگی نامه محمد خالوندی

قهرمان پرافتخار پارالمپیک کشورمان، دهم دی ۱۳۶۸ درخانواده ای عشایری کوچ‌رو (ایل زوله) که از مشهورترین ایلات ناحیه غرب کشور و استان کرمانشاه است متولد و درمیان عشایر غیورکشورمان پرورش یافت.

او از ناحیه مچ پا، بامعلولیتی مادرزادی متولد شد. در ۸ سالگی با عمل‌هایی که برروی دوپایش انجام گردید یکی از پاهایش به طور کامل خوب شد اما از ناحیه پای دیگرش همچنان دچار معلولیت است، با این وجود، توانسته علاوه بر کسب دو مدال طلای پارالمپیک لندن و ریو، پنج بار رکورد جهان را جا به جا کند.

محمددر سال ۸۳ پدر و یکی از برادرانش را در یک سانحه از دست می دهد و مجبور می شود برای ادامه زندگی به طور کامل به کرمانشاه نقل مکان کند. پس از درگذشت پدر، مادر تمام مسولیت زندگی را بر عهده می گیرد.

مادر محمدخالوندی درباره تلاش هایش برای به ثمر رساندن  قهرمان پارالمپیک می گوید:" یادم می آید وقتی از یکی از قهرمان ها پرسیدند دلت برای چه چیزی تنگ شده او گفت دلم برای قرمه سبزی های مادرم؛ ولی اگر از محمد من سوال کنید می دانم او به جای قرمه سبزی می گوید من دلم برای نان و سیب زمینی هایی که مادرم برایم می پخت تنگ شده»

از چوپانی تا قهرمانی

محمد خالوندی یک جوان عشایری است که درست در روزهایی که در بین گله دام های عشیره اش چوپانی می کرده است رویای ایستادن روی سکوی قهرمانی را در ذهنش منقش می ساخته است.

مرد طلایی ریو بعد از فوت پدرش مجبور می شود برای تامین مخارجش کار کند. مدت زیادی را به عنوان کارگر ساختمانی و کابینت سازی و حتی گل فروشی مشغول به کار می شود تازندگی خود را اداره کند.

آغاز فعالیتهای ورزشی

محمد سال ۸۳ به همراه پسرخاله‌اش به طور اتفاقی به استادیوم آزادی شهر کرمانشاه می رود، این حضور نقطه عطف زندگی وی می شود، در این باره می گوید: "در آنجا چند ورزشکار را دیدم که مشغول پرتاب نیزه بودند. حس کنجکاوی مرا نزدیک آنها برد و از یکی از ورزشکاران که بعدها متوجه شدم آقای پرنیان از پرتابگران عنوان‌دار هستند درباره این ورزش سوال کردم. او هم با روی باز، نیزه را به دستم داد و گفت پرتاب کن. در اولین پرتابم چیزی حدود ۲۰ متر نیزه را پرتاب کردم که تشویق حضار را در پی داشت. وقتی آقای پرنیان متوجه معلولیت من شد تشویقم کرد که این رشته را ادامه بدهم.

سال ۹۰ بعد از اینکه مربیان تلاشش را مشاهده می کنند  از او می خواهند که در مسابقات قهرمانی کشور در مشهد شرکت کند اما محمد این رویداد را خیلی جدی نمی گیرد و رتبه پنجم این مسابقات را کسب می کند با این وجود مربیان مجرب این رشته، از استعداد درخشان خالوندی نگذشتند.

شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در دوبی

پس از مسابقات مشهد، مسئولان شهر به خالوندی اطلاع می دهند که به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شده‌ و باید به همراه این تیم در مسابقات قهرمانی جهان در دوبی شرکت کند. برای او که یک کارگر ساده بود سفر خارجی، اتفاقی شگفت‌انگیز بود و تا مدت‌ها این موضوع را باور نداشت. در این حین از فدراسیون دوومیدانی به محمد اطلاع می دهند که فدراسیون هزینه سفر را ندارد و خود ورزشکاران باید هزینه را پرداخت کنند و در آینده فدراسیون این پول را به آنها باز می‌گرداند.

خالوندی این خصوص می گوید:" برای حضور در این رقابتها، از همه اعضای فامیل و دوستان پول قرض گرفتم و بلاخره در این مسابقات شرکت کردم. به علت آگاهی نداشتن از مسابقات اطلاعی از رکوردها نداشتم، در دوبی وقتی نیزه را پرتاب کردم متوجه شدم رکوردم ۷ متر از رکورد جوانان جهان بالاتر است و در این مسابقات قهرمان شدم. بعد از بازگشت نیز هزینه سفر را به من پرداخت کردند و حتی کمک مالی نیز کردند. "

قهرمان بلامنازع پرتاب نیزه المپیک و جهان

در حال حاضر محمد خالوندی قهرمان بلامنازع پرتاب نیزه المپیک و جهان یکی از ورزشکاران بلندآوازه جانباز و معلول است، در هر مسابقه ای شرکت می کند همه انتظار کسب خوشرنگترین و با ارزشترین مدال را از او دارند.

خالوندی که با افتخارآفرینی های خود به جهانیان ثابت کرده معلولیت هیچگاه محدودیت نبوده است امروز به افتخار ورزش استان کرمانشاه و حتی کشور تبدیل شده، ورزشکاری که با وجود کمبود امکانات و شاید ده ها و صدها دغدغه ذهنی هرگاه پیراهن مقدس تیم ملی را به تن می کند فارغ از تمام کمبودها و گاهی بی توجهی ها فقط به یک چیز فکر می کند؛ اعتلای نام ایران و برافراشته شدن پرچم مقدس این سرزمین.

اهدای مدال طلای ۲۰۱۶ پارالمپیک به مدرسه کم توانان ذهنی کرمانشاه

هشت مدال طلای ارزشمندی که محمد خالوندی در مسابقات متعدد به دست آورده هرگز او را در وادی غرور و تکبر گرفتار نکرد و آن خوی مرام پهلوانی و افتادگی را از یاد نبرد، به طوریکه او مدال طلای ۲۰۱۶ پارالمپیکش را به مدرسه کم توانان ذهنی کرمانشاه اهدا کرد تا در مدرسه جوانمردی و مردمداری نیز گردن آویز اخلاق را برگردن بیاویزد.

محمدخالوندی با ثبت رکورد ۴۶ متر و ۱۲ سانتی متر علاوه بر کسب مدال طلای مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو رکورددار جهانی نیز شد. اوعلاوه بر کسب مدال های پارالمپیک در حال شکستن رکوردهای جهانی هم هست. محمد خالوندی در پارالمپیک لندن در رشته پرتاب نیزه نه تنها موفق به کسب مدال طلا شد که بعد از سالها رکورد جهانی این رشته را هم زد. او در پارالمپیک۲۰۱۶ هم باز با کسب مدال طلا به ایران بازگشت و در کنارش مجددا رکورد خودش نسبت به چهار سال پیش را جا به جا کرد.

البوم افتخارات

مدال طلا، پارالمپیک لندن ۲۰۱۲پرتاب نیزه اف۵۷/۵۸

مدال طلا، پارالمپیک ریو ۲۰۱۶پرتاب نیزه اف۵۷/۵۶

مدال طلاقهرمانی جهان لیون ۲۰۱۳پرتاب نیزه اف۵۷/۵۸

مدال طلا، دوحه ۲۰۱۵پرتاب نیزه اف۵۷

مدال برنز، پاراسیایی جاکارتا پرتاب تیزه

او در مسابقات پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۲ با حد نصاب ۵۰٫۹۸ متر ضمن شکستن رکورد جهان و پارالمپیک، بالاتر از پرتابگران برزیلی و مصری به مقام قهرمانی و دهمین نشان طلای این بازیها برای ایران دست یافت.

کد خبر 36477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =